مقام وزارت اقتصاد هند؛

چابهار برای اقتصاد هند اهمیت زیادی دارد

یک مقام رسمی وزارت اقتصاد هند با تاکید بر اهمیت ادامه همکاری تهران و دهلی نو در زمینه تجارت و ارتباطات تاکید کرد: مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار دارای اهمیت زیادی برای اقتصاد هند است.

به گزارش فرینا، پراناب کومار داس که دبیر ویژه دولت هند و مقام ارشد اداره درآمدها در وزارت اقتصاد هند است این سخن را روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در حاشیه دوازدهمین نشست بین المللی مناطق ویژه اقتصادی که به میزبانی اتحادیه اتاق های بازرگانی هند موسوم به 'آسوچم' برگزار شد ایراد کرد.
وی افزود: هند دارای منافع گسترده ای در توسعه بندر چابهار می باشد به همین دلیل از سال های گذشته متعهد به مشارکت در این طرح شده است.
این مقام هندی گفت: برای توسعه بندر چابهار شرکت های ایرانی و هندی می توانند با یکدیگر همکاری کنند بنابراین در وهله اول باید منافع مشترک در این بندر مشخص و از آنها استفاده شود.
وی افزود: هند کاملا از توسعه بندر چابهار حمایت می کند.
این مقام هندی در خصوص احیای تحریم های آمریکا علیه ایران و فشار واشنگتن بر دهلی نو برای قطع همکاری اقتصادی با ایران گفت: دولت هند از همان آغاز در خصوص تحریم های آمریکا و تحریم های سازمان ملل موضع خود را مشخص کرده است.
وی افزود: تحریم های آمریکا به معنای تحریمی که از سوی سازمان ملل وضع شود نیست بنابراین سیاست های دولت هند در این خصوص کاملا مشخص است.
«سوشما سواراج» وزیر امورخارجه هند پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام تاکید کرد که دهلی نو از تحریم‌های یکجانبه هیچ کشوری علیه ایران تبعیت نمی‌کند.
پراناب کومار داس گفت: کشورش تنها تابع تحریم‌های سازمان ملل متحد است.
دهلی نو هم‌اکنون روابط اقتصادی و تجاری گسترده‌ای با ایران دارد که از جمله آن ها می توان به طرح توسعه بندر چابهار اشاره کرد.
رسانه‌های بین‌المللی در ماه‌های گذشته از گام‌های دولت هند برای تسهیل سرمایه‌گذاری در ایران خبر داده بودند.
هم اکنون برخی بانک های هندی از جمله «یو سی او» هم در حال کار روی مکانیسمی بر مبنای یورو برای معاملات با ایران هستند.
 وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها وکشتیرانی هند پروژه چابهار را مهمترین طرح اقتصادی در دست اجرای این کشور با ایران توصیف کرده است.
«نیتین گادکاری» بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: از نظر لجستیکی پروژه چابهار بسیار مهم است و می تواند برای ایران و هند یک طرح برد-برد در نظر گرفته شود. هند از این پروژه حمایت می کند و آن را تکمیل خواهد کرد.
وی افزود: من معتقدم که پروژه بندر چابهار هم برای سرمایه گذاری و هم برای تجارت برای فعالان اقتصادی هر دو کشور بسیار مفید است.
گادکاری تاکید کرد که دولت هند به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه مند است و تلاش می کند سرمایه گذاران هند را برای ورود به ایران به ویژه برای سرمایه گذاری در بندر چابهار تشویق کند.
وی اخیرا نیز ابراز امیدواری کرد که دهلی نو بتواند به رغم همه فشارهای آمریکا، بندر چابهار را تا ابتدای سال آینده میلادی عملیاتی کند.
موافقت‌نامه راهبردی تاسیس این بندر بین‌المللی در خرداد ماه 1395 و پس از اجرای برجام به امضای سران ایران، هند و افغانستان رسید. چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.
شرما در ادامه سخنان خود در توضیح اهمیت راهبردی بندر اقیانوسی ایران برای کشورش تاکید کرد که چابهار زمان و هزینه تجارت برای بازرگانان هندی و همچنین سایر تجار کشور های منطقه را کاهش می دهد.
این مقام هندی در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا در خصوص اهمیت منطقه ای بندر چابهار گفت: با عملیاتی شدن بندر چابهار در مدت زمان کوتاه، دسترسی به آسیای مرکزی برای صادرکنندگان و وارد کنندگان هندی و همچنین کشورهایی مانند افغانستان و حتی ایران و دیگر کشورهای خلیج فارس به راحتی و با هزینه و زمان کمتر امکان پذیر خواهد شد بنابراین تجار هندی قادر خواهند بود از تمام ظرفیت های بندر چابهار استفاده کنند و به مناطقی که پیش از این دسترسی به آنها مشکل بوده است، نفوذ کنند.
وی خاطرنشان کرد: من با مقامات کشور های آسیای میانه از جمله سفیر آذربایجان در هند و مسوولان تجاری ترکمنستان و تاجیکستان دیدار کرده ام. در ماه سپتامبر (شهریور) هم برنامه ای در دهلی نو برگزار خواهد شد که تمام کشور های آسیای مرکزی و همچنین ایران در آن شرکت خواهند کرد تا به اعضای خود در خصوص فرصت هایی که در مسیر جدید چابهار ایجاد شده است ،آگاهی دهند.
مقام هندی تاکید کرد که در طول این همایش نیز هند از ایران تقاضای حمایت کرده و سعی خواهد نمود تا به تجار خود در خصوص فرصت های بندر چابهار آموزش دهد.
شرما تصریح کرد: من معتقدم ما باید از مسیرها، بازارها و فرصت های جدید که چابهار آنها را ارائه می دهد استفاده کرد چون این بندر تغییر دهنده معادلات در منطقه است.
این مقام هندی در پایان در خصوص تجربه سفر خود به ایران نیز اشاره کرده و گفت: من از سفر خود به ایران لذت بردم. من بسیار علاقه مند به همکاری و شرکت در رشد همکاری های ایران و هند هستم. هر دو کشور دارای روابط صلح آمیز و دوستانه ای هستند و مردم هند و ایران دارای روابط خوبی با یکدیگر هستند.
اولین فاز توسعه بندر چابهار با کمک هند در آذرماه سال گذشته توسط حسن روحانی رییس جمهوری ایران با حضور نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه به بهره برداری رسید.
«نیتین گادکاری» وزیر حمل و نقل جاده ای و راه آهن هند اخیرا ابراز امیدواری کرد برغم فشارهای آمریکا دولت دهلی نو بتواند تا سال 2019 بندر چابهار را عملیاتی کند.
وی گفت افتتاح رسمی و عملیاتی شدن این بندر دسترسی به کشورهای مشترک المنافع آسیای مرکزی را تسهیل خواهد کرد.
وی ادامه داد: چابهار بهترین، نزدیکترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازارهای جهانی است و می تواند موجب توسعه کشورهای همجوار شود.
این در حالیست که خط مستقیم کشتیرانی دریایی از کاندلای هند به چابهار سبب رشد تخلیه و بارگیری در بندر چابهار شده است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
این بندر موقعیت مناسبی برای استقرار انواع صنایع سبک و سنگین دارد و بهترین مکان برای ترانزیت کالا و گردشگری است.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز چندی پیش هنگام شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که کشورش در توسعه طرح های منطقه ای از جمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت.
لازم به ذکر است که هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری شده است. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین المللی از طریق این بندر هستند و چند محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است. 

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو