اخبار اقتصادی | سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران افزایش می یابد

وزیر نیرو شامگاه شنبه در حاشیه دیدار با کمیسیونر انرژی اروپا از برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «سرمایه گذاری شرکت های کوچک و متوسط اروپایی» در پاییز سال جاری خبر داد و گفت: این نشست فرصتی برای گسترش همکاری ها و افزایش سرمایه گذاری های کشورهای اروپایی در ایران است.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: «رضا اردکانیان» شامگاه شنبه در حاشیه دیدار با «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اروپا به خبرنگاران گفت: این کنفرانس که در تهران برگزار می شود، فرصتی خواهد بود تا ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمینه های توسعه همکاری ها و جذب سرمایه را گسترش دهند.
عضو هیات وزیران دولت دوازدهم، اظهار کرد: با مذاکرات انجام‌شده بین ایران و اتحادیه اروپا، می توانیم به دستور کاری دست یابیم که نه تنها توقفی در همکاری ها رخ ندهد، بلکه توسعه همکاری ها به ویژه برای سرمایه گذاری های کوچک و متوسط نیز امکان‌پذیر شود.
وزیر نیرو افزود: کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اروپا در این نشست تاکید کرد که در جلسه سران اتحادیه اروپا (در صوفیه پایتخت بلغارستان) شرکت کنندگان به اتفاق آرا تصمیم گرفتند همه اقدامات لازم را برای ایفای تعهداتشان نسبت به ایران انجام دهند.
وی اضافه کرد: در نشست صوفیه سران اتحادیه اروپا به این تصمیم مشترک رسیده اند که سرمایه گذاری های کوچک و متوسط شرکت های اروپایی در ایران را توسط «بانک سرمایه گذاری اروپا» پوشش دهند.
اردکانیان ادامه داد: این تصمیمی تعیین کننده برای همه سرمایه گذاران خارجی به ویژه برای شرکت هایی است که در حوزه فعالیت وزارت نیرو کار می کنند.
وی گفت: در حوزه وزارت نیرو، پوشش سرمایه گذاری ها توسط «بانک سرمایه گذاری اروپا» مربوط به پروژه های انرژی های تجدیدپذیر و افزایش راندمان نیروگاه هاست و حتی می تواند به پروژه های مربوط به افزایش بهره وری آب و فاضلاب نیز تسری پیدا کند.

** تلاش برای حضور شرکت های اروپایی در ایران
«میگل آریاس کانتیه» کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اروپا نیز به دیدار امروز خود با وزیران نفت و نیرو و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به خروج آمریکا از برجام، کمیسیون اروپا کمیته ای تشکیل داده است تا بتوانند موانع موجود در مقابل سرمایه گذاری در ایران را برطرف کند.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد راهکارهای اروپا برای انتقال وجوه حاصل از صادرات نفت، گفت: با توجه به اعمال تحریم ها توسط آمریکا، اتحادیه اروپا سعی می کند مشکلات را در این زمینه از سر راه بردارد.
کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اروپا افزود: هدف هیات اعزامی کمیسیون اروپا به ایران این است که تا حدی که امکان‌پذیر باشد، آثار تحریم ها را برای این انتقال ارز برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: تلاش کمیسیون اروپا فقط به موضوع انتقال پول خلاصه نمی شود؛ سعی می کنیم شرکت های اروپایی را متقاعد کنیم در ایران پروژه هایی را در زمینه های مختلف اجرا کنند.
کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اروپا اضافه کرد: ما برنامه ریزی کرده ایم که موانع سرمایه گذاری در ایران را برطرف و مشکل انتقال ارز را نیز حل کنیم.
به گزارش ایرنا، کمیسیون اروپا روز جمعه (بیست و هشتم اردیبهشت) در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرده بود که روند تجدید «قانون مسدودساز» را آغاز کرده تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.
کمیسیون اروپا در این بیانیه اعلام کرده که می خواهد این تمهیدات را پیش از 15 مرداد ماه امسال و پیش از آغاز دور نخست اعمال مجدد تحریم های آمریکا اجرا کند.
«محمود صادقی» نماینده مردم تهران پیش از این در مورد قانون مذکور به ایرنا گفته بود: این قانون شرکت های اروپایی را ملزم به اطاعت نکردن از قوانین آمریکا نمی کند، اما می تواند از شرکت های اروپایی که تحت تاثیر تحریم ها هستند، دفاع کند.
وی یادآور شد: این قانون دوبار و در دو مرحله در اتحادیه اروپا طی دهه 1990 و 2010 برای دفاع از شرکت های اروپایی که تحت تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران و کوبا قرار گرفته بودند، وضع شد.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.