ارس 6 / مناطق آزاد ایران می توانند پیشرانه های ارتباطات بین فرهنگی باشند

استاد رشته ارتباطات و رئیس انجمن علمی ارتباطات و مطالعات فرهنگی ایران در شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور که به میزبانی منطقه آزاد ارس برگزار می شود، گفت: مناطق آزاد ایران می توانند به بهترین شکل ممکن به عنوان پیشرانه های ارتباطات بین فرهنگی عمل کنند.

به گزارش فرینا، هادی خانیکی در کارگاه تخصصی «ارتباطات بین فرهنگی مناطق آزاد با کشورهای همجوار هر منطقه»، مناطق آزاد ایران را دارای ظرفیت های مناسب برای ارتباطات بین فرهنگی دانست. 
وی با اشاره به ظرفیت های مناطق آزاد ایران، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد از نظر قوانین، وضعیت بهتری نیست به سرزمین مادر دارند و می توانند نقطه تماس کشور با کشورهای همجوار باشند.
خانیکی افزود: این موضوع می تواند در مناطق آزاد آغاز شده و در ادامه به سطح ملی نیز تسری پیدا کند. 
این استاد برجسته دانشگاه های کشور، تصریح کرد: ظرفیت های مناطق آزاد با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت ها، نیازمندی برای نسخه های متفاوت هر منطقه را مشخص می کند. 
خانیکی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد منزلگاه های تجدد هستند و مواجهه با دنیای مدرن را می توان در مناطق آزاد به خوبی تجربه کرد. 
خانیکی با اشاره به اینکه می توان مولفه های فرهنگی را در معادلات اقتصادی موثر دانست، گفت: فرهنگ به صورت عام و ارتباطات بین فرهنگی به طور خاص می توانند وضعیت موجود را به هم زده و فرصت بهتری را برای کشور فراهم کنند. 
وی ادامه داد: تبدیل موضوعات فرهنگی به برند در تجربه موفق کشور ترکیه برای برند کردن مولوی و قونیه می تواند مثال مناسبی باشد و این برندسازی علاوه بر درآمدزایی بالا برای این کشور توانسته است باعث توسعه فرهنگی ترکیه شود. 
خانیکی تصریح کرد: کشورهایی مانند قزاقستان و قرقیزستان از مساله ارتباطات بین فرهنگی برای حل مشکلات تقسیم آب های مرزی استفاده کرده و به موفقیت رسیده اند. 
استاد رشته ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه توسعه فقط  عنوان کشف ظرفیت های مادی، نیست، تاکید کرد: ظرفیت های معنوی و فرهنگی باید در کنار ظرفیت های مادی و اقتصادی شناسایی شده و شکوفا شوند. 
خانیکی در پایان، دلیل توسعه بدقواره امروز کشور در حوزه هایی چون اقتصادی، صنعتی و تجاری را عدم توجه به مسائل فرهنگی دانست. 
شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور از امروز، سه شنبه 5 تیر 97 در منطقه آزاد ارس آغاز شده و تا روز جمعه 8 تیرماه ادامه خواهد داشت.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو