لزوم فعال کردن صنایع پایین دستی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

نماینده مردم کنگان و عسلویه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم فعال کردن صنایع پایین دستی در این مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تاکید کرد.

سکینه الماسی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص تبدیل شدن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان پایلوت در توسعه اقتصاد کشور می گوید:

با توجه به تجربه موفق مناطق آزاد دنیا در صادرات و تولید و وضعیت اقتصادی کشور نظر شما در خصوص اینکه مناطق آزاد ایران بتوانند پایلوتی در اقتصاد کشور باشند چیست؟

برای تبدیل شدن به پایلوت باید یک منطقه آزاد یا یک منطقه ویژه اقتصادی به صورت تخصصی داشته باشیم مثل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که یک منطقه تخصصی در حوزه نفت، گاز و انرژی و یکی از مناطق ویژه بسیار موفق در کشور است را به منطقه آزاد انرژی پارس تبدیل کنیم.
در سال گذشته از یک شهرستان عسلویه 36 میلیون تن صادرات صورت گرفته است که بالغ بر 15 میلیارد دلار بوده است. زیرساخت هایی که در هر یک از این شهرستان ها وجود دارد می تواند این مناطق را تبدیل به مناطق آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی کند.
نظر من در بحث تخصصی بودن این مناطق است که می توانند کمک شایانی در اقتصاد کشور داشته باشد.
در بحث منطقه آزاد اگر عسلویه تبدیل به منطقه آزاد شود زیرساخت بنادر، زیرساخت مخابراتی، آب، راه به دریای آزاد، فرودگاه دارد . این منطقه موقعیت استراتژیک خوبی برای تبدیل شدن به مناطق آزاد دارد تا بتواند سرمایه گذار جذب کند.
ما بدنبال فعال کردن صنایع پایین دستی در این مناطق هستیم. در بحث فعال کردن صنایع پایی دستی هدف ما جذب سرمایه گذار خارجی است. منطقه ویژه وقتی تبدیل به مناطق آزاد شود نیاز به ویزا ندارد و از معافیت های خوبی برخوردار می شود.
با توجه به خروج از برجام یکسری محدودیت ها صورت گرفته است به همین دلیل سرمایه گذار به راحتی در ایران حضور پیدا کند و مناطق آزاد این امکان را برای این سرمایه گذاران فراهم کرده است.
باید مسیری را پیدا کنیم که سرمایه گذار وقتی وارد کشور می شود ویزای آن مهر نخورد. در شرایط بحرانی کشور نیاز به همبستگی و حمایت داخلی داریم تا بتوانیم از این وضعیت خارج شویم.
لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح است و منطقه آزاد بوشهر هم یکی آن مناطق است فرصت خوبی را برای هموار شدن مسیر سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند.
بندر دیر مبدا تمام صادرات به کشور قطر است با 185 کیلیومتر است و نزدیک ترین مسیر به کشور قطر محسوب می شود.
اسکله شهید رجایی با توجه به تحریم ها نیاز به جایگزین دارد و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و پتروشیمی و بندر دیر که عمق آب مناسب است جایگزین مناسبی است.

با توجه به شرایط اقتصادی و تجاری کشور مجلس چه پیشنهاداتی برای ارائه تسهیلات و قوانین مقررات برای جذب سرمایه گذاران خارجی دارد؟

با توجه به شرایط کشور نمی توانیم تسهیلات بانکی در اختیار سرمایه گذاران قرار بدهیم. اکثر پتروشیمی های ما از صندوق توسعه ملی وام گرفته اند که الان فعال هستند.
در کمیسیون انرژی برای اینکه بتوانیم فاز های گازی عسلویه را به بهره برداری برسانیم سه قوا را درگیر کردیم و از آنها خواستیم پول در اختیار ما قرار بدهد تا بتوانیم این فازها را به بهره برداری برسانیم.
الان شرایط کشور بحرانی است و باید به تولید و داشته های کشور کمک کنیم مخصوصا به میادین مشترک نفتی و گازی.

تا چه میزان موفقیت این مناطق در توسعه جوامع محلی موثر است؟

هر ارگانی، هر شرکتی و هر منطقه ویژه ای که در هر جایی از کشور مستقر می شود بحثی داریم تحت عنوان مسئولیت اجتماعی که از طریق کمک کردن به آن منطقه در راستای مسئولیت های اجتماعی می توانند در توسعه، آبادانی و عمران جوامع محلی شود.
چون قانون و ماده دارد و چون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خودشان مستقر هستند در توسعه جوامع محلی متبوع خود موفق عمل می کنند.

عسلویه در بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص موفق عمل کرده است؛ چه فعالیت های بیشتری در این زمینه صورت گرفته است؟

متاسفانه بچه هایی که در این مناطق ساکن هستند از توان رقابت با شهرهای بزرگتر را ندارند و از پایه ضعیف هستند. برای اینکه بتوانیم آنها را قبل از ورود به دانشگاه آماده کنیم 280 تا 300 نفر از دانش آموزان بی بضاعت را در نظر گرفتیم و در ازاری هر یک مبلغ 10 میلیون تومان از هزینه نفت به آموزش و پرورش پرداخت شده و مشغول آموزش هستند. این آموزش ها از برج 5 سال 96 آغاز شده و قبل از کنکور امسال به پایان رسیده است.
نیروی تحصیلکرده داریم ولی این نیروها مهارت کارکردن در صنعت ندارند. آقای زنگنه مصوب کردند 1200 نفر از این نیروها در قرار اول 600 نفر آموزش ببینند که 300 نفر در مرحله اول آموزش عمومی، تخصی و کارورزی در سایت مشغول به گذراندن دوره هستند.
با توجه به مدرک تحصیلی و مهارت و انگیزه ای که داشتند تست گرفته شده و مشغول به آموزش هستند و اولویت جذب هم با این افراد هستند.
مسئولیت دیگر نفت، در آموزش خانواده ها به غیر از خانواده های پرسنل نفت است. در هفت سرفصل در زیرساخت های شهری، ساخت مدارس، خانه های بهداشت، سالن های ورزشی، بهسازی روستاها و کمک به کمیته امداد و سازمان بهزیستی و راهها اقداماتی انجام شده است.

گفت و گو: آمنه شهیدی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو