بندر چابهار شاهرگ اقتصادی افغانستان است

کارشناس امور جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی آمریکا گفت: بندر چابهار ارزش بالایی برای شکوفایی اقتصادی افغانستان دارد زیرا شاهرگ اقتصاد این کشور از بندر چابهار می‌گذرد.

به گزارش فرینا به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی برای دسترسی به دریا بطور کامل به پاکستان متکی است اما بندر چابهار اتکای این کشور به گذرگاهای مرزی پاکستان را به شدت کاهش داده است.
«تامس لینچ» کارشناس دانشگاه دفاع ملی آمریکا به «رویترز» گفت: بندر چابهار ارزش حیاتی برای شکوفایی اقتصادی افغانستان دارد.
وی افزود: افغانستان نمی‌تواند از طریق هوا واردات و صادرات کند، نمی‌تواند از مسیر پاکستان به تجارت ادامه دهد زیرا این کشور برای هر چیزی باج گیری می‌کند.
این کارشناس ارشد آمریکایی تصریح کرد که شاهرگ اقتصادی افغانستان از بندر چابهار می‌گذرد.
پس از آغاز به کار بندر چابهار مبادلات تجاری افغانستان و ایران به صورت مستمر در حال افزایش است و در یک سال اخیر نرخ مبادلات تجاری دو کشور از 800 میلیون به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یافته است.
بندر چابهار در ایران به اموال صادراتی افغانستان دسترسی نامحدودی را به آب های آزاد داده است و محصولات زراعتی افغانستان به هند و سایر کشورها از طریق این بندر صادر می‌شوند.
«سیف‌الدین سیحون» استاد دانشگاه کابل با اشاره به پیمان شکنی آمریکا اظهار داشت: تلاش‌های واشنگتن برای اعمال تحریم بر ایران نمی‌تواند بر روابط اقتصادی دو کشور اثرگذار باشد.
وی در ادامه تصریح کرد، بندر چابهار کماکان به عنوان مسیر امنی برای تجارت مورد استفاده و کاربرد افغانستان، هند و ایران قرار خواهد داشت.
از سوی دیگر، تلاش‌ها جریان دارد تا زیرساخت‌های بندر چابهار توسعه داده شود تا زمینه صادرات و انتقال مواد معدنی افغانستان مانند آهن، مرمر و سایر مواد معدنی نیز از طریق این بندر فراهم شود.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.