استفاده از ظرفیت های گردشگری در توسعه مناطق آزاد کشور

نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی معتقد است استفاده از ظرفیت های گردشگری جدید می تواند در توسعه مناطق آزاد کشور تاثیر گذار باشد.

محمد حسین قربانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید می گوید:

نظر شما در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید چیست؟
 کشور از یک ظرفیت بالقوه ای در حوزه گردشگری برخودار است. از 16 اقلیم دنیا، 14 اقلیم در ایران قرار  گرفته است. امروز همه بر این اعتقاد هستند که صنعت گردشگری بهترین نوع بیزنیس و درآمدها را به خود اختصاص داده است. صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت و پتروشیمی برای درآمد و تولید ثروت دنیا به سمت گردشگری رفته است.
در قانون برنامه ششم جذب 62 میلیارد دلار سرمایه گذار خارجی و ایجاد یک میلیون شغل را به دولت مکلف کرده است. این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه بتوانیم سرمایه گذار خارجی و داخلی جذب کنیم و چون مناطق آزاد کشور از معافیت های خاصی برای سرمایه گذاران برخوردار است این مناطق بهترین مسیر برای جذب سرمایه است، هم از نگاه تولید برای داخل و هم صادرات. توجه به مقوله توسعه گردشگری بهترین فرصت برای توسعه اقتصادی کشور است.
در نقاطی از کشور که دارای ظرفیت های گردشگری است باید بدنبال توسعه مناطق آزاد باشیم.
برخی از دوستان نگران بودند که اگر مناطق آزاد توسعه پیدا کند بحث معافیت های مالیاتی و فرار مالیاتی و ... در این مناطق صورت می گیرد؛ خوشبختانه با مصوبه مجلس و انتقال دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به زیرمجموعه وزارت اقتصاد و از طرف دیگر حضور دیوان محاسبات به عنوان بازوی اجرایی نظارتی مجلس برای مناطق آزاد لحاظ کرده است. 

با توجه به شعار امسال "حمایت از کالای ایرانی" مناطق آزاد چه نقشی می توانند در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کنند؟
موضوع اصلی در مناطق آزاد و ویژه9 اقتصادی کشور جذب سرمایه است. مناطق آزاد نمی تواند به تنهایی خلق سرمایه داشته باشد. باید در این مناطق فضای امن و بستر مناسب برای سرمایه گذاری ایجاد شود، وقتی سرمایه گذار در این مناطق سرمایه گذاری کنند قطعا تولید و اشتغال هم ایجاد خواهد شد.
در مناطق آزاد بخش تولید مورد توجه قرار می گیرد بر همین اساس برای تولید کنند نگاه صادرات محور مورد توجه است قطعا در کیفیت کالا هم اثر مثبت خواهد گذاشت.

گفت و گو: آمنه شهیدی

برچسب ها : مناطق آزاد
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو