ارس 19 / پایان نشست معاونین و مدیران فرهنگی مناطق آزاد در ارس

شانزدهمین دوره نشست معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور که به میزبانی منطقه آزاد ارس برگزار شد، با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

به گزارش فرینا، این نشست از روز سه شنبه 5 تیر 97 به میزبانی منطقه آزاد ارس آغاز شده و تا روز پنجشنبه 7 تیر ادامه داشت. 
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، دوره هفدهم نشست معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور به میزبانی منطقه آزاد قشم برگزار خواهد شد. 

در بیانیه پایانی این نشست آمده است: 
خداوند منان را شاکریم که توفیق را رفیق راه نمود تا شانزدهمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور با حضور نخبگان علمی، اساتید دانشگاهی و متخصصین حوزه های مربوطه از 5 لغایت 7 تیرماه 1397 در منطقه آزاد ارس ـ جلفا برگزار گردید.
دستیابی به اهدافی همچون تمرین کار تیمی موفق به منظور رفع چالش برنامه ریزی و مدیریت جزیره ای مناطق آزاد، انتقال تجارب و اشتراک ایده ها و افکار و پاسخ به سوالات مبتلابه حوزه های فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد به منظور ایجاد انگیزه حرکت و تغییر از وضعیت کنونی و بازنگری سیاست ها و برنامه ها از جمله اهداف نشست های معاونین و مدیران مناطق می باشد.
لذا ضمن تقدیر ویژه از میزبانی شایسته سازمان منطقه آزاد ارس، معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور پس از برگزاری این نشست 3 روزه و بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث: برنامه توسعه برند(ارائه شده توسط کمیته توسعه برند مناطق آزاد)، ارتباطات بین فرهنگی مناطق با کشورهای همجوار هر منطقه (ارائه شده توسط دکتر هادی خانیکی؛ استاد دانشگاه و رییس انجمن علمی ارتباطات و مطالعات فرهنگی ایران)، اقتصاد شهری و درآمدهای پایدار شهری(با حضور سرکار خانم پروانه مافی؛ نماینده محترم مجلس)، استارت آپ ها و شتاب دهنده ها(اکبر هاشمی؛ مدیرمسوول و سردبیر محترم نشریه شنبه مگ و مانی قندیلی مشاور کسب و کارهای نوپا)، صنایع خلاق و اقتصاد هنر(دکتر شش جوانی؛ مشاور اقتصاد فرهنگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، صنعت سینما و تولید نوین (دکتر مجید شیخ انصاری؛ استاد دانشگاه و تهیه کننده)، صنعت گردشگری چین و ایران (دکتر مرتضی احمدی؛ مشاور و پژوهشگر حوزه گردشگری و عضو هیات علمی دانشگاه) و برگزاری کارگروههای تخصصی مدیران معاونت های فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد با حضور آقای غیاثی؛ مدیرکل محترم امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر حیدری؛ مدیرکل محترم تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مفاد ذیل مقرر و مورد تاکید قرار گرفت:

1- مناطق آزاد با دارا بودن ظرفیت های متنوع فرهنگی تاریخی اقتصادی و ... لازم است با تعریف برنامه های مشترک از این ظرفیت ها بهره متقابل برده و بدین منظور کلیه مناطق تا یک ماه آتی حداقل یک کار مشترک فیمابین تعریف و اعلام خواهند نمود.

2- پیرو نشست های تدوین و تصویب بودجه معاونت های مناطق ، شاخص ارزیابی سالانه، اجرای برنامه های مصوب در تفاهم های منعقده است و معاونت های مناطق اهتمام لازم را در این خصوص معمول خواهند داشت.

3-  با توجه به اعلام تصویب تغییر ساختار سازمانی معاونت فرهنگی اجتماعی گردشگری دبیرخانه با عنوان جدید معاونت فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق لازم است مناطق ساختار خود را برای هماهنگی با ساختار و عناوین جدید پست های سازمانی تطبیق و پیروی نمایند.

4-معاونت های مناطق، پرداختن به سوالات زیر را به عنوان چند عامل مهم در برنامه ریزی ها مدنظر قرار دهند: 

الف) آیا منطقه آزاد به مقصد گردشگری تبدیل شده است یا خیر و چرا؟ ب)برنامه راهبردی هر منطقه برای جذب یک درصد گردشگر خارجی از منطقه تحت نفوذ و هدف چیست؟ ج) سهم معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری در توسعه اقتصادی منطقه چیست؟ د) ارزش اقتصادی منطقه برای جامعه مخاطب و شهروندان و ذینفعان چقدر است؟

5- به منظور تبیین طرح توسعه برند مناطق آزاد، کمیته درون سازمانی با عنوان توسعه برند با حضور مدیران و معاونان سازمان و ذینفعان تشکیل و نشست هایی با حضور اعضای کمیته توسعه برند برگزار نمایند.

6- مناطق آزاد با توجه به ظرفیت های فرهنگی اجتماعی محلی، ملی و بین المللی، می توانند بعنوان پیشرانه های ارتباطات میان فرهنگی کشور ایفای نقش نمایند و توجه به عنصر فرهنگ در توسعه اقتصادی بعنوان یکی از ارکان مهم توسعه بایستی مدنظر برنامه ریزان و مدیران مناطق قرار داشته و بدین منظور با توجه به اعلام مسایل و موضوعات متنوع و مختلف توسط حاضرین در نشست مقرر گردید موضوعات مطروحه دسته بندی شده و با تشکیل کارگروه مشترک با انجمن علمی ارتباطات و مطالعات فرهنگی نسبت به انجام مطالعات مورد نیاز در قالب پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشگاهی اقدام گردد

7- با توجه به وضعیت درآمدی مناطق آزاد و لزوم استحصال منابع جدید درآمدی لازم است معاونت های فرهنگی هنری و گردشگری مناطق نسبت به تعریف و جذب منابع درآمدی حوزه فعالیت خود اقدام نمایند.

8- با توجه به ظرفیت های بسیار بالای استارت آپ ها در خلق ارزش، ایجاد اشتغال، توسعه کارآفرینی و اقتصاد و مطالعات انجام یافته در خصوص ارزیابی وضعیت زیست بوم کارآفرینی در مناطق آزاد و بررسی مسایل و مشکلات موجود در مسیر کارآفرینی، تولد و فعالیت استارت آپ ها، راهکار پیشنهادی، ایجاد بستر (پلتفورم) نوآورانه چابک و پویا برای شکل دهی و تقویت زیست بوم کارآفرینی در مناطق می باشد که در راستای این موضوع معاونت های مناطق اهتمام و همکاری لازم را معمول خواهند داشت.

9- صنایع خلاق، فرهنگی و هنری از ظرفیت بالایی در توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر برخوردار بوده و با هدف طراحی و برنامه ریزی بهره مندی مناطق از صنایع مذکور و زمینه سازی جلب و جذب سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه، طراحی راهبردی صنایع خلاق برای هر منطقه ضروری بوده و با توجه به پیش بینی در بودجه سنواتی معاونت های فرهنگی اجتماعی گردشگری مناطق در سال 97، این موضوع عملیاتی خواهدشد.

10- در راستای رفع مسایل و مشکلات قانونی و حقوقی مناطق و معرفی توانمندی ها و اقدامات انجام یافته دولت و رفع خلا ارتباطی و اطلاعاتی به منظور ایجاد بستر تصمیمات کارشناسی در مجلس شورای اسلامی، ارتباط نظام مند و برنامه محور با سیاستگذاران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ضروری است.

11-کارگروه ویژه بررسی و تعیین تکلیف مسایل مربوط به نحوه تفویض اختیارات، ساختار، نیروی انسانی، فرایندهای کاری و سایر امور مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان مناطق آزاد، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می گردد.

12- با توجه به مسایل و چالش های ایجاد شده برای سرمایه گذاران تولیدی مناطق آزاد ناشی از تصویب و ابلاغ آیین نامه های خاص اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای پاسداشت زبان فارسی و موارد مشابه با عناوین ممنوعیت های قانونی تبلیغات بازرگانی کشور که موجبات تعطیلی برخی واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد را فراهم آورده است، مقرر گردید پیشنهاد مشخصی به منظور مستثنی کردن مناطق آزاد از آیین نامه های مورد اشاره تدوین و جهت تصویب  به شورایعالی مناطق آزاد ارائه گردد.

13- پس از تبادل نظر در حوزه توسعه گردشگری در مناطق بویژه توسعه گردشگری با کشور چین اقدامات و ضرورت های زیر مورد تاکید است:
-    توسعه روابط با کشور چین
-    هماهنگی بین کارگزاران گردشگری دو کشور
-    توسعه خدمات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران چینی
-    توسه منابع انسانی در ارتباط با نیاز گردشگر چینی
-    ارتقای روش های بازاریابی و تهیه بسته های سفر ویژه 
-    و به منظور تحقق اهداف کلان حوزه گردشگری موارد ذیل بایستی مورد توجه مناطق قرار گیرد:
-    - طراحی تورهای مشترک بین مناطق آزاد
-    حضور در نمایشگاههای مشترک داخلی و خارجی
-    ارتقاء دانش فنی نیروی انسانی حوزه گردشگری
-    انجام برنامه های آموزشی مشترک برای دست اندرکاران حوزه گردشگری
-    تطابق برنامه های عملیاتی حوزه گردشگری با طرح جامع گردشگری هر منطقه
-    تهیه برنامه های عملیاتی توسعه گردشگری در ارتباط با کشورهای همجوار
-    احصاء ردیف های درآمدی حوزه گردشگری
-    ایجاد زمینه (پایگاه مشترک) قوانین، مقررات و دستورالعمل های مرتبط با حوزه گردشگری
-    تهیه بسته های سرمایه گذاری حوزه گردشگری 
-    تداوم نشست های تخصصی مدیران گردشگری

14- افزایش همکاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری با مناطق آزاد از طریق تفاهم نامه برای تفویض اختیارات قابل انتقال معاونت علمی به مناطق آزاد و نیز همکاری برای توسعه صنایع خلاق در مناطق و راه اندازی صندوق خلاق، ساماندهی شرکت های خلاق، مراکز شکوفایی و برگزاری رویدادهای ترویج،کشف استعداد و توسعه صنایع خلاق فرهنگی و هنری

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.