روند صادرات نفت ایران به هند تغییر نمی کند

کاردار ایران در دهلی نو با اعلام اینکه تصمیم آمریکا برای خروج از برجام تغییری در روند جاری صادرات نفت ایران به هند نخواهد داشت، تاکید کرد: طرح همکاری مشترک دو کشور در چابهار هم نباید تحت تاثیر این تصمیم قرار بگیرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مسعود رضوانیان رهقی در گفت و گو با روزنامه هندی ایندین اکسپرس افزود: تا زمانی که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به تعهدات خود درخصوص برجام عمل کنند ،ایران نیز به آن وفادار خواهد بود و در روند صادرات نفت تغییری ایجاد نمی شود.
وی با اشاره به حوزه های مختلف همکاری های اقتصادی بین دو کشور افزود: از آنجا که بندر چابهار برای هند اهمیت راهبردی دارد، این طرح نباید تحت تاثیر هر گونه تحول یا بهانه سیاسی قرار گیرد.
رهقی گفت که از نظر ایران، منافع راهبردی نیاز به تصمیمات و اقدامات راهبردی در زمان خاص خود دارند.
وی تصریح کرد همواره ممکن است میان ایران، آمریکا و برخی از کشورها مسائلی ایجاد شود اما هند نشان داده است که می تواند در یک مسیر باریک حرکت کرده و تعادل را حفظ کند.
این دیپلمات ایرانی گفت از آنجا که کشورهای اروپایی هنوز هم از برجام حمایت می کنند، شانس زیادی برای بقای این توافق نامه وجود دارد.
وی افزود: خروج یک کشور از یک توافقنامه بین المللی، به معنی سقوط آن توافقنامه نیست و تا زمانی که سایر اعضا به تعهدات خود عمل کنند این توافقنامه سقوط نخواهد کرد.
این روزنامه در ادامه نوشت: سخنان کاردار ایران همگام با موضع دهلی نو است.
هند معتقد است تا زمانی که کشور های اروپایی به برجام متعهد باقی بمانند، بهای نفت وارداتی از ایران را می توان از طریق بانک های اروپایی با استفاده از یورو پرداخت کرد.
رهقی با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای هند اظهار کرد توسعه این بندر بدون توجه به رویکرد آمریکا باید ادامه یابد.
در ادامه مطلب روزنامه ایندین اکسپرس آمده است:سخنان نماینده ایران برای دهلی نو بسیار اهمیت دارد زیرا هند با هدف دستیابی به افغانستان بدون دخالت پاکستان در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است.
کاردار ایران در دهلی نو در خصوص سیاست تعادلی هند با سایر کشورها گفت: هر کشوری دارای زندگی مخصوص به خود است و با چالش ها، سختی ها و فرصت هایی مواجه است.
وی با اشاره به روابط هند با آمریکا، عربستان، پاکستان و دیگر کشورها اظهار کرد این روابط به معنی ناتوانی این کشور در برقراری روابط با دیگر کشورها نیست.
این دیپلمات ایرانی در دهلی نو در ادامه تاکید کرد همکاری هند و ایران برای به حداقل رساندن خطرات و چالش ها و رسیدن به ثبات در روابط مهم است.
وی اظهار کرد: ایران و هند باید برای توسعه روابط پایدار و بادوام گام بردارند.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو