عزم جزم یک بانوی قشمی در تولید صنایع دستی

اولین دانش آموز جامعه محلی جزیره قشم که حاصل صنعت گری سنتی و هنر دست خود را به تحصیل دانش اختصاص داد، یک بانو است.

به گزارش فرینا،، فاطمه مظفری رمچاهی  یکی از هفت بانوی منتخب در سال 97 به عنوان کارگر نمونه در جزیره قشم است.

وی که در تعاونی مزرعه مروارید پیلم به تولید صنایع دستی اشتغال دارد اولین دانش آموز جامعه محلی است که با درآمد حاصل از دستان هنرمند خود توانسته با پرداختن هزینه های تحصیلی وارد دانشگاه شده و در رشته تربیت بدنی موفق به دریافت مدرک کارشناسی شود.

فاطمه مظفری رمچاهی با پیوند هنرهای بومی جزیره به نیازهای جامعه امروز، به مدرن سازی این صنعت پرداخته و به این گونه توانسته هنر اصیل جنوب را وارد زندگی روزمره سایر بانوان کرده، در راستای تولید کالای ایرانی و معرفی سنت بومی جزیره به مخاطبان داخل و خارج کشور فعالیت کند.

گلابتون های زیبای قشمی حالا مختص شلوارهای رنگین و زیبای زنان جنوب نیست و نقش منحصربفردش بر کیف، کفش و مانتو هم راه یافته است.

موسس این تعاونی، جمیله محمدزاده دلیل انتخاب این بانوی هنرمند را به عنوان کارگر نمونه در روز کارگر (11 اردیبهشت) سال 97 حضور فعال خود در محیط کار، تلاش بر ایده پردازی و کاربردی کردن صنایع دستی در کنار کسب علم و دانش عنوان کرد.

به گفته محمدزاده، تعاونی مزرعه مروارید پیلم  از سال 1387 در روستای برکه خلف به منظور کمک به اشتغال پایدار بانوان روستایی و ارتقای دانش محلی راه اندازی شد که با مشکلات زیادی از جمله عدم پذیرش فرهنگ برخی خانواده های بومی برای اشتغال بانوان همراه بود.

مدیرعامل این تعاونی ادامه داد: به تدریج با کشف ظرفیت های بانوان و دسته بندی پتانسیل های روستا، تغییرات آغاز شد. 70 بانوی فعال در بخش صنایع دستی و 20 نیروی مشغول به کار در اقامتگاه بوم گردی حاصل این تلاش هاست.

تعاونی مزرعه مروارید پیلم با آموزش، تولید و فروش صنایع دستی بومی چون گُلابتون دوزی، خوس بافی، شَک بافی، بُرقع سازی، عروسک سازی، ساخت ادویه جات و گیشته (نوعی عود تهیه شده از چند گیاه معطر) به خانواده های روستایی کمک می کند تا هزینه های معیشتی و تحصیلی خود را تامین نمایند.

شایان ذکر است، مراسم روز جهانی کار و کارگر در قشم، سه شنبه 11 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور حمید رضا مومنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمع کثیری از مسئولین سازمان منطقه آزاد و شهرستان قشم به همراه کارگران زحمتکش در حوزه های مختلف شغلی در محل تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم برگزار شد و از 41 کارگر نمونه تجلیل بعمل آمد.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.