همکاری مناطق آزاد ارس و مغری افزایش می یابد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با منطقه آزاد مغری در ارمنستان همکاری لازم را انجام خواهیم داد تا از تجربیات همدیگر به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

به گزارش فرینا، محسن نریمان در دیدار با هیات ارمنی از منطقه آزاد مغری اظهارکرد: با شناسایی ظرفیت های اقتصادی کشورهای همسایه و در یک طرح و برنامه برد ـ برد می‌توانیم در جهت اعتلای اقتصادی کشورهایمان گام برداریم.
وی گفت: به علت همجواری و ارتباط دیرینه با ارمنستان، شناخت مناسبی بین دو طرف برقرار است که کمک می کند سریع تر به تصمیمات اجرایی برسیم.
نریمان با بیان اینکه تصمیم داریم گمرک ایران و ارمنستان فعال تر شود، گفت: منطقه آزاد ارس پیشنهادات لازم برای توسعه همکاری در زمینه های اقتصادی، گردشگری، تجاری و سیاسی را به کمیسیون مشترک همکاری ایران و ارمنستان ارایه خواهد داد.
مختار زاکاریان، فرماندار مغری هم در این دیدار با بیان اینکه افزایش مراودات به بهبود همکاری های آینده کمک خواهد کرد، گفت: خوشحالیم که همسایه مطمئن و بزرگی مثل ایران داریم و اولین همسایه ما هم منطقه آزاد ارس است.
وی با بیان اینکه ایران برای ما کشور با اهمیتی است و در منطقه مغری به دانش آموزان زبان فارسی یاد می‌دهیم، گفت: خواستار استمرار همکاری دو کشور ایران و ارمنستان هستم.
آشوت زاواریان مدیرعامل منطقه آزاد مغری هم با اعلام اینکه تفاهم نامه افزایش همکاری دولت‌های ایران و ارمنستان در ماه‌های آتی امضا خواهد شد، گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند از معافیت عوارض گمرکی صادرات از مسیر منطقه آزاد مغری به اوراسیا استفاده کنند.
اسماعیل بابایی راغب مدیر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان‌شرقی و گیوورق شهردار مغزی هم در این دیدار حضور داشتند.
دولت جمهوری ارمنستان فروردین ماه سال گذشته لایحه احداث منطقه آزاد اقتصادی مغری کنار مرز جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و در آذر ماه پارسال اجرای زیرساختهای این منطقه شروع شد.
ارمنستان در حال حاضر در حال مذاکره با چندین شرکت چینی برای مشارکت در منطقه آزاد تجاری مغری است.
راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مغری این فرصت را به شرکت‌های ایرانی می‌دهد که در این منطقه شعبه بزنند و تولیدات خود را هم به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم به اتحادیه اروپایی صادر کنند.
با توجه به این‌که مذاکرات برای امضای توافق تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است در صورت امضای این توافق کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند کالاهای خود را با تعرفه صفر به ایران صادر کنند.
منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا نیز با بیش از 50 هزار هکتار وسعت در 130 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو