چابهار ـ کراچی؛ ظرفیتی مناسب برای گسترش گردشگری دریایی

به عقیده کارشناسان اقتصادی و گردشگری مسیر دریایی چابهار به کراچی در صورت راه اندازی و اجرای کامل، فرصت مناسبی برای رونق مبادلات تجاری، رونق گردشگری دریایی و افزایش اشتغالزایی میان دو کشور ایران و پاکستان است.

به گزارش فرینا، یکی از ظرفیت های بالقوه گردشگری ایران، دریا و ساحل است که هم ابعاد گسترده ای برای سرمایه گذاری دارد و از جذابیت بالایی توریستی نیز برخوردار است، بندر چابهار نیز از این مهم بی بهره نیست و این مهم به عنوان مزیت برتر شمرده می شود.
به مجموعه فعالیت های تفریحی و سرگرمی که در محیط های دریایی دور از ساحل از سوی گردشگران انجام می شود، گردشگری دریایی می گویند.

** توافق ایران و پاکستان برای راه اندازی خط دریایی

وزیر امور دریانوردی پاکستان در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران که هفته پیش به پاکستان سفر کرده بود، با بیان اینکه اراده این کشور، گسترش همکاری ها با ایران است، گفت: خط دریایی چابهار ـ کراچی بزودی اجرایی می شود.

میرحاصل خان بزنجو افزود: در نشست دوجانبه با طرفهای ایرانی در باره چند پیشنهاد به بحث و بررسی پرداختیم که یکی از آنها اجرای خطوط دریایی مسافربری میان بنادر چابهار و کراچی بود، ما فرآیند آن طرح را آغاز کرده ایم و طرف ایرانی نیز فرآیند مرتبط با خود را تکمیل کرده است.

بزنجو گفت: پاکستان نیز به زودی فرآیند مرتبط با خط دریایی چابهار ـ کراچی را تکمیل می کند.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در این سفر در گفت و گو با ایرنا گفت: از درخواست های طرف پاکستانی، راه اندازی خط کشتیرانی مسافری میان بندر کراچی و چابهار است که ایران نیز در این زمینه موافقت کرد.

عباس آخوندی افزود: قرار شد دولت پاکستان برنامه های خود را در این خصوص و نوع کشتی و ظرفیت آن را به طرف ایرانی اعلام کند تا تهران نیز زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر فراهم کند.

آخوندی افزود: امید است که با تبدیل ظرفیت های بالقوه بندری دو کشور به بالفعل، بنادر ایران و پاکستان به صورت مکمل با یکدیگر همکاری کرده و امکان ترانزیت کالا از ایران به بنادر پاکستان فراهم شود.

** خط دریایی چابهار به کراچی را پیگیری می کنیم

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز که در این سفر آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران را همراهی می کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اجرای این طرح، گفت: نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس این طرح را پیگیری می کنند.

علیم یارمحمدی افزود: باید مطالعات کارشناسی اجرای این طرح دقیق انجام شود و بخش خصوصی کاردان نیز برای اجرای آن به میدان بیاید.

** رییس سازمان بنادر و دریانوردی: بخش خصوصی به عرصه بیاید

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی امور پیگیری و نظارت این طرح را انجام می دهد و بخش خصوصی می تواند در بخش اجرای طرح به دولت کمک کرده و خدمات رسانی کند.

محمد راستاد افزود: لازم است که زمینه فعالیت بخش خصوصی در این عرصه در زمان اجرای طرح فراهم شود.


**پیش زمینه های راه اندازی خط دریایی مسافربری بین بنادر کراچی و چابهار

وزارت بنادر و کشتیرانی پاکستان پیش از این در اکتبر سال 2014 از راه‌اندازی سرویس سفر دریایی به ایران برای جابجایی زائران خبر داده بود.

پس از آن بود که در پی موج گسترده حملات تروریستی از قبیل انفجارهای بمب، انتحاری و یورش شبه نظامیان در مسیر حرکت کاروان‌های زیارتی شیعیان پاکستان در مسیرهای زمینی ایالت بلوچستان به طرف پایانه مرزی مشترک با ایران، «محمد نواز شریف» نخست وزیر وقت پاکستان اعلام کرد که دولت برای تردد مردم ارائه خدمات هوایی و دریایی را در نظر گرفته است.

متعاقب آن نیز با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی ملی پاکستان پرواز مستقیم از مبدا شهر «لاهور» مرکز ایالت پنجاب در شرق پاکستان به مقصد مشهد مقدس در استان خراسان رضوی از طریق شهر کویته راه اندازی شد.

سالانه بیش از 200 هزار شهروند پاکستانی برای زیارت اماکن مقدس در ایران و عتبات عالیات در عراق از مسیر زمینی ایالت بلوچستان و مسیرهای هوایی به این دو کشور سفر می‌کنند و راه اندازی مسیر دریایی کراچی به چابهار می تواند علاوه بر تامین امنیت زائران، گامی برای رونق گردشگری و اشتغالزایی دو کشور تلقی شود.

سناتور وزیر وقت بنادر و کشتیرانی پاکستان نیز آبانماه 94 در گفت و گو با رسانه های این کشور گفته بود: مسافت کراچی تا بندر چابهار 347 گره دریایی است که طی 14 ساعت طی می شود و کشتی‌های مسافربری توان جابه‌جایی 250 تا 400 مسافر در مسیر کراچی تا چابهار را دارند.

کامران مایکل افزود: مسیر زمینی پاکستان به ایران که از ایالت بلوچستان عبور می‌کند 700 کیلومتر است که علاوه بر نا‌امن بودن دشواری‌های دیگری مانند خراب بودن جاده را نیز به همراه دارد.

مایکل سرعت کشتی در مسیر کراچی تا چابهار را 28 تا 30 گره دریایی در ساعت تخمین زده و گفته بود:سرویس دریایی پاکستان و ایران تنها به جابه‌جایی زائران محدود نمی‌شود، بلکه از آن برای مقاصد تجاری نیز استفاده می‌شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.