رفع موانع توسعه گردشگری در خزر

ماه آینده جلسه شورای‌عالی تحت هدایت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با موضوع فعال‌سازی نوستراک تشکیل می‌شود و همه موارد و مشکلات این کریدور در آن جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا راه‌حل آن پیدا شود.

به گزارش فرینا به نقل از دنیای اقتصاد، این جمله را رمضان عبداللطیف اف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور کشورهای حاشیه خزر در گیلان گفت و با اشاره به اینکه این سفر نخستین سفر به منطقه آزاد انزلی است، اعلام کرد: منطقه آزاد انزلی با حجم بالایی از زیرساخت‌های ایجاد شده و توسعه‌ای که پیدا کرده، می‌تواند به مرکز فعالان اقتصادی حاشیه خزر تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه تسریع در راه‌اندازی کریدور نوستراک در دستور کار ما قرار دارد، از حضور و فعالیت تعداد 40 شرکت روسی در منطقه آزاد انزلی اظهار خوشحالی کرد و افزود: حضور این تعداد از شرکت‌های روسی ثبت شده در این منطقه نشان از توسعه‌ منطقه و رشد ارتباطات و اعتماد تجار دو کشور دارد.
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور کشورهای حاشیه خزر به مزیت‌های منطقه ویژه لوتوس آستاراخان و تفاهم‌نامه همکاری دو منطقه اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد انزلی و آستارا خان باید همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند و برای محقق شدن این موضوع نیاز به همایش مشترک بین صادرکنندگان ایرانی و روس داریم.
عبداللطیف اف ادامه داد: مقامات عالی روسیه برای توسعه گردشگری دریایی و توریسم سلامت، حکمی مبنی بر فعالیت یک کشتی تفریحی که 320 اتاق دارد و جزو کشتی‌های تفریحی به‌روز است، در خزر صادر کرده‌اند تا خط گردشگری دریایی بین منطقه آزاد انزلی و آستاراخان فعال باشد، این در حالی است که نکته مثبت منطقه آزاد انزلی و یکی از عوامل تاثیرگذار در جذب مسافر، معافیت مالیات و گمرکی است.
وی با بیان اینکه موضوع ایجاد بانک‌های روسی بسیار حساس است، گفت: در هر جلسه‌ای که برگزار می‌شود این موضوع را مطرح می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌دهیم و حتما با بانک مرکزی روسیه این موضوع را در میان می‌گذاریم. روابط بین رهبران دو کشور بسیار گرم و صمیمی است اما نیاز است روابط تجاری دو کشور نیز توسعه یابد و تقویت شود.
همچنین ایجاد نشست‌های مشترک، بررسی نیازها و تسهیل در ارائه خدمات گمرکی می‌تواند در افزایش مراودات تاثیر بسزایی داشته باشد.
رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست که امین علی اف نماینده جمهوری داغستان در ایران، ریفات آسانف نماینده شیلات روسیه در ایران و سرگی الکسیف سرکنسول روسیه در گیلان نیز حضور داشتند، پیرامون افزایش مراودات تجاری، فعال‌سازی کریدور نوستراک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور به‌خصوص بندر کاسپین، منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس به تبادل نظر پرداختند.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی برای همکاری با روسیه طراحی شده، اعلام کرد: مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگ‌ترین طرح زیرساختی مناطق آزاد کشور در این منطقه احداث شده و کشور روسیه اولویت اصلی ما به‌منظور افزایش و توسعه همکاری‌ها و مراودات تجاری است.
خط دریایی بنادر روسیه و بندر کاسپین در چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، افق صد ساله تجارت با روسیه در طراحی بندر کاسپین در نظر گرفته شده و در آینده نزدیک ریل نیز به این بندر متصل شود و از سوی دیگر می‌توانیم کالاهای آسیای جنوب شرقی را از مسیر بنادر کاسپین و آستاراخان وارد روسیه کرده و از این طریق کریدور نوستراک را فعال کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه باید سطح اعتماد تجار و مراودات هیات‌های تجاری دو کشور را افزایش دهیم، اعلام کرد: حدود 40 شرکت روسی در این منطقه ثبت شده و باید برای توسعه مناسبات و معرفی توانمندی‌ها سطح مراودات تجار دو کشور افزایش یابد تا از ظرفیت‌ها و مزیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.
مسرور با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی مشترک با روسیه از سوی این سازمان افزود: در نظر داریم در سال جاری نمایشگاه مشترکی در داغستان داشته باشیم تا بخش خصوصی دو کشور نیز بتوانند توانمندی‌های خود را عرضه کنند.
وی با بیان اینکه اسکله مارینا در این منطقه در حال احداث است و در بندر انزلی یک پایانه مسافربری ایجاد شده و آماده بهره‌برداری است، تصریح کرد: همان‌گونه که اشاره شد، یک کشتی مسافربری در منطقه ویژه لوتوس در حال ساخته شدن است و طبق توافق انجام شده تا پایان امسال، گردشگری دریایی از مسیر انزلی ـ آستاراخان راه‌اندازی می‌شود و این کشتی مسافربری در خزر ماندگار و در این حوزه مسافربری فعال می‌شود و گردشگران روسی می‌توانند از ظرفیت‌های گردشگری منطقه و استان و کالاهای عرضه شده در مجتمع‌های منطقه آزاد انزلی که شامل معافیت‌های مالیاتی است، بهره‌مند شوند‌.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سال گذشته 5/ 5 میلیون نفر مسافر وارد فاز تجارت و گردشگری شده‌اند، گفت: امکانات بسیار خوبی در مرکز تفریحات دریایی و زیرساخت‌های گردشگری منطقه آزاد انزلی داریم و بزرگ‌ترین نمایشگاه شمال کشور نیز در این منطقه ساخته شده و در بخش توریسم ورزشی نیز زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از رویدادهای بزرگ و بین‌المللی ایجاد شده است.
مسرور با تاکید بر اینکه باید همکاری‌های بین دو کشور بیش از پیش توسعه یابد، اعلام کرد: اولین گام برای آغاز این همکاری‌ها برقرار شدن خط ارتباطی بین بندر کاسپین و بنادر روسیه است که باید تا ماه آینده فعال شود و هدف از برقراری ارتباط بین بندر کاسپین و بنادر روسیه فعال شدن کریدور شمال ـ جنوب (نوستراک) است.
وی با بیان اینکه باید جلسه مشترکی به‌منظور عملیاتی شدن کریدور نوستراک برگزار شود، اظهار کرد: یک تور تجاری نیز برای مسوولان روسیه برای آشنایی با توانمندی‌های منطقه آزاد انزلی در این منطقه باید برگزار کنیم.
همچنین برگزاری جلسات مشترک با سرمایه‌گذاران با هدف توسعه گردشگری دریایی دیگر برنامه مشترک برای توسعه همکاری‌ها است.
مسرور در پایان با تاکید بر فعالیت بانک‌های روسی در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: سه پیشنهاد برای راه‌اندازی بانک‌های خارجی به بانک مرکزی داده‌ایم و در مرحله اخذ مجوز هستیم.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو