افزایش مبادلات تجاری منطقه آزاد ماکو با ترکیه

رایزن ارشد بازرگانی ترکیه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با ابراز علاقمندی کشورش به افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی با منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین مرز ارتباطی، گفت: زمینه افزایش مبادلات تجاری، سرمایه گذاری و اقتصادی بین دو کشور فراهم شده است .

به گزارش فرینا، چنگیز گورسل در این نشست با بیان اینکه ایران و ترکیه با سابقه طولانی فرهنگی و روابط تجاری و همچنین اراده طرفین بر افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی، هم اکنون در شرایط بسیار خوبی قرار دارند افزود: سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی مشترک در منطقه آزاد ماکو یکی از اولویت مهم همکاری های فیمابین است و برای همکاری بخش خصوصی باید مقامات منطقه آزاد ماکو و ترکیه در جهت تسهیل این روابط بیشتر قدم بر دارند. 

وی افزود: با احتساب صادرات نفت و گاز، صادرات جمهوری اسلامی ایران در سال ٢٠١٧ با بیش از ٥٩ درصد رشد و به ٧ و نیم میلیارد دلار رسید که این نویدبخش روابط خوب دوکشور است. 

گورسل با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو بهترین موقعیت برای سرمایه گذاران ترکیه ای است، افزود: این منطقه دارای ظرفیت های خوبی برای برقراری ارتباطات تجاری و صنعتی با کشور ترکیه است و امیدواریم در آینده نزدیک با رفع برخی موانع موجود، شاهد فعالیت های مشترک اقتصادی و تجاری در این منطقه باشیم. 

وی با اشاره به اینکه تجار ترکیه ای در بخشهای مختلف مواد غذایی، ماشین سازی، تولید جرثقیل، ماشین آلات سنگین، خشکبار، هتل سازی، کشتی سازی، راهسازی و صنایع فلزی فعالیت می کنند ابراز امیدواری کرد: تجار منطقه آزاد ماکو نیز بتوانند زمینه همکاری دو جانبه را با این هیات فراهم کند. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این دیدار با اشاره به موقعیت ویژه این منطقه در زمینه لجستیک و حمل ونقل با ترکیه گفت: منطقه آزاد ماکو به لحاظ ارزان بودن انرژی، نیروی کار و فضای مساعد برای سرمایه گذاری از بخش خصوصی ترکیه استقبال می کند. 

غلامرضا سلیمانی افزود: ایجاد شهرک لجستیک و شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در حال مطالعه است و درصورت تحقق آن می توان شاهد جهش اقتصادی در منطقه بود. 
به گفته وی منطقه آزاد ماکو به لحاظ گردشگری نیز ظرفیت های بی نظیری دارد و آماده پذیرایی از گردشگران ترک هستیم. 

به گزارش فرینا، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان منطبق است؛ این منطقه در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و بزرگترین منطقه آزاد دنیاست. 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو