100 هکتار فضا برای صنعت ماهی در قفس در قشم جانمایی شد

مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بیش از یک سوم تولید ماهی در قفس کشور باید در جزیره قشم تحقق پیداکند که بر این اساس سازمان منطقه آزاد قشم برای حمایت از این صنعت سال گذشته 100 هکتار زمین و پس کرانه در جزیره قشم جانمایی کرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حامد عبداللهی افزود: بر اساس سیاست های برنامه ششم توسعه، باید ظرفیت پرورش 200 هزار تُن ماهی در قفس در کشور ایجاد شود که سهم قشم از این رقم 84 هزار تُن است.
وی ادامه داد: هم اکنون 2 شرکت با 17 قفس 50 تنی و با ظرفیت تولید چهار هزار و 400 تُن ماهی در این جزیره فعالیت می کنند.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: این صنعت دارای تکنیک های پیچیده ایست و ورود به آن به آگاهی و مهارت های خاصی نیاز دارد و البته برای تولید هر تن ماهی به 240 میلیون ریال سرمایه نیاز است.
وی افزود : در سال 96 حدود 150 تُن ماهی سی بس (Seabass) از 6 قفس پرورش ماهی برداشت شد و پیشبینی می شود امسال 500 تُن ماهی به این روش تولید شود.
عبداللهی تصریح کرد: در حوزه زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس، یک شرکت تولید بچه ماهی سی بس با ظرفیت 6 میلیون قطعه در سال فعال است که سال گذشته حدود 2 میلیون قطعه ماهی تولید کرد و بر اساس پیشبینی ها امسال تولید خود را به 3 میلیون قطعه ماهی می رساند.

پرورش 10 هزار تن میگو در قشم هدفگذاری شد
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: در جهت رونق پایدار شیلات و آبزی پروری در قشم و با توجه به اینکه جزیره قشم از نظر شرایط اقلیمی یکی از مستعدترین مناطق برای پرورش میگو است، تولید 10 هزار تن میگو در سال در قشم هدفگذاری شد.
وی افزود: در همین راستا یکهزار و 760 هکتار زمین شناسایی شد که پیش از این 68 هکتار در جزیره هنگام واگذار شده بود و 150 هکتار نیز در روستای دوستکو به بهره برداری رسید.
عبداللهی ادامه داد: بقیه زمین ها نیز در 2 سال اخیر شناسایی شده و در حال واگذاری به سرمایه گذاران بومی است.
وی بیان کرد: در زنجیره ارزش پرورش میگو برای تامین 10 هزار تن میگو به یک میلیارد قطعه لارو(بچه میگو) نیاز است که ایجاد ظرفیت آن در برنامه توسعه گنجانده شده است.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: هم اینک 2 مرکز تکثیر لارو فعال است که یکی از این مراکز 10 سال تعطیل بود و با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم دوباره راه اندازی شد.
وی افزود: از سوی سازمان منطقه آزاد قشم درخواست ایجاد سه مرکز تکثیر دیگر نیز به سازمان شیلات ایران ارائه شده است تا زمینه برای تامین میزان اولیه لارو جهت تحقق تولید 100 هزار تن میگو در سال ایجاد شود.
عبداللهی گفت: میانگین کشوری تولید میگو در واحد سطح 3 تن در هکتار است و این در حالی است که در قشم بدون هیچ اقدام خاصی و با توجه به شرایط بومی حدود 7 تن در هکتار برداشت می شود که این یک رکورد کشوری محسوب است و نشان می دهد پرورش میگو در این جزیره صرفه اقتصادی بالایی دارد.
وی اذعان کرد: هم اکنون برای اولین بار یک واحد استخرهای بتنی برای تولید متراکم میگو در حال ساخت است که در برداشت میگو را به 20 تن در هکتار می رساند.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این واحد هم اکنون با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، در حال اجراست و در سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به فعالیت 600 نفر به صورت مستقیم در حوزه پرورش میگو، تصریح کرد: سال گذشته برای نخستین بار 600 تن میگو از 2 مزرعه هنگام و دوستکو برداشت شد که با توجه به ساخت و استفاده استخرهای جدید، در هر دوره میزان تولید افزایش می یابد.
عبداللهی ادامه داد: میگوهای پرورشی این جزیره طی 2 دوره برداشت در سال به کشورهای فرانسه، روسیه و چین صادر می شود که حدود هشت میلیون دلار ارزش دارد.

تولید محصولات ارزش افزوده ماهی خشک
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: جزیره قشم برای تولید ماهی ریز مانند ساردین و مُتو از ظرفیت مناسبی برخوردار است که یک مزیت برای این جزیره محسوب می شود اما در حال حاضر به دلیل صید غیر اصولی و تولید به شیوه غیر بهداشتی به یک نقطه منفی و ضعف تبدیل شده است.
وی افزود: این نوع ماهی ها سرشار از منابع پروتئینی، کلسیم، فسفر و مواد مغذی دیگر است که در جنوب شرق آسیا به عنوان غذای سالمندان و تغذیه دانش آموزان در مدارس استفاده می شود.
عبداللهی ادامه داد: در قشم به دلیل نبود تکنولوژی به صورت ابتدایی و غیر بهداشتی خشک می شود و به عنوان کود گیاهی در باغات پسته و یا به عنوان خوراک آبزیان و برخی طیور استفاده می شود.
وی اذعان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم زمینه را برای تولید ماهی خشک به صورت صنعتی جهت مصارف انسانی فراهم کرده است که با استقبال سرمایه گذاران روبرو شد.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تولید این محصول 100 درصد صادراتی است و پیشبینی می شود در کشورهای جنوب شرقی با استقبال مناسبی رو برو شود.
وی افزود: بدین ترتیب علاوه بر اینکه ذخایر آبزیان خلیج فارس حفظ می شود، معضل زیست محیطی مانند بوی نامطبوع در منطقه رفع می شود.
عبداللهی ادامه داد: طبق برنامه تدوین شده و با توجه به اینکه ظرفیت برداشت سالیانه 60 هزار تن ماهی ریز از سواحل جزیره قشم وجود دارد، پیشبینی می شود حدود 10 هزار تُن ماهی خشک در سال تولید شود.
وی تصریح کرد: در این راستا سال گذشته 2 سرمایه گذار خارجی جذب شدند و مجوز 2 طرح تولید ماهی خشک با ظرفیت پنج هزار تُن برای آنان صادر شد.
عبداللهی افزود: این 2 طرح اکنون در مرحله جانمایی جهت استقرار مجتمع و واحدهای صنعتی است و امید است در سال جاری واحدهای تولید ماهی خشک به صورت صنعتی به بهره برداری برسد.

اختصاص 260 هکتار زمین به سایت گلخانه ای
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی قشم و خشکسالی های اخیر، رویکرد سازمان منطقه آزاد قشم توسعه کشاورزی مکانیزه و کشت های گلخانه ای و کم آب است.
وی افزود: به این منظور با انجام مطالعات لازم 260 هکتار زمین برای ایجاد سایت گلخانه ای در محدوده روستاهای کَردُوا، گَوَرزین و گُربِدان جانمایی شد.
عبداللهی ادامه داد: در این راستا طرح شبکه آبرسانی به اولین سایت گلخانه ای در کردوا با اعتبار 15 میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد قشم در حال اجراست.
وی گفت: با توجه به بازار مهمی که در کشورهای خلیج فارس وجود دارد تولید محصولات کشاورزی مانند خیار، گوجه، بادمجان و فلفل دلمه ای با استانداردهای بین المللی جهت صادرات در دستور کار قرار گرفت.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم افزود: تا کنون 24 هکتار زمین جهت ایجاد 2 گلخانه 122 هکتاری به بخش خصوصی واگذار شد که یک واحد در حال اجرای طرحی برای تولید لیموترش است.

برچسب ها : جزیره قشم
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.