پدیده‌ای شگرف در چابهار؛ درختی که آب شور را شیرین می‌کند

درخت حرا در سواحل چابهار با قدرت ریشه‌‌دوانی سریع که در مردادماه گل می‌دهد به دلیل سازگاری‌هایی از قبیل زنده‌زایی و جداسازی آب‌ شیرین از آب‌ شور نقش شیرین‌کننده آب شور را بازی می‌کند که آب تولیدی آن نیز قابل مصرف است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس از چابهار، یکی از مناطق زیبا و کمتر معرفی شده سیستان و بلوچستان جنگل‌های مانگرو گونه حرا بوده که چشم‌انداز و منظره زیبایی را در گواتر چابهار به نمایش گذاشته است. زمان گل‌دهی این گونه در گواتر نیمه اول مردادماه است و گل‌های زرد رنگ و کوچک آن در زمینه سبزشاخ و برگ درخت بسیار زیباست و دارای عطر ملایم ویژه‌ای است.
هوای گرم و نمناک تابستان سرشار از عطر سنگین گل حرا چنان چتر سحرانگیزی بر سراسر جنگل حرا و دریا می‌گستراند که به راستی نفس‌گیر است، عطر گل حرا رایحه غریبی است چیزی شبیه بوی همه ادویه‌های هند و چین، بوی ناشناخته و مبهم، بویی که در هیچ گل و گیاه دیگری وجود ندارد بوی کاملا ویژه و خیال‌انگیز و تداعی کننده سرزمین‌های دور و دست نیافتنی است.

رایحه دلپذیر گل‌های حرا در خلیج گواتر

گل حرا خوشه کوچک، زرد براق و بسیار معطر و پر شهد است، چهار گلبرگ آن همیشه خیس و مرطوب به نظر می‌رسند، انبوه زنبور‌های عسل وحشی در سراسر زمان شکوفایی، گل‌های حرا بر فراز این جنگل وسیع در پرواز هستند و مهمان این خوان رنگین، عسل تولید شده توسط زنبور‌های وحشی که در لابه لای درختان و میان سرشاخه‌ها کندو می‌سازند، خوشمزه و بسیار معطر است.

مردم بومی خواص درمانی بسیاری برای آن قائلند، در اوایل مرداد گل‌دهی این گونه آغاز شده و در اواخر مرداد گل‌ها کم‌کم به میوه‌های بادامی شکل و کوچک تبدیل می‌شوند.

جنگل‌های مانگرو از جمله منابع طبیعی تجدید شونده و از اکوسیستم‌های با قدرت تولیدی بالا بوده و تاثیر بسیار مهمی در زندگی ساحل‌نشینان از نظر تولید و خدمات دارند.

مانگروها به دلیل سازگاری‌هایی از قبیل زنده‌زایی، جداسازی آب‌ شیرین از آب‌ شور، حفاظت از آب‌های شیرین، قدرت ریشه‌‌دوانی آن سریع بوده و به محض تماس با خاک و استعداد تبادلات گازی توسط سیستم ریشه مخصوص خود، قادر هستند در شرایط زیست محیطی سخت که تنها چند گونه دیگر به غیر از مانگروها قدرت زنده‌مانی در این شرایط دارند، توسعه یابند.

اختصاص اعتبار به 1100 هکتار از جنگل‌های حرا

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چابهار گفت: سالیانه اعتباری جهت افزایش سطح زیرکشت به 1100 هکتار از جنگل‌های حرا اختصاص می‌یابد.

عبدالغنی رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان در خصوص جنگل‌های حرا اظهار کرد: این جنگل زیبا در ناحیه خلیج گواتر در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد قرار دارد.
وی با بیان اینکه حرا درختچه‌ای است که در مرداب‌های نواحی‌ گرم می‌روید در مورد فواید جنگل‌های حرا بیان کرد: جلوگیری از فرسایش سواحل، مناسب بودن برای تخم‌ریزی آبزیان، زیستگاه پرندگان آبزی و مهاجر، خزندگان و ماهی‌ها، استفاده از برگ آن‌ها جهت تعلیف دام از فواید این‌جنگل‌ها می‌باشد.

رئیس منابع طبیعی چابهار درخصوص سطح زیر کشت جنگل‌های حرا ابراز کرد: سطح این جنگل‌ها که به صورت طبیعی وجود دارند به میزان 700 هکتار بوده و در منطقه گواتر واقع شده است.

وی با بیان اینکه سطح‌جنگل‌های دست کاشت به میزان 400 هکتار در‌خور طیس واقع شده است، تصریح‌ کرد: جمع کل سطح جنگل‌های حرا 1100 هکتار است که سالیانه اعتباری برای افزایش سطح زیرکشت آن‌ها از طرف سازمان جنگل‌ها و‌ مراتع کشور اختصاص می‌یابد.

درختان حرا آب دریا را شیرین می‌کنند

رئیسی اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های درختان حرا شیرین کردن آب دریا و مصرف آن و ترشح نمک از طریق برگ‌ها است که نمک ترشح شده از گیاه را به خوبی می‌توان به صورت برآمدگی‌هایی در پشت برگ‌ها مشاهده کرد.

جنگل‌های حرا چشم‌انداز زیبایی برای گردشگران ترسیم کرده‌ است

مدیر امور گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار نیز با اشاره به استقبال گردشگران از این گونه جنگلی، می‌گوید: توسعه گونه حرا تا ٥٠ هکتار توسط این سازمان انجام شده و همه روزه بازدید کنندگان زیادی را به خود اختصاص داده است.

طاهره شهرکی گفت: امکان عبور قایق‌های تفریحی از وسط جنگل فراهم است و گردشگران بسیار استقبال می‌کنند.
وی ادامه داد: کاشت اولیه گونه حرا با همکاری منابع طبیعی با هدف 100 هکتار قرار بود انجام شود که اکنون این میزان به 200 هکتار رسیده اما باز هم جای توسعه و گسترش دارد.

وی از انعقاد قرارداد با معاون دریایی محیط زیست کشور برای همکاری بیشتر خبر داد و گفت:  انعقاد قرارداد با چند موسسه مردم‌نهاد برای بکارگیری نیرو جهت حفاظت از اراضی منطقه و جنگل های حرا نیز انجام شده است.

شهرکی بیان کرد: در طرح جامع گردشگری تاکید زیادی برای حفاظت و نیز ایجاد زیرساخت جهت استفاده گردشگران پیش بینی شده که در ماه آتی از این بسته‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به جاذبه‌های منطقه برای جذب گردشگر، اظهار کرد: مکان رویش جنگل‌های حرا چشم‌انداز بسیار خوبی برای رصد پرندگان است.
به گفته مردم بومی منطقه سرشاخه و برگ درختان حرا علاوه بر خوش خوراک بودن دارای ارزش غذایی معادل یونجه برای حیوانات است همچنین از چوب این درخت می‌توان خمیر کاغذ و ابزارآلات چوبی تهیه کرد.

اگرچه موقعیت گذرگاهی سبب می‌شود که جنگل‌های حرا از عناصر هر دو اکو سیستم آب شور و شیرین و خشکی و دریا بهره‌مند شوند ولی همین موقعیت، نقطه آسیب‌پذیری این جنگل‌ها محسوب می‌شوند زیرا از هر سو می‌توان مورد آسیب قرار گیرند و این ویژگی سبب شده است که جنگل‌های مانگرو به عنوان زیستگاه‌های حساس شناخته شوند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو