مشاور رئیس جمهور:

افزایش صادرات در منطقه آزاد ارس با توسعه زیرساخت های کشاورزی امکانپذیر می شود

نماینده ویژه اعزامی رئیس جمهور به شهرستان جلفا در منطقه آزاد ارس در جلسه شورای اداری شهرستان جلفا، گفت: توسعه زیرساخت های کشاورزی در منطقه آزاد ارس افزایش صادرات محصولات کشاورزی را در این منطقه به همراه خواهد داشت. 

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در شورای اداری شهرستان جلفا، با اشاره به اینکه حامل سلام گرم رئیس جمهور به مردم عزیز جلفا هستم، گفت: به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی، تلاش می کنم تا مشکلات شهرستان جلفا و نقطه نظرات مطرح شده را به رئیس جمهور، گزارش بدهم.

مشاور رییس جمهور افزود: بدون شک حضور رئیس جمهور در استان آذربایجان شرقی پربرکت خواهد بود و حضور مردم نیز پشتوانه قدرتمندی برای مدیران اجرایی است تا بتوانند با جدیت بیشتر براس رسیدن به رفاه و توسعه در کشور، کار کنند. 

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: خون و راه شهدای کشور هیچ گاه فراموش نمی شود. شهدا برای اعتلای کشور جان خود را فدا کردند و کوچکترین گام برای پاسداشت خون این بزرگواران، تلاش مستمر و بی منت برای خدمت مردم است.


مرتضی بانک در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: برجام محور همکاری بین المللی برای منافع مشترک جامعه جهانی است و در تامین منافع ملی ایران هیچ نقطه ناچیزی را فراموش نکرده است. بر همین اساس، هرکشوری برجام را نقض کند در برابر جامعه بین المللی شرمنده خواهد شد.

وی گفت: ملت ایران از اول انقلاب از تمامی بحران ها و مشکلات سربلند بیرون امده است و از عدم رعایت اخلاق سیاسی و نقض تعهدات توسط هیچ کشوری نگران نمی شود. 

مشاور رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه حفظ انسجام و اتحاد سرمایه اصلی کشور بوده و نباید به هیچ وجه اجازه خدشه دار شدن آن را بدهیم، تصریح کرد: آذربایجان در طول تاریخ انقلاب، در حفظ این انسجام و اتحاد نقش ویژه ای داشته است و باید قدردان مردم این خطه بود. 

مرتضی بانک گفت: پیام امروز رئیس جمهور در تبریز مبنی بر تدریس زبان ترکی در دانشگاه ها و تاکید بر ادامه تلاش ها در زمینه احیای دریاچه ارومیه، نشان دهنده عزم دولت برای جبران زحمات مردم آذربایجان در طول تاریخ است. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به نیازها و مشکلات شهرستان جلفا، خاطرنشان کرد: در خصوص مشکلات مطرح شده، بحث فاضلاب و تصفیه خانه از نکات مهمی‌است که باید پیگیری شود و خواسته های مسئولان شهرستان برای تامین اعتبار لازم این پروژه ها را به رئیس جمهور انتقال خواهم داد. 

وی افزود: امسال اعتبار خوبی برای تصفیه خانه در نظر گرفته شده است اما کافی نیست و این پروژه، به نوعی پروژه خود منطقه آزاد نیز محسوب می شود. بر همین اساس، در بخشی از این پروژه به ویژه خط انتقال آن امیدواریم منطقه آزاد مساعدت خوبی انجام دهد.

مرتضی بانک تاکید کرد: یکی از وظایف ثانویه مناطق آزاد کمک به مناطق همجوار برای رشد و توسعه هرچه بیشتر است و بر همین اساس، منطقه آزاد ارس نیز می تواند در زمینه هزینه کرد اعتبارات در این پروژه اقدام کند.

مشاور رییس ادامه داد: ورزشگاه از تعهداتی بوده که از دوره های قبلی بر زمین مانده است و این مساله را پیگیری خواهیم کرد. 

مرتضی بانک در زمینه آزادراه مرند ـ جلفا نیز گفت: درخصوص اتمام آزادراه مرند ـ جلفا، تعهدات منطقه تقریبا به اتمام رسیده و امیدواریم تا خرداد ماه، ۶ کیلومتر باقیمانده آن به بهره برداری برسد. بخشی از تعهدات که مربوط به وزارت راه و شهرسازی است که امیدواریم این تعهدات نیز به زودی انجام شود. 

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در مورد توسعه زیرساخت های کشاورزی و انتقال آب، اینکه ۹۶۰۰ هکتار تبدیل به اراضی کشاورزی شده باشد، بسیار باارزش است ولی برای ادامه کار، موضوع را دنبال و هر آنچه لازم است در این باره به وزارت نیرو و وزارت کشاورزی حتما منعکس خواهد شد.

وی گفت: از اعتباری که به طور ویژه توسط مقام معظم رهبری برای مهار آب های مرزی در نظر گرفته شده است، در این زمینه استفاده می شود. 

مرتضی بانک اظهار کرد: در زمینه توسعه گمرکی نیز جلساتی برگزار خواهیم کرد تا مشکلات بخش های مختلف منطقه آزاد ارس در زمینه گمرکی نیز مرتفع شود. مطمئن باشید، موضوعات و ضروریات اجرای مسائل گمرکی در منطقه را پیگیری و موانع و مشکلات را رفع می کنیم. 

مشاور رییس جمهور در ادامه گفت: ثبات قیمت ارز در زمینه توسعه اقتصادی کشور بسیار مهم است و بدون شک سیاست های کنونی دولت در زمینه قیمت ارز می تواند باعث شکوفایی اقتصادی کشور شود. این موضوع در زمینه رشد سرمایه گذاری نیز بسیار مهم است. 

وی با اشاره به اینکه امسال باید از تولید ملی حمایت کنیم، تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف باید کیفیت تولید داخلی بالاتر رفته و حمایت های لازم صورت گیرد تا با قیمت مناسب به بازار عرضه شود.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: هم اکنون صادرات از مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور بیش از 18 میلیارد دلار است و این در مقابل واردات 6 میلیارد دلاری از این مناطق، نشان دهنده موفقیت سیاست های دولت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. 

مرتضی بانک در پایان گفت: مناطق آزاد باعث مقاوم تر شدن اقتصاد کشور و تحقق بخشی از اقتصاد مقاومتی شده است و ادامه فعالیت مناطق آزاد می تواند در ادامه این مسیر نیز کمک رسان کشور باشد. 

گفتنی است، شورای اداری شهرستان جلفا، روز سه شنبه 4 اردیبهشت 97 با حضور مرتضی بانک، نماینده ویژه اعزامی از سوی رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، فرماندار شهرستان جلفا،  ائمه جمعه شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس، مدیران و روسای سازمان منطقه آزاد ارس و اداره های شهرستان جلفا، در سالن حکیم نباتی برگزار شد.

در ادامه این برنامه، کارخانه تولید کت و شلوار با سرمایه گذاری حدود 70 میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس افتتاح شد. افتتاح خط مونتاژ وانت پیکاپ آمیکو نیز بخش دیگری از برنامه بود. همچنین در سفر مشاور رئیس جمهور به منطقه آزاد ارس، خط پنجم کارخانه نساجی جلفاکاران ارس با ظرفیت تولید روزانه 20 تن نخ فرش ماشینی نیز راه اندازی شد. افتتاح کارخانه جلفا چوب ارس، تولیدکننده ورق های چوبی ملامینه و هایگلس با ظرفیت ۹ میلیون مترمربع و سرمایه گذاری خارجی به میزان 694 میلیارد ریال نیز بخش پایانی برنامه های امروز در منطقه آزاد ارس را به خود اختصاص داد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو