9/ منطقه آزاد انزلی کانون توسعه گیلان باشد

استاندار گیلان گفت: منطقه آزاد انزلی، تنها منطقه آزاد شمال کشور است و با پتانسیل های بالای موجود، می تواند کانون توسعه در تمامی محورها باشد.

به گزارش فرینا، مصطفی سالاری روز سه شنبه پس از افتتاح و بهره برداری از چند پروژه صنعتی، بندری و گردشگری استان گیلان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری انجام شد، در سالن همایش های منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: پروژه هایی که امروز افتتاح شد، توسعه و رونق اقتصادی را برای استان به دنبال دارد.
وی با اشاره به سابقه دیرینه تجارت در گیلان تصریح کرد: متاسفانه این رویکرد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در دهه های اخیر با رکود مواجه شد.
سالاری کریدور بین المللی چین - قزاقستان - ایران را موجب احیاء مبادلات با کشورهای همسایه خواند و افزود: توسعه این رویکرد، نیازمند حمایت های دولتمردان تدبیر و امید است.
استاندار گیلان به سیاست های مستمر دولت تدبیر و امید در حوزه افزایش ارتباط با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: این نگاه جامع نگر و بهره مندی از سیاست های آن می تواند در افزایش کریدورهای مشترک با دیگر کشورها موثر باشد.
وی به افتتاح پروژه های حوزه صنعت و نیز گردشگری در منطقه آزاد انزلی اشاره و اضافه کرد: توسعه گردشگری در گیلان علاوه بر افزایش ظرفیت میزبانی مسافران در ایام مختلف، می تواند رونق اقتصادی و رشد میزان اشتغال را به همراه آورد.
سالاری همچنین خواستار نگاه ویژه دولت به منطقه آزاد انزلی با ارائه تسهیلات ویژه همچون معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی و ... شد و گفت: رونق و توسعه گیلان با حمایت دولت تدبیر و امید محقق می شود.

مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و نیز اسکله مارینا با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در منطقه آزاد انزلی افتتاح و زیرساخت گردشگری دریایی در خزر مهیا شد. همچنین با ورود نخستین محموله تجاری به بندر کاسپین، کریدور حمل و نقل چین - قزاقستان - ایران به صورت رسمی افتتاح شد.
ظرفیت حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین 200 هکتار بوده و پسکرانه آن در حدود 500 هکتار می باشد که عمق آبخور مناسب آن 7.5 متر در فاز اول و 9 متر در فاز دوم خواهد بود و با 22 پست اسکله ای که در فاز نهایی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا را خواهد داشت. 
با ورود اولین محموله تجاری از طریق کریدور ترکیبی چین، قزاقستان، ایران (بندر کاسپین) علاوه بر کوتاه تر شدن مدت زمان سفر هزینه انتقال کالا نیز کاهش می یابد. 
بندر کاسپین بزرگترین پروژه زیر ساختی مناطق آزاد کشور است که با حضور حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در سال 96 به طور رسمی افتتاح شد و از زمستان سال گذشته نیز مرز رسمی آن توسط هیأت دولت به تصویب رسید و در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته، تفاهم نامه همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با این بندر منعقد شد تا علاوه بر تکمیل زیرساخت های مادی آن، تمامی الزامات و پروتکل های فعالیت داخلی و بین المللی آن نیز پیگیری و انجام شود. 
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب ، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است. 

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.