لزوم سوق بخشی گردشگری ترکیه به منطقه آزاد ماکو

آمار سفر گردشگران ایرانی به ترکیه هشداری است که سالانه موجب خروج میلیاردها دلار از ایران می شود و مسئولین باید تدبیری به منظور سوق بخشی آنان به گردشگری در منطقه آزاد ماکو و یا دیگر مناطق آزاد کشور انجام دهند.

به گزارش فرینا؛ سال گذشته بیش از 2.5 میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند و پیش بینی می شود که این رقم امسال به سه میلیون نفر برسد در حالی که برابر آمار موجود، سفر اتباع ترکیه به ایران کمتر از 10 درصد این تعداد بوده است.
بر اساس اعلام معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور سالانه حدود 9 میلیون گردشگر ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند.
به گفته محمد محب خدایی، بر اساس آمار رسمی اعلام شده، بیش از یک چهارم این تعداد که عمدتا از منطقه آزاد ماکو به ترکیه سفر می کنند، رقم بالایی محسوب می شود.
آمار موجود نشان می دهد که در مقابل آمار پرشمار گردشگران ایرانی عازم ترکیه، سالانه کمتر از 250 هزار گردشگر ترکیه ای به ایران سفر می کنند که عمدتا گردشگری تجاری است.
طبق گزارش ایرنا، بر اساس اعلام وزارت گردشگری و فرهنگ ترکیه، هر گردشگر ایرانی به طور میانگین یکهزار دلار و هر خانواده ایرانی نیز سه هزار و 500 دلار در ترکیه هزینه می کنند و به این ترتیب سال گذشته گردشگران ایرانی بالغ بر 2.5 میلیارد دلار در ترکیه هزینه کرده اند.  با توجه به این که میانگین هزینه هر گردشگر غیر ایرانی در ترکیه حدود 680 دلار است، جذب گردشگر ایرانی بیشتر به نفع صنعت توریسم این کشور است و بر این اساس شرکت های ترک با همراهی شرکت های تورگردان ایرانی تلاش زیادی برای جذب گردشگران ایرانی می کنند.
با افزایش سنگین عوارض خروج از کشور در سال جاری پیش بینی می شد که سفر ایرانیان به ترکیه کاهش یابد ولی مشاهدات عینی در مرز بازرگان و پر شدن پروازهای ایران به ترکیه و بالعکس در ماه های تابستان و نیز افزایش قیمت بلیت رفت و برگشت به ترکیه نشان می دهد که سیاست افزایش عوارض نقش موثر و کنترل کننده در سفر ایرانیان به ترکیه نداشته است.

*** نگاهی به سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در سال جاری

سفر ایرانیان به کشور ترکیه با وجود مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ ارز و چند برابر شدن عوارض خروج از کشور در سال جاری، به رغم پیش بینی ها کاهش نیافته و همچنان روند صعودی دارد.
آمار چهار ماه سال جاری نشان می دهد که کشور ترکیه همچنان مقصدی جذاب برای گردشگران ایرانی است و بنا بر اعلام جلال ابراهیمی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، در سال جاری بیش از 800 هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده اند.
ابراهیمی علت رغبت ایرانیان برای سفر به ترکیه را تفاوت در هزینه‌ها و ارزان تر بودن خدمات گردشگری در ترکیه، گرانی خدمات پروازها و هتل های داخلی و بالا بودن رفاه و تنوع خدمات سفر در ترکیه عنوان کرده است.
بر همین اساس سفر ایرانیان به ترکیه در همه ماه های سال رواج دارد و به خصوص در دو نوبت ایام تعطیلات نوروز و ایام تعطیلات تابستان به اوج می رسد.

*** ایرانی ها پرشمارترین گردشگران خارجی ترکیه در سال جاری

بنابه اعلام ایرنا، گردشگران ایرانی در سال جاری میلادی نیز پرشمارترین گردشگران خارجی ترکیه بوده اند به طوری که با پیشی گرفتن از گردشگران روسی، آلمانی و گرجستانی در رده نخست جای گرفته اند.
هر چند که ممکن است این جایگاه دوباره با سفرگردشگران روسی و آلمانی به ترکیه در ماه های تابستان جا به جا شود، ولی باز ایران جزو سه کشور گردشگر فرست به ترکیه خواهد بود.
بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در چهار ماه گذشته از میان هشت میلیون گردشگر خارجی ورودی به ترکیه، 800 هزار نفر ایرانی بوده اند که معادل 10 درصد گردشگران خارجی این کشور است.
وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه آمار گردشگران سه ماهه نخست سال جاری میلادی(فصل زمستان سال گذشته) را نیز بیش از 738 هزار نفر اعلام کرده است.
در ایام عید نوروز سال گذشته 250 هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند ولی تعداد گردشگران ایرانی عید نوروز امسال بیش از 350 هزار نفر بود.به این طریق می توان گفت که در 6.5 ماه گذشته نزدیک 1.5 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده و حدود 1.5 میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده اند.

*** آیا فرصت ها و زیرساخت های منطقه آزاد ماکو می تواند مقصدی برای گردشگران باشد؟
زهرا سلیمی گردشگری که از مرز بازرگان عازم کشور ترکیه است در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امکانات اقامتی منطقه آزاد ماکو مناسب نیست ولی در عوض طبیعت و جاذبه های بی نظیری دارد که ترجیح دادم یک روز اقامت در این منطقه داشته باشم.
وی عدم تنوع کالا در بازار مرزی ماکو ، بالا بودن نرخ قیمت اجناس و بی رونق بودن این بازارها را عاملی دانست که ترجیح می دهد برای خرید به کشور ترکیه سفر کند.روح الله محمدی زاده گردشگر ایرانی
دیگری نیز تبلیغات وسیع و عقب نماندن از قافله مسافران خارج از کشور را علت سفر خود به ترکیه اعلام کرد و گفت: سفر همیشه جذابیت دارد ولی کاش به میزانی که سفر به ترکیه برایم آسان و جذاب بود، می توانستم در داخل کشور به سفر بپردازم.
وی نرخ خدمات گردشگری در ترکیه را کمی بیش از ایران عنوان کرد و افزود: با این وجود نوع رفتار با گردشگران بهتر از ایران است، تنوع خدمات، جذابیت محیطی و حق انتخاب هم در ترکیه بیشتر است.
نازنین ربیعی دیگر گردشگر ایرانی هم که چندین بار به ترکیه سفر کرده است، خرید و تفریح را علت سفر خود به ترکیه اعلام کرد و گفت: این امکانات با کمی برنامه ریزی توسط فعالان بخش تجاری و گردشگری در ایران هم امکان مهیا شدن دارد.
وی جذابیت های گردشگری منطقه آزاد ماکو را بیشتر از همه کشورها دانست و افزود: تبلیغات منفی علیه گردشگری داخلی در ایران، موجب روی آوردن هموطنان برای سفر به ترکیه می شود در حالی که ایران ظرفیت ها و تنوع بیشتری برای تفریح و گردش دارد.
حسام نقیبی عکاس و گردشگر  ایرانی نیز  اقدام سازمان منطقه آزاد ماکو در اجرای طرح سفرنامه ماکوگرام خوب ارزیابی کرد و گفت: بوم گردی و ایجاد سیاه چادر و اسکان و اقامت در روستاهای مرزی منطقه آزاد ماکو بسیار دلچسب و غیرقابل وصف است.
وی بیان کرد: ایران از نظر تنوع و جذابیت گردشگری چیزی کم ندارد ولی برای ارائه خدمات در مقاصد گردشگری سرمایه گذاری مناسبی نشده و اغلب به همین علت و غیر رقابتی بودن صنعت گردشگری در ایران، خدمات هم گران است.

***  تلاش سازمان منطقه آزاد ماکو برای جذب گردشگر

مدیرگردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه بیش از 30 هزار نفر طی نوروز امسال در این منطقه اقامت کردند، گفت: مطالعات چهار روستای هدف به منظور بوم گردی انجام شده و مرمت و بازسازی جاذبه های تاریخی و فرهنگی منطقه در حال انجام است.
مهدی عبداله زاده افزود: وجود مراکز خرید، آثار تاریخی باستانی مرمت شده از جمله قلعه قبان ماکو، کاخ موزه باغچه جوق و برگزاری جشن های تابستانی از جمله دلایل حضور گردشگران در منطقه آزاد ماکو به شمار می رود.
وی ادامه داد: قلعه قبان نیز که از سال 1395 عملیات مرمت، احیا و منظر سازی آن در راستای پرونده ثبت منظر تاریخی طبیعی منطقه آزاد ماکو آغاز شده است، به طور متوسط روزانه حدود 200 نفر بازدید کننده دارد.
منطقه آزاد ماکو در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است؛ باغچه جوق، دخمه سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، حمام تاریخی ماکو، پل پنج چشمه، قره کورپو (پل سیاه)، پل قلعه جوق، کوه قیه، کوه چرکین، ساختمان بیمارستان قدیمی ارتش و سد بارون از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو