دیپلماسی دریایی در خدمت کالای ایرانی

اجلاس نیروهای دریایی اقیانوس هند یا آیونس (IONS; Indian Ocean Naval Symposium)، در حال حاضر دربرگیرنده 46 کشور به عنوان عضو و ناظر بوده که ویژگی اعضای آن قرار داشتن در حوزه جغرافیایی اقیانوس هند است.

به گزارش فرینا، این اجلاس که به صورت دوره‌ای هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌گردد از سال 2008 میلادی آغاز و تاکنون پنج دوره آن در کشورهای هند، امارات، آفریقای جنوبی، استرالیا و بنگلادش برگزار گردیده است.

تهران اردیبهشت ماه امسال میزبان ششمین دوره این اجلاس در سال 2018 میلادی خواهد بود. عامل ارتباطی بین اعضای اجلاس آیونس، اقیانوس هند و به عبارتی ساده‌تر دریاست. با تمام پیشرفت فناوری و افزایش راه‌های ارتباطی زمینی و هوایی و حتی در عصر انقلاب اطلاعات از اهمیت دریاها کاسته نشده است و همچنان بیش از 90 درصد تجارت کالا در جهان از طریق دریاها صورت می‌پذیرد. اگر دیپلماسی را مانند رومی‌ها یک هنر ظریف ارتباطی معرفی نماییم، به طور قطع دریا یکی از شیوه‌های دیپلماسی و ارتباطات بین مردم جهان به‌شمار می‌رود. اگر شاه‌بیت دیپلماسی را منافع ملی‌ بدانیم، بنابراین دیپلماسی دریایی را چنین تعریف می‌نماییم که؛ «دیپلماسی دریایی فن و هنر بهره‌گیری از تعاملات بین کشورها در عرصه دریا و با استفاده از نمایندگان رسمی و به طور خاص نیروهای دریایی کشورها در قالب مکاتبات، مذاکرات، تبادل دیدگاه‌ها، ملاقات و بازدیدها و دیگر فعالیت‌هاست که در جهت تأمین منافع ملی و عمومی و مشترک بین‌المللی صورت می‌پذیرد» 

میزبانی تهران برای ششمین اجلاس آیونس (IONS) فرصت مناسبی را برای جمهوری اسلامی ایران خلق نموده است که این بار فرصت برقراری ارتباط با دنیا را در قالب این نوع از دیپلماسی یعنی دیپلماسی دریایی بیازماید. یکی از فرصت‌های موجود در هر کشور استفاده از موقعیت‌های جغرافیایی و طبیعت خدادادی برای جذب گردشگر خارجی و رونق اقتصادی کشور است. با توجه به اینکه ایران دارای سواحل گسترده و زیبا در شمال اقیانوس هند، دریای مکران و خلیج فارس با جزایر زیبا و ارزشمند است اما آمار حضور ناوگروه‌های خارجی که به طور معمول برای بازدید، استراحت و حتی پشتیبانی به بنادر کشورهای خارجی پهلو می‌گیرند، بسیار کم است.

در حال حاضر جزیره کیش از استعداد بیشتری برای حضور ناوگروه‌های خارجی برخوردار است. حتی اگر پهلوگیری ناوهای بزرگ به اسکله جزیره کیش میسر نباشد، می‌توان با استفاده از استقرار ناوها در لنگرگاه جزیره کیش و تردد نیمی از کارکنان به این جزیره و استقرار در هتل‌ها، فرصت‌ حضور بیشتر این ناوگروه‌ها برای استراحت، گردشگری و حتی پشتیبانی در این جزیره را فراهم نمود. بنابراین معرفی و تبلیغ لازم از بنادر و جزایر ایرانی در اجلاس آیونس، می‌‌تواند نیروهای دریایی کشورهای خارجی را به حضور و بازدید از این بنادر تشویق نماید. از طرفی دیگر کشتی‌ها برای حضور طولانی در دریاها به مواد غذایی نیاز دارند که با توجه به محدودیت‌های انبارها و یخچال‌ها نیاز به پشتیبانی از بنادر کشورهای مسیر دریانوردی وجود دارد. امروزه بالاترین پشتیبانی در منطقه به دلیل استفاده از صنایع نوین بسته‌بندی و فریز مواد غذایی، توسط بنادر امارات صورت می‌پذیرد. این در حالی است که کیفیت محصولات غذایی در ایران بسیار بالاتر است و به این ترتیب دومین فرصت در اجلاس پیشرو را می‌توان به ارائه توانایی و قابلیت پشتیبانی مواد غذایی برای ادامه مأموریت ناوگروه‌ها در دریاها اختصاص داد. ایران بهترین محصولات در زمینه آجیل، خشکبار، لبنیات، شیرینی‌ها و بستنی‌های سنتی را داراست که مورد استقبال تمام ذائقه‌های مختلف مردم در جهان قرار دارد اما باید بتوان پشتیبانی مدرن و مناسب لازم از کشتی‌ها و ناوگروه‌ها را در بنادر و حتی لنگرگاه‌های ایران از قبیل بندرعباس، بندر جاسک، بندر چابهار، بندر بوشهر و حتی جزایر ایرانی انجام داد. حضور شرکت‌های پشتیبانی و معرفی خدمات آنان در حاشیه اجلاس پیشرو می‌تواند انگیزه‌های لازم برای حضور هرچه بیشتر ناوگروه‌های خارجی از بنادر و جزایر ایران را افزایش دهد. در پایان امیدواریم که میزبانی امسال تهران از همایش فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و اعضای ناظر آن، شرایط بهتر و مناسب‌تری را برای میزبانی بنادر و جزایر ایران از جمله کیش، قشم، چابهار، بوشهر و حتی بندر امام خمینی (ره) از ناوگروه‌های متعدد خارجی فراهم نموده و به این ترتیب دیپلماسی دریایی در خدمت گردشگری، تولیدات داخلی و رونق اقتصادی سواحل جنوب قرار گرفته که به طور قطع تأمین‌کننده منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو