منطقه آزاد چابهار به یاری جامعه محلی می‌رود

منطقه آزاد چابهار در راستای مسئولیت‌ های اجتماعی خود با راهبرد و طرحی جامع با همکاری شهرداری چابهار، قشر عمدتاً زیرخط فقر چابهار را با اجرای طرح‌های کارآفرینی‌ خودکفا می‌کند.

‌به‌ گزارش فرینا، بندر راهبردی چابهار هرچند راهبردی و بین‌المللی، ازنظر شاخص‌های توسعه زندگی و اجتماعی روزگار خوبی ندارد، خشکسالی‌های پی‌درپی در بلوچستان موجب شده جمعیت زیادی به امید یافتن کار و زندگی بهتر به چابهار مهاجرت کنند و درنهایت ناامید از همه‌جا با کمترین امکانات در حاشیه شهر زندگی کنند‌.
به گفته مقامات محلی در چابهار، هم‌اکنون 63 درصد جمعیت شهر چابهار در سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌شهر زندگی می‌کنند، این حاشیه‌نشینی به سبب اهمیت چابهار هم هست چراکه بر مبنای سیاست کلی نظام مبنی بر توسعه سواحل مکران، چابهار به‌عنوان گل سرسبد این سواحل از سال‌ها پیش توسعه روزافزون خود را با استقرار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آغاز کرده است .
از ارگان‌ها و نهادهای برخوردار در بندر راهبردی چابهار که در ایجاد این صنایع و فعالیت اقتصادی دخیل هستند، انتظار می‌رود در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود به حاشیه‌نشینان خدمت‌رسانی کنند.
سازمان منطقه آزاد چابهار، انتظارات از خودش را به‌خوبی درک کرده و پیشرو در خدمت‌رسانی به جامعه محروم محلی چابهار شده؛ این سازمان چندین بار تاکنون به توسعه شاخص‌ درمانی چابهار کمک کرده است، از هدیه دادن دو دستگاه آمبولانس تا تجهیز تنها بیمارستان شهر به آی سی یو و اختصاص زمین در بهترین نقطه از منطقه آزاد برای احداث بیمارستان جدید در بندر راهبردی چابهار‌.
منطقه آزاد چابهار به این‌ها بسنده نکرده و صدالبته در راستای مسئولیت‌های اجتماعی که دارد در راهبردی جامع با کمک شهرداری خودکفا کردن قشر عمدتاً زیرخط فقر مناطق حاشیه‌نشین چابهار با اجرای طرح کارآفرینی در پیش‌ گرفته است‌.

اجرای طرح‌های کارآفرینی در مناطق حاشیه چابهار اجرا می‌شود
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد چابهار از اجرای دو طرح کارآفرینی با هدف راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد در محلات حاشیه و روستایی چابهار با مشارکت سازمان منطقه آزاد و شهرداری خبر می‌دهد‌.
داد کریم بلوچ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-‌ می‌گوید: طرح شناسایی مزیت‌های پایدار کسب‌وکار خرد و طرح اتاق فکر کارآفرینی در مدارس روستای تیس ویژه دوره اول و دوم متوسطه دو طرح کارآفرینی هستند که توسط بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و مشارکت مالی سازمان منطقه آزاد و شهرداری در سطح شهرستان چابهار اجرا می‌شوند.
وی تصریح می‌کند: اجرای کارگاه‌ها و سمینارهایی برای راه‌اندازی کسب‌و کارهای خرد برای جوانان و زنان عمدتاً در محلات روستایی و حاشیه چابهار از اهداف این طرح‌هاست که بااعتباری بالغ‌بر 96 میلیون تومان در مدت 8 ماه اجرا می‌شوند.
به گفته بلوچ، در مرحله اول اجرای این طرح‌ها 25 نفر از جوانان که دارای ذوق و استعداد کارآفرینی هستند، شناسایی و در مدت 6 ماه آموزش داده می‌شوند و سپس برای اجرای کسب‌وکارهای خرد در محلات تسهیلاتی از سوی برخی بانک‌ها و صندوق کارآفرینی امید به آن‌ها اعطا خواهد شد.
سرپرست معاونت اجتماعی منطقه آزاد چابهار خاطرنشان می‌کند: جهت اجرای پایدار این طرح‌ها بنیاد مردم‌نهاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با مؤسسات مردم‌نهاد محلی همکاری گسترده‌ای خواهد کرد.
مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و نوجوانان نیز می‌گوید: طرح توسعه جامعه محلی با رویکرد کسب‌وکار و کارآفرینی روستاهای کمب و تیس شهر چابهار توسط بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و با همکاری منطقه آزاد و شهرداری چابهار از سال گذشته بامطالعه مزیت‌های منطقه و شناسایی گروه‌های مخاطب آغازشده است .
فیروزه صابر در گفت‌وگو با ایسنا، می‌افزاید: بر همین اساس همکاران بنیاد طی سفری ده‌روزه به چابهار در فروردین و اردیبهشت سال جاری کمک کردند تا گروه‌های خودیار محلی زنان شکل بگیرد. هدف آن است که این گروه‌ها با کمک یکدیگر و بعد از گذراندن آموزش‌های لازم بتوانند به درآمدزایی برسند.
وی تصریح می‌کند: در این سفر دو نفر از زنان توانمند خانه هدی زاهدان که از چند سال پیش تاکنون این مراحل را پشت سر گذاشته‌اند و به موفقیت رسیده‌اند برای انتقال تجربه خود حضور داشتند و در کنار آموزش‌های بنیاد، با زبان بومی درباره مسائلی همچون کیفیت کار، تشکیل گروه، انتخاب سرگروه و تجربه تشکیل صندوق‌های خودیار نکاتی را بیان کردند‌.
صابر خاطرنشان می‌کند: تاکنون چهار گروه خودیار در این دو روستا تشکیل‌ شده است و در ادامه بنیاد کمک خواهد کرد این گروه‌ها به توانمندی و استقلال برسند‌.
هر چه که باشد، به نظر می‌رسد، چابهار هرچند بین‌المللی و راهبردی، اما جامعه‌ی محلی عمدتاً کم‌برخوردار دارد که می‌طلبد نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های برخوردار که در این بندر مهم منافعی دارند به‌یاری چابهارنشینان بشتابند، چراکه توسعه ملی چابهار درگرو توسعه محلی است‌.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو