مناطق آزاد در توسعه اقتصاد ملی اثرگذارند

قرجه طيار نماينده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی گفت: مناطق آزاد می توانند به واسطه مزیت هایی که دارند از تولید داخلی و کالای ایرانی حمایت کنند.

وی هم چنین تاکید کرده است که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت از هیچ تلاشی برای توسعه تولید و صادرات در همه نقاط کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دریغ نخواهند کرد.

گفت و گو با وی از نظر می گذرد: 

نقش مناطق آزاد را در حمایت از تولید داخلی چگونه ارزیابی می کنید؟
مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با امتیازات و امکاناتی که در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می دهد؛  فرصت مغتنمی برای جذب سرمایه به بخش تولید و ایجاد صنایع و فرصت های شغلی متعدد محسوب می شود. تولیدات انجام شده در این بخش خود جزیی از تولید داخلی به شمار می آیند و می تواند در صادرات غیرنفتی و تولید داخلی مثمرثمر باشد.

پيشرفت صادرات مناطق آزاد در دولت يازدهم چگونه است؟
میزان صادرات مناطق آزاد با رشد 240 درصدی از 19 میلیون دلار در سال 92 به 830 میلیون دلار در پایان دولت یازدهم افزایش داشته است و تداوم این روند در سال 96 به بیش از یک میلیارد دلار جای امیدواری است که مناطق آزاد به سوی اهداف تعیین شده خود با شتاب حرکت کنند.
البته مواضع و رویکردهای سیاسی و بین المللی در تداوم این رشد تأثیر بسیار مستقیم و حیاتی دارند. به همین منظور سیاستمداران و دیپلمات های خارجی ما برای تقویت منافع ملی و استوار ساختن اقتصاد مقاومتی و داخلی در برابر قدرت های اقتصادی و سیاسی جهان، باید بسیار سنجیده و با درایت عمل کنند.

در خصوص برنامه هاي حمايتي مجلس از توسعه صادرات و توليد در مناطق آزاد توضیح بفرمایید.
مجلس از هیچ تلاشی برای توسعه تولید و صادرات در همه نقاط کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دریغ نخواهد کرد.
هر قانونی که به مصلحت نظام و تقویت و توسعه اقتصاد برون نگر متکی بر صادرات کالاهای داخلی باشد؛ بدون تردید مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت که از جمله آن توسعه کمی و کیفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

بند ١١ اقتصاد مقاومتي ابلاغيه مقام معظم رهبري به نقش مناطق اشاره كرده، براي تبيين اين بند مهم چه ضروريات قانوني و حمايتي لازم است؟
مقام معظم رهبری با درایت مثال زدنی در سیاست کلی نظام در راستای اقتصاد مقاومتی به درستی به جایگاه مناطق آزاد اشاره نموده اند. دستورات و منویات معظم له راهگشا و فصل الخطاب نمایندگان مجلس نیز هست. بنابراین برای تبیین این بند ضروری است که نمایندگان محترم به لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد از جمله منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی اینچه برون در شهرستان گنبدکاووس رأی مثبت بدهند تا برای سرعت بخشیدن به رشد صادرات غیرنفتی با دولت همگام شوند.

برخی از نمایندگان و کارشناسان معتقدند که مناطق آزاد مبادی ورودی قاچاق کالا هستند و اینکه شفافیت مالی در این مناطق وجود ندارد. نظر شما در این خصوص چیست؟
البته اشکالات زیادی در همه مبادی ورود و خروج کالا در سطح کشور داریم و مناطق آزاد هم خارج از آن نیست ولی حقیقت ماجرا چیز دیگری است. آمار ورود و خروج کالا (واردات) از مناطق آزاد در قیاس با کل واردات کشور بسیار ناچیز است؛ پس چطور می توان ادعا کرد که مناطق آزاد مبادی قاچاق کالا شده اند؟
برخی معتقدند که "مناطق آزاد تبدیل به مناطقی برای تجارت چمدانی شده است و بیشترین پارچه، لوازم آرایشی و موبایل از طریق این مناطق وارد می‌شود؛ همچنین بیشترین قاچاق مسافری نیز از این مناطق صورت می‌گیرد." انصافا میزان تجارت چمدانی با قاچاق 20 میلیارد دلاری و روزانه 3200 کانتینر که مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا عنوان می کنند؛ قابل مقایسه است؟ پس مشکل در سایر مبادی ورود و خروج کالا و اسکله های غیرمجاز است نه مناطق آزاد.

تاثیر مناطق آزاد جدید بر توسعه اقتصاد ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟
مناطق آزاد به خودی خود تهدید محسوب نمی شود بلکه فرصتی است برای رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذاری خارجی، اشتغال زایی، ایجاد صنایع و تولید کالا و تحقق همه این ها به بینش سیاسی و اقتصادی، مدیریت، شفافیت، نظارت دقیق و استفاده صحیح از آن بستگی دارد.
آمار نیز مؤید این امر است. به عنوان مثال افزایش میزان سرمایه گذاری از 27 میلیون دلار در مناطق آزاد موجود در سال 92 به یک میلیارد و 395 میلیون دلار در سال 95 و یا استقرار 1177 واحد تولیدی در سال 95 و اشتغال زایی واقعی و نه آماری 450 هزار نفر، دلایل روشنی بر تأثیر مناطق آزاد بر توسعه اقتصاد ملی است.

گفت و گو: آمنه شهیدی

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.