اتصال منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا به راه آهن سراسری کشور

مدير هماهنگي مناطق ويژه اقتصادي کشور گفت: اتصال منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا به راه آهن، تحول اقتصادي در کشور ايجاد مي کند و اين امر با همکاري دستگاه هاي متولي تحقق مي يابد.

به گزارش فرینا، جعفر آهنگران در بازديد از راه آهن آستارا ـ آستارا و در نشست بررسي اتصال منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا به راه آهن در فرمانداري اين شهرستان افزود: با استفاده از ظرفيت بندر و راه آهن آستارا و اتصال اين دو مرکز مهم اقتصادي، حمل و نقل ترکيبي در منطقه ايجاد خواهد شد.

فرماندار آستارا نيز در اين بازديد و نشست گفت: آستارا با سه موقعيت حمل و نقل زميني، دريايي و ريلي در حوزه تجارت و صادرات ملي از قابليت خوبي برخوردار است و متناسب با اين جايگاه، بايد فرصت هاي جديد سرمايه گذاري در آن ايجاد شود.

يونس رنجکش افزود: بايد از موقعيت هاي اين شهرستان در توسعه ارتباط ريلي و بندر و در راستاي هدف هاي اقتصادي کشور، به خوبي استفاده کنيم.

رنجکش گفت: بارانداز ريلي و بندر آستارا مکمل همديگر هستند و گمرک زميني از ديگر ظرفيت هاي آستاراست و بايد براي راه اندازي مشاغلي در حوزه خدمات تجاري، گردشگري و صنايع تبديلي برنامه ريزي شود.

وي افزود: در صورت اتصال خط ريلي و بارانداز به بندر آستارا شاهد اجراي کامل حمل و نقل ترکيبي خواهيم بود و زمينه توسعه مضاعف منطقه فراهم مي شود.

فرماندار آستارا گفت: براي جلوگيري از دوگانگي بين کارکردهاي راه‌آهن، بندر و مرز زميني بهتر است بارانداز خط ريلي به منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا متصل شود و همه از اين فضاي جديد در سطح ملي، استاني و شهرستاني بهره مند شويم و تسريع در روند اجراي اين طرح در اولويت قرار گيرد.

رنجکش افزود: در توسعه حمل و نقل دريايي آستارا اقدامات خوبي در بخش باري انجام شده و به منظور بهبود وضعيت کنوني نيازمند توجه به زيرساخت ها هستيم و در حوزه ريلي نيز خط آهن آستارا - آستارا و بارانداز مي تواند از عوامل موثر توسعه باشد.

منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا به وسعت 61 هکتار در محدوده بندر چند منظوره اين شهرستان در خشکي و شاخه هاي موج شکن دريايي آن ايجاد مي شود و جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در ابتداي سال 1395 به منظور توسعه همکاري هاي اقتصادي، به ايجاد ارتباط ريلي متعهد شده بودند و مرحله نخست طرح ريلي اتصال آستاراي ايران به آستاراي آذربايجان و پايانه آن، اوايل فروردين ماه امسال با حضور مقام هاي دو کشور در شهرستان آستارا در غرب استان گيلان افتتاح شد و در آينده با اتصال آن به راه آهن رشت ـ قزوين، کريدور ريلي شمال ـ جنوب ايران تکميل خواهد شد.

بندر مرزي آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان، با جمهوري آذربايجان 38 کيلومتر مرز خاکي و 15 کيلومتر مرز آبي دارد و گمرک اين شهرستان از مبادي مهم صادرات و واردات کشور است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو