اعتبار 6 میلیارد ریالی منطقه آزاد قشم در حوزه سلامت روستایی

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طرح بهسازی سايت زباله در روستاهای جزیره قشم با حدود 6 میلیارد ریال اعتبار و با هدف افزایش سطح سلامت مردم و کنترل پسماندها آغاز شده است.

به گزارش فرینا، تورج امانی در جمع خبرنگاران افزود: در نخستین مرحله اجرایی این طرح با بررسی سایت دفن زباله در 10 روستای بخش مرکزی با مشارکت مدیریت محیط زیست و مدیریت امور شهري و روستايي سازمان منطقه آزاد قشم و همکاری دهیاران، سایت زباله روستای خالدین برای دپو کردن زباله ها به روش بهداشتی آماده سازی و گود برداری شد.

امانی از روستای خالدین، باغ بالا، تم سُنتی، توریان، ریگو، بُرکه خلف، نخل گل، دفاری، کابُلی و حَمیری در بخش مرکزی جزیره قشم به عنوان 10 روستایی نام برد که در مرحله نخست این طرح آماده سازی خواهند شد.

وی از بازیافت و تهیه کمپوست خانگی از مواد دفعی به عنوان روش های مکمل دفع زباله نام برد و ادامه داد: مشارکت مردم روستایی در دوره های آموزشی این مدیریت و آشنایی آنان با شیوه های نوین اصلاح الگوی مصرف، تفکیک زباله از مبدأ، نحوه مديريت سايت زباله و اهميت دفن بهداشتي زباله ها از برنامه های جانبی طرح بهسازی سایت زباله در روستاهای قشم است.

به گفته مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم، در این دوره ها همچنین به دهیاران و مردم روستایی در زمینه تهيه كمپوست خانگی و بهداشت محيط نیز آموزش های لازم ارائه می شود.

ذاکری با اشاره به نقش روستاییان و به‌ویژه بانوان در کاهش حجم زباله، افزود: تفكيك زباله از مبدأ به طرح بازيافت آن کمک می کند و محل های دفن زباله در زمان طولانی تری قابل استفاده بوده و آسیب کمتری نیز به منابع محیط زیستی وارد می شود.

به گفته وی، دفن بهداشتي زباله ها به عنوان یکی از شيوه هاي رايج و كنترل شده مي تواند با مديريت صحیح از آلودگي منابع آب، خاك و هوا و همچنين از گسترش بيماري ها در مناطق روستايي هم جلوگیری کند.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: عدم كنترل پسماندهاي روستايي و انتشار آن ها در محيط روستایی موجب رشد و تكثير انواع ناقلان بيماري زا از جمله حشرات، جوندگان و حيوانات اهلي و وحشي می شود.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، 67 روستا دارد که بخش مهمی از جاذبه های گردشگری این منطقه در محدوده روستاها قرار گرفته و همه ساله شمار زیادی از گردشگران و مسافران جزیره با حضور در روستاهای هدف گردشگری از ظرفیت های ارزشمند آن دیدن می کند. اجرای طرح بهسازی سایت زباله ها از سوی مدیریت امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم علاوه بر ارتقای سطح سلامت مردم روستایی، موجب حضور بیشتر گردشگران در مناطق روستایی نیز می شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو