تشدید رقابت سرمایه‌گذاری در چابهار

نشست مشترک اعضای هیات‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان با رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل و معاونان سازمان منطقه آزادچابهار برگزار شد.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی در این نشست با تشریح ظرفیت‌ها، مزیت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا در منطقه آزاد چابهار به سرعت توسعه این منطقه در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: سرعت اتفاقات در این منطقه در سال‌های اخیر آنقدر شدت گرفته است که اگر کسی در سرمایه‌گذاری موردنظر خود تعلل کند، سرمایه‌گذاران دیگر فرصت‌ها را در این منطقه گرفته و شروع به‌کار خواهند کرد.
وی در این‌خصوص از ثبت افزون بر ۹۷۰ درخواست سرمایه‌گذاری در چابهار در سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد افزون بر۲۰۰ مورد درخواست سرمایه‌گذاری در کمیسیون مربوطه تصویب شده و ۱۱۴ مورد از این تعداد هم قراردادش بسته شده است.
کردی ایجاد و توسعه طرح‌های پتروشیمی و فولاد را به‌عنوان طرح‌های نقش‌آفرین در اقتصاد ملی و از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرا منطقه آزاد چابهار خواند و گفت: منطقه آزاد چابهار به ضرورت توسعه جامعه محلی نیز اعتقاد کامل دارد و به همین جهت در حوزه‌های پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد ایجاد پارک‌های تخصصی را برای به‌کارگیری نیروهای بومی تدارک دیده است.
به‌گفته وی افزون بر پنج هزار فرصت شغلی قطعی و مستقیم برای ایجاد پارک‌های تخصصی پتروشیمی و فولاد پیش‌بینی شده که در فاز سوم این تعداد به ۲۰هزار و با خانواده‌شان به ۸۰هزار نفر می‌رسد.
رئیس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار بر ضرورت گازرسانی به چابهار جهت اجرای طرح‌های بزرگ در این منطقه تاکید کرد و درباره اقدامات انجام‌شده درخصوص گازرسانی به چابهار گفت: امور فنی افزون بر ۷۰کیلومتر از قطعه اول طرح گازرسانی به چابهار انجام و ۳۰کیلومتر آن لوله‌گذاری شده است.
مدیرعامل منطقه آزادچابهار در این‌خصوص یادآور شد: برنده مناقصه برای قطعه دوم این طرح نیز مشخص شده و تا ۲۰ماه آینده گاز به چابهار خواهد رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از انتخاب چابهار از سوی یک گروه اقتصادی چینی جهت سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: این گروه که در کشورهای منطقه برای یافتن مناطق مستعد سرمایه‌گذاری مطالعه می‌کنند از بین سه منطقه چابهار، قشم و عسلویه، چابهار را به‌عنوان مکان نهایی برای سرمایه‌گذاری در ایران انتخاب کردند و قرار است برای پیگیری این موضوع هفته آینده به ایران سفر کنند.
کردی در تشریح مزیت‌ها و استعدادهای توسعه‌ای چابهار به رونق بخش مسکن در این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: درحالی‌که همه شهرهای ایران با رکود بخش مسکن مواجه هستند، قیمت مسکن در چابهار در طول دوسال گذشته افزون بر ۸۰درصد رشد داشته است.
وی همچنین درباره برخی طرح‌های عمرانی در چابهار که در یک‌سال گذشته مطالعات آنها به پایان رسیده است، گفت: ساخت یک شهرک با ظرفیت ۸۰۰واحد مسکونی، طراحی دو هزار و ۱۰۰هکتار نوارساحلی برای گردشگری، آماده‌سازی یک‌هزار و ۱۰۰هکتار از اراضی در حوزه صنایع که ۲۰۰هکتار آن در دست اجراست و طراحی برای احداث یک دهکده ورزشی به وسعت ۴۰هکتار از جمله این طرح‌هاست.
رئیس هیات‌مدیره منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه محدوده فعلی منطقه آزاد چابهار برای اجرای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای کافی نیست به تلاش‌ها، پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته برای توسعه محدوده این منطقه اشاره کرد و گفت: این تلاش‌ها به بار نشسته و در این‌خصوص هم در دولت و هم در مجلس اتفاق‌نظر خیلی خوبی وجود دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به نگاه‌های بیرونی به این منطقه هم اشاره کرد و گفت: دو منطقه آزاد در عمان و یک منطقه آزاد در پاکستان به‌عنوان رقبای چابهار مطرح هستند که عمانی‌ها اعتراف کردند تنها با اتصال به چابهار می‌توانند خودشان را نجات بدهند.
کردی به موقعیت استراتژیک استثنایی چابهار برای کشور هم اشاره کرد و گفت: این موقعیت چابهار از موقعیت بقیه مناطق آزاد ایران واقع در خلیج فارس کاملا متفاوت است و برای ایران به‌عنوان تنها منطقه برای خروج از محدوده بحران مطرح است.
براساس این گزارش اعضای هیات‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز در این نشست با طرح سوالات و نقطه‌نظرهای خود، زمینه‌های سرمایه‌گذاری این صندوق را در منطقه آزاد چابهار مورد بحث و بررسی قرار دادند.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو