اخبار اقتصادی | خودکفایی در بخش خط لوله و مخابرات نفت به 80 درصد رسید

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: بیش از 80 درصد قطعات و تجهیزات طرح های مربوط به خطوط لوله و مخابرات نفت، ساخت داخل است.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: «عباسعلی جعفری نسب» توضیح داد: از سال‌ 1372 در مجموعه خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت و همین امر باعث شد در دوره تحریم مشکل زیادی پیدا نکنیم و بتوانیم عملیات را به خوبی و بدون وقفه ادامه دهیم.
به گفته جعفری‌نسب، روند خودکفایی از قطعات کوچک تر نظیر پیچ و مهره، فلنج ها و اتصالات آغاز شد و به تولید قطعات پیچیده تر مانند مکانیکال سیل‌ها که برای پمپ‌ها ضروری است، رسید.
وی تصریح کرد: برخی شرکت‌های داخلی امروز به نقطه‌ای رسیده‌اند که توربین کامل را مشابه خارجی‌ها و حتی بهتر از توربین‌های آمریکایی با رنج سه مگاوات، تابلوهای برق و بسیاری دیگر از کالاها را به طور کامل بسازند و همچنین بیشتر کارهای نگهداری و تعمیر توربین‌ها در داخل کشور انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اضافه کرد: اقدام‌های خودکفایی اکنون به سطحی رسیده است که این شرکت به همه سازندگان توربین در دنیا اعلام کرده است برای همکاری با ما باید از حداکثر توان ایرانی استفاده شود.
وی درباره قراردادهای جدید با سازندگان و صنعتگران ایرانی گفت: آخرین قرارداد ما مربوط به ساخت چهاردستگاه توربین گازی سه مگاواتی به همراه پمپ و قطعات آن با یک شرکت داخلی بوده است.
جعفری نسب یادآوری کرد: از 2 سال پیش درایو الکتروموتورهای دور متغیر با ولتاژ متوسط در قالب پروژه‌های تحقیقاتی شرکت‌های دانش بنیان در خط قرار دارد.
وی اعلام کرد: یکی از این پروژه ها در حوزه خطوط لوله بازرسی داخلی خطوط لوله به وسیله پیگرانی هوشمند است. در این روش پس از بازرسی هوشمند کل خطوط لوله و ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های آن، تصمیم گرفته می‌شود چه بخش‌هایی به نوسازی یا تعمیر نیاز دارد.
جعفری نسب ابراز امیدواری کرد اعتماد به سازندگان داخلی ادامه یابد تا جایی که شرکت‌های ایرانی در طرح های خارج از مرز نیز حضور داشته باشند.

همکاری های خارجی 
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت بیش از 165 توربین گازی در قالب 16 مدل از سازندگان خارجی متفاوت در اختیار دارد. از این رو با توجه به محدودیت های بین المللی برای ایران از 20 سال پیش برنامه ریزی برای خودکفایی در قطعات و تجهیزات پر مصرف این توربین ها در دستور کار قرار گرفت. در نتیجه بسیاری از قطعات این توربین‌ها از سازندگان داخلی تامین و بخشی نیز به طور مستقیم از سازندگان خارجی این توربین‌ها گرفته می‌شود.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: اکنون با بیش از 15 شرکت خارجی در زمینه خرید تجهیزات مورد نیاز صنعت انتقال در ارتباطیم و یک شرکت خارجی نیز در حال تجهیز کارگاهی در شهر پرند است. 
«همچنین در زمینه سیستم نشت یاب اتوماتیک با شرکتی انگلیسی قرارداد بستیم که این سیستم روی 300 کیلومتر از خطوط لوله شمال غرب کشور به صورت آزمایشی نصب شده است و تا یک ماه آینده به صورت رسمی به بهره برداری می‌رسد».
جعفری نسب یادآوری کرد: نگهداری برخی تجهیزات مانند تجهیزات برق، کنترل، ‌ابزاردقیق، ماشین آلات دوار، مخازن و شیرآلات به طور کامل توسط شرکت های داخلی انجام می‌شود اما تعمیر و نگهداری بخش‌هایی مانند توربین های گازی که به ماشین آلات خارجی بسیار حساس مجهز است به پشتیبانی شرکت‌های سازنده نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، حمایت از خودکفایی در تولید کالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. 
دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو