اجرای طرح های الگویی حقوق شهروندی در مناطق آزاد

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در منطقه آزاد انزلی گفت: طرح های الگویی حقوق شهروندی در مناطق آزاد اجرایی می شود.

به گزارش فرینا، نشست حقوق شهروندی کودک در جامعه توسعه گرا به منظور معرفی منطقه آزاد انزلی به عنوان اولین منطقه آزاد دوستدار کودک امروز با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، مصطفی سالاری استاندار گیلان، مدیران دستگاه های اجرایی استان و مدیران و معاونین این سازمان در مرکزهمایش ها و نمایشگاه های منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در این نشست با بیان اینکه امروز نشست حق شهروندی کودکان در جامعه توسعه مدار با هدف معرفی منطقه آزاد انزلی به عنوان نخستین منطقه آزاد دوستدار کودک در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار کرد: مباحثی که در پنل های تخصصی مطرح شد و طرح های بررسی شده در خصوص منطقه آزاد دوستدار کودک فرصتی مناسبی است که بتوانیم این طرح را به عنوان یک الگوی مناسب از این منطقه در سطح کشور ارائه دهیم.
مولاوردی در ادامه با اشاره به لزوم گسترش و ترویج طرح منطقه آزاد دوستدار کودک بیان کرد: امیدوارم که این طرح توسعه پیدا کند و شهرهای دوستدار کودک را با رعایت شاخص های علمی تعریف شده ایجاد کنیم و امیدواریم با توجه به ظرفیت هایی که در منطقه آزاد انزلی وجود دارد هرچه سریع تر این الگو تعریف و ترویج داده شود.
وی در ادامه در خصوص حقوق کودکان کار نیز گفت: درخصوص کودکان کار امیدواریم نتیجه اقدامات انجام شده منجر به کاهش کودکان کار در کشور شود اما متأسفانه در حال حاضر وضع موجود مناسب نبوده و در خیلی از شهر ها کودکان کار و خیابان مشاهده می شود اما با بکار گیری مناطق دوستدار کودک، دستگاه هایی که وظیفه ذاتی دارند و اسنادی که تصویب شده است موجب خواهد شد که دیگر کودکان کاری که حقوق شهروندیشان نقض شده است را نداشته باشیم و لازمه این کار هم افزایی و بکار گیری تجربه کسب شده در این حوزه است.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اظهار اینکه حقی که کودک بر گردن جامعه توسعه گرا دارد بسیار اساسی است، گفت: نهادینه سازی هر خصلتی باید از سنین کودکی آغاز شود و این یکی از پایه های رهایی از توسعه یافتگی نامتوازن به شمار می رود، بذر توسعه از کودکی باید کاشته شود، و در سنین بالاتر مراحل داشت و برداشت صورت پذیرد و این نکته ای است که باید در کانون توجهات ما قرار گیرد و جامعه ای که از عقب ماندگی رنج می برد نمی تواند به درستی معنای توسعه را درک کند و جدی نمی گیرد.
مولاوردی با تأکید نسبت به اینکه باید از کودکان در سن پایین، کودکان مسئولیت پذیر بسازیم، تصریح کرد: این مسئله محور توسعه است و باید زمینه مشارکت را برای کودکانمان فراهم کنیم و به رشد خلاقانه کودک در قواعد شهر سازی از حیث ایجاد فضاهای زیبا شناختی باید توجه ویژه ای شود.
رضا مسرور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست حقوق شهروندی کودک بر جامعه توسعه گرا گفت: امیدواریم خروجی این جلسه در زمینه حقوق شهروندی کودکان تأثیر گذار باشد و منطقه آزاد انزلی الگویی موفق از اجرای طرح منطقه آزاد دوستدار کودک معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه موضوع حقوق شهروندی برای کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: مطالب حقوق شهروندی کامل و جامع است و حق سلامت، آموزش و محیط زیست از مسائل مهم حقوق شهروندی به شمار می روند.
مسرور با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی نخستین منطقه آزاد حامی کودکان است اظهار کرد: به عنوان یکی از سازمان های دولتی و مناطق آزاد علاقه مندیم در زمینه اجرای حقوق شهروندی با بهره گیری از ظرفیت های این منطقه شرایط لازم را فراهم کنیم و در بخش هایی که می توانیم در راستای منشور شهروندی کمک کنیم علاقه مند به همراهی و گام برداشتن در این مسیر ارزشمند هستیم.
مصطفی سالاری استاندار گیلان نیز در نشست حقوق شهروندی کودک در جامعه توسعه گرا بیان کرد: حقوق شهروندی مسئله ای اساسی و مهم است و باید در گام اول برای شروع کار تحقیق و برنامه ریزی شود و از بخش های اجرایی انتظار می رود اصول قانون اساسی را کامل و حداکثری اجرا کنیم.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف امروز رسانه است تا این فریضه دینی را به صورت جدید عملی کنند و آنان باید بتوانند آزادانه نقد کنند و مستقل و آزاد فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه نظارت بر کار مسئولین زیرساخت هایی لازم دارد که قانون اساسی پیش بینی کرده است، گفت: با اجرا شدن فصل سوم قانون اساسی به درستی تمامی انتظارات ما برآورده می شود.
هم چنین در پایان این نشست دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی از طرح ها و زیر ساخت های بندری، گردشگری و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی بازدید کرد.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو