يکشنبه 1 مهر 1397

ساخت پایانه صادرات محصولات باغی‌ در منطقه ویژه بندر نوشهر

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی جزئیات مشوق‌ جذب سرمایه‌گذار و توسعه صادرات و ترانزیت در بنادر شمالی کشور را تشریح کرد و گفت: تخفیفات تعرفه‌ای تا سقف 70 درصد بابت رشد صادرات در بنادر شمالی کشور اعمال شد.

به گزارش فرینا، محمدعلی حسن‌زاده‌درباره تمهیدات سازمان بنادر و دریانوردی برای افزایش صادرات از بنادر شمالی کشور و توسعه بنادر خزر در ایران افزود: کل بنادر حاشیه خزر در ایران، استعداد رشد تخلیه و بارگیری را دارا هستند که در این باره می‌توان به بنادر امیرآباد، آستارا، نوشهر، فریدون‌کنار و انزلی به عنوان بنادر مهم تجاری در حوزه صادرات اشاره کرد.

حسن زاده گفت:‌ زیرساخت‌های فیزیکی و عملیاتی‌ ترانزیت، صادرات و واردات در بنادر فرق چندانی ندارد و فراهم شده است،‌ زیرساخت‌ها یکی است، مهم آن است که این ظرفیت‌ها وجود داشته باشد؛ در هر سه بندر اصلی شمال کشور شامل امیرآباد، نوشهر و انزلی و بنادر کوچک‌تر نظیر آستارا و فریدون‌کنار در حال حاضر زیرساخت‌های عملیاتی مناسبی وجود دارد.

وی افزود: ظرفیت‌های صادرات و واردات (تخلیه و بارگیری) در این بنادر مطلوب ارزیابی می‌شود و هیچ محدودیت ظرفیتی با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی در سالهای گذشته در این بنادر انجام داده است، وجود ندارد.

* اعمال 3500 میلیارد ریال تخفیف در تعرفه‌های صادرات دریایی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی به تخفیفات تعرفه‌ای در‌ بنادر و توسعه حوزه نرم‌افزاری اشاره کرد و افزود: سال گذشته حدود 3500 میلیارد ریال تخفیف در تعرفه‌های صادرات اعمال کردیم، یعنی سازمان بنادر و دریانوردی از درآمد خود کاست تا به صادرات کشور کمک کند که امروز نیز این تخفیف‌ها در بنادر همچنان برقرار است.

* اعمال تخفیف تعرفه‌ای تا 70 درصد بابت رشد صادرات بنادر شمالی

حسن زاده ادامه داد: در حال حاضر تخفیفات تعرفه‌ای تا سقف 70 درصد برای ارتقای صادرات از بنادر شمالی کشور اعمال شده است؛ تلاش سازمان بنادر و دریانوردی بر این است که هزینه تمام شده خدمات بندری را به حداقل برساند که صادرات از طریق بنادر شمالی افزایش یابد.

* ساخت پایانه صادرات محصولات باغی کشور در بندر نوشهر

وی افزود: به عنوان مثال‌ در بندر نوشهر‌ تخفیف تعرفه‌ای تا سقف 70 درصد بابت صادرات اعمال می‌شود، زیرا بیشترین باغات و محصولات باغی در بین استان‌های شمالی، در استان مازندران قرار دارد،‌ از این جهت در راستای تشویق صادرات، در هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصویب شد که تخفیف تعرفه‌ای در این بندر اعمال شود، تا اگر کسی قصد صادرات از بندر نوشهر را داشته باشد، مشمول این تخفیف شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ‌در بندر نوشهر تفاهم‌نامه‌ای با شرکتی‌ منعقد شد تا بخشی از اراضی عملیاتی و اسکله‌های بندر نوشهر را در اختیار بگیرد و آنجا را به عنوان پایانه صادرات محصولات باغی کشور بسازد و تجهیز کند، البته این شرکت جوینت روسی هم دارد، ترمینال مشابهی هم در بنادر روسیه ساخته و تجهیز خواهد شد، تا زنجیره صادرات از سمت بنادر شمالی ایران گسترده‌تر شود.

* امکان ارائه مشوق‌ تعرفه‌ای جدید برای توسعه صادرات خزر‌

حسن زاده گفت:‌ سازمان بنادر و دریانوردی حاضر است، اگر لازم باشد برای کمک به اقتصادی‌تر شدن صادرات از بنادر شمالی کشور، مشوق‌های تعرفه‌ای جدید داشته باشد.

وی افزود: در حوزه مشوق های سازمان بنادر و دریانوردی بابت تأمین اراضی در پس‌کرانه برای بخش خصوصی باید گفت، در بین بنادر شمالی کشور بندر امیرآباد پس کرانه مناسبی دارد که می‌توان به کارخانه‌ها اختصاص داد، تا تولید کالا انجام شود و صادرات به بقیه کشورهای حاشیه خزر داشته باشیم.

* ارائه اراضی رایگان در پس‌کرانه بندر امیر‌آباد بابت توسعه صادرات دریایی از خزر

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت:‌ در بندر امیرآباد سال‌های گذشته بحث صادرات سیمان و همچنین یک‌سری فعالیت‌های صنعتی و ساختمانی را داشتیم؛‌ با توجه به اراضی و فضای درنظر گرفته شده در این بندر و پس‌کرانه کافی،‌ مشوق‌ مناسب حضور سرمایه‌گذار و واحد‌های تولیدی فراهم است.

حسن‌زاده ادامه داد:‌ در بندر امیرآباد قراردادی که با این کارخانه‌ها منعقد می‌شود قراردادهای بلندمدت صرفاً اجاره اراضی است، یعنی سرمایه‌گذاری فعال صنعتی، با رقم بسیار ناچیزی زمین دریافت می‌کند و با احداث کارخانه کار خود را آغاز می‌کند.

* مشوق معافیت‌ ارزش افزوده و مالیاتی در کنار اراضی رایگان برای کارخانه‌ها‌ در پس‌کرانه بنادر

وی بیان کرد:‌ قراردادهایی که امروز در بنادر داریم تا مدت چهل سال است و صرفا برای ما مهم این است که واردات و صادرات دریایی داشته باشند؛ یعنی اگر واردات و صادرات از به دریا نباشد، قطعاً این کارخانه‌ها باید در شهرک‌های صنعتی سرزمین اصلی حضور یابند.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پس از دریافت زمین می‌توانند از امتیازات منطقه ویژه اقتصادی نظیر معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های ارزش افزوده، عملکردی و واردات تجهیزات و گمرک و ترخیص این تجهیزات از گمرک کار را آغاز کنند.

* بررسی امکان ارائه تسهیلات به احداث کارخانجات تولیدی در پسکرانه بنادر

حسن زاده احداث این کارخانه‌ها را بسیار پرهزینه دانست و ارائه تسهیلات در این حوزه از محل وجوه اداره شده را در این شرایط مشکل خواند، اما گفت که با این حال سازمان بنادر و دریانوردی طرحی تهیه کرده است که اگر در هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی و کمیته وجوه اداره شده این سازمان تصویب شود، تسهیلات حداقلی ارائه شود، زیرا به هر حال ارقام احداث این کارخانجات بسیار سنگین است و سازمان بنادر در این حوزه اراضی به صورت تقریبا رایگان دراختیار آنها قرار می‌دهد.

وی افزود:‌ طبیعتا صندوق توسعه ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در این حوزه تسهیلاتی را ارائه دهد و کمک مالی کند.

* توسعه زنجیره حمل و نقل و لجستیک در رشد ترانزیت دریایی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تأثیر ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی کشور در توسعه صادرات، ترانزیت و همچنین عملیات تخلیه و بارگیری بنادر افزود: عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر می‌تواند شامل کالای صادراتی، کالای وارداتی و یا کالای ترانزیتی باشد؛ معمولاً آنچه به عنوان عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کشور داریم، سالانه حدود 7 میلیون تن در کل بنادر شمالی است.

حسن زاده ادامه داد: همه کشورهای حاشیه خزر علاقمند هستند، ترانزیت کالا را از مسیر ایران داشته باشند،‌ زیرا هزینه‌های کمتری برای آنها دارد؛ به عنوان مثال‌ بندر آکتائو قزاقستان تمایل دارد، ترانزیت از مسیر بنادر شمالی ایران داشته باشد،‌ همچنین افغانستان مایل است از طریق بنادر شمالی کشور به بنادر شمالی دریای خزر و باکو ترانزیت داشته باشد، همچنین کالا می‌تواند پس از عبور از خزر، از طریق بنادر شمالی به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا برسد؛ ما از مهمترین این بنادر دعوت کرده‌ایم، تا در همایش توسعه صادرات خزر حضور یابند.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: البته برای توسعه ترانزیت از خزر، زیرساخت‌ جاده‌ای و ریلی مناسب هم لازم داریم، همچنین اقتصادی کردن این مسیرهای ترانزیتی بسیار ضروری است تا مشوق‌هایی برای صاحبان کالا بابت استقبال از مسیرها باشد؛ فقط با کاهش تعرفه‌های‌ بندری، جذب بارهای ترانزیتی امکان‌پذیر نیست، بلکه باید زنجیره حمل و نقل و لجستیک کشور کامل باشد، تا ترانزیت افزایش یابد؛ ضرورت دارد ‌گمرک ما، گمرکی چابک‌تر باشد و اگر لازم باشد تفاهم ‌نامه‌هایی در حوزه‌های جاده‌ای و ریلی منعقد کنیم، تا با تکمیل زنجیره لجستیک شاهد استفاده بهینه از پتانسیل دریای خزر و موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در توسعه ترانزیت و افزایش صادرات از دریای خزر باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.