گزارش بازدید سردبیران رسانه‌ ها از منطقه آزاد ارس

در هفته گذشته منطقه آزاد ارس میزبان سردبیران و دبیران اقتصادی رسانه‌های کشور با هدف بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این منطقه و دستاوردهای منطقه آزاد ارس در حوزه‌های تولیدی، اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری بود.

به گزارش فرینا، در این سفره دو روزه، سردبیران و دبیران اقتصادی رسانه‌های سراسری کشور از مجموعه واحدهای تولیدی، صنعتی و گردشگری منطقه آزاد ارس بازدید به عمل آورده و از نزدیک با توانمندی‌های صنعتی این منطقه آشنا شده و در جریان مشکلات فعالان اقتصادی قرار گرفتند و با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز دیدار و گفتگو کردند.  
محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این نشست در خصوص  نگاه جدی سازمان متبوع خود به بحث برندینگ در این منطقه آزاد گفت: یکی از رسالت‌های مهم ما در منطقه آزاد ارس تبدیل کردن این منطقه به یک برند در کشور و منطقه است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه‌ های صنعتی و گردشگری در منطقه آزاد ارس وجود دارد، باید به سمتی حرکت کنیم که هر زمان و هرکجایی که اسم منطقه آزاد ارس شنیده شد، تداعی کننده یک منطقه آزاد برتر از باب گردشگری و صنعتی در ذهن مخاطبین باشد. منطقه آزاد ارس با توجه به وسعت 51 هزار هکتاری خود دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیادی است و وجود جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی در منطقه مهم ‌ترین مزیت در جهت تبدیل شدن منطقه آزاد ارس به یک برند ملی در کشور در کمک به اقتصاد منطقه و کشور است.
نریمان درباره استفاده از ظرفیت رودخانه ارس در منطقه نیز گفت: ما سهم خود را از ارس به خوبی مورد بهره‌برداری قرار داده‌ایم و طرح‌های بسیار بزرگی را با توجه به وجود رود ارس در منطقه پیاده‌سازی کرده‌ایم. حدود 24 هزار هکتار از اراضی خداآفرین را در یک طرح ملی آبرسانی کرده و اطمینان می‌دهم که از نظر آب در منطقه در حال استفاده بهینه هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به تاثیر منفی تحریم‌ها در توسعه کشور تاکید کرد: با توجه به تحریم‌ها در منطقه درگیر یکسری مشکلات شدیم که منشا در سرزمین اصلی هم دارد، ولی قطعا مدیریت نقش مهمی در توسعه ایفا می‌کند. در ماده ‌65 قانون دائمی برنامه اشاره دارد که همه کاره منطقه آزاد، مدیرعامل است؛ اما متاسفانه همچنان درگیر دخالت‌هایی از طرف سرزمین اصلی در مناطق آزاد هستیم و ماده ‌65 قانون هنوز قالب اجرایی ندارد. در مجلس سوم قانون مناطق آزاد را تصویب کردیم که این قانون بسیار جامع و کامل است و دلیل تصویب این قانون این بود که تسهیل کارها در مناطق آزاد صورت گیرد، بوروکراسی‌های پیچیده سرزمین اصلی در این مناطق وجود نداشته باشد، ایجاد و زمینه اشتغال را در مناطق آزاد به وجود آوریم، زمینه‌ ساز صادرات در کشور باشیم و همچنین از ظرفیت‌های گردشگری مناطق آزاد در جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده نماییم؛ اما متاسفانه در حال حاضر مناطق آزاد را به به سمت قوانین سرزمین اصلی سوق می‌دهند؛ به عنوان نمونه بحث موضوعات مالیاتی و ثبت سفارش که جدیدا مطرح شده و از نگاه من زیرمجموعه بودن مناطق آزاد در ساختار وزارت اقتصاد و دارایی تضاد با قانون مناطق آزاد است و اعتقاد دارم که قانون مناطق آزاد که در مجلس سوم و چهارم تصویب شد، بسیار جامع بوده و مصوبات و قوانینی که بعدا به این قانون اضافه شده، تاثیر منفی در حوزه‌های مختلف در مناطق آزاد کشور داشته است. 
وی ادامه داد: از دیدگاه بنده مناطق آزاد می‌توانند موتور پیش رونده در اقتصاد کشور باشد. به واقع ما تعاملات بسیار خوبی با کشورهای همجوار خود داریم و بی‌شک مناطق آزاد می‌توانند نقش بسیار مهمی در دور زدن تحریم‌ها با توجه به تعاملاتی با کشورهای همسایه خود دارند، داشته باشند.
نریمان در خصوص فرودگاه منطقه آزاد ارس گفت: زمانی که پرونده پروژه فرودگاه بررسی شده بود، با توجه به طرح تقرب (زمانی که هواپیما می‌خواست که در فرودگاه فرود بیاید، کمی به داخل سرزمین آذربایجان و نخجوان ورود می‌کرد) این طرح اصلاح و مقرر شد جاگذاری محل فرودگاه را کمی تغییر دهیم و مطالعات و بررسی را اصلاح کنیم. دلیل آن که این طرح یک و سال نیم به تعویق افتاده، به همین خاطر بود. در این خصوص پیگیری‌ها انجام شده تا انشاا... هر چه زودتر شاهد ساخت و تکمیل فرودگاه منطقه آزاد ارس باشیم. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: در حال مذاکره با شرکت راه ‌آهن برای ایجاد خط راه‌آهن ارس ـ چشمه ثریا ـ ماکو هستیم تا همین مسیر را به سمت ترکیه با سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل کنیم و از سمت شرق منطقه خط ‌آهنی را به سمت آستارا و باکو ایجاد نماییم، به تعبیری منطقه آزاد ارس را از طرف شرق با خط ‌آهن به سمت آذربایجان و باکو و از آنجا به خطوط ریلی اروپا متصل کنیم و هم از طرف غرب به ترکیه و از آنجا به شبکه راه ‌آهن اروپا متصل شویم ضمن اینکه هم‌ اکنون از طریق ریلی با جمهوری نخجوان ارتباط داریم.
وی هم چنین با اشاره به نگاه بیشتر رسانه‌ها به نیمه خالی لیوان و اهمیت پرداختن به مشکلات در مناطق آزاد در جهت رفع این موضوعات نیز بیان داشت: اینکه ما بخواهیم فقط نگاه به نیمه پر لیوان داشته باشیم قطعا درست نیست و باید رسانه ‌ها با پرداختن به مشکلات و معضلات در مناطق آزاد و نقد تیزتر، نسبت به موضوعات توجه داشته باشند و حتم بدانید که نقد منصفانه و درست نقشه راه توسعه در همه مناطق آزاد کشور است و باید مسیر نقد در کشور را بیش از پیش تقویت کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص تعامل منطقه متبوع خود با مجلس شورای سلامی اظهار داشت: به دلیل سابقه مجلسی که خودم داشته‌ام، ارتباطات منطقه با مجلس را به صورت جدی پیگیر هستم که شاهد حضور کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور تمامی اعضا در منطقه بودیم و چهره واقعی منطقه آزاد ارس را به این دوستان نشان دادیم؛ اینجا باید اعلام کنم که تمام مواردی که با کمیسیون اقتصادی مجلس تا قبل از سفر این عزیزان به منطقه داشتیم و ما را دچار چالش می‌کرد، با رویکرد مثبت این دوستان روبرو شد و به اذعان خودشان چهره دیگری از منطقه آزاد ارس را در آن سفر دیده و تایید کردند که این منطقه و در مجموع مناطق آزاد می‌توانند کمک به اقتصاد کشور داشته باشند و بنده همین جا اعلام می‌کنم که صادرات منطقه آزاد ارس از وارداتش سبقت گرفته و با همه مشکلاتی که از ابتدای سال تاکنون در کشور داشته‌ایم،  ما رشد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.
نریمان در خصوص وضعیت اجرایی و عملیاتی پروژه‌های زیرساختی در منطقه آزاد ارس گفت: تمامی همکاران در این بخش کاملا فعال و پیگیر پیشبرد پروژه‌های زیرساختی منطقه هستند و به صورت منظم گزارش‌های هفتگی ارائه می‌دهند و همگی موظف شده‌اند در همایش ستادی که هر پانزده روز در منطقه تشکیل می‌شود، گزارش کاملی درخصوص روند پیشرفت پروژه‌ها ارائه دهند، ولی در مجموع در کل کشور اتفاق بسیار تلخی که رخ داده این است که اغلب بودجه به سمت بودجه‌های جاری سوق پیدا کرده است و همان طور که می‌دانید استاندارد صرف بودجه 30 درصد جاری و 70 درصد عمرانی است و همه تلاش ما هم در سازمان منطقه آزاد ارس این است که قالب استاندارد بودجه را رعایت کنیم؛ باید همت و تلاش کنیم تا دچار سرنوشت بودجه کشوری نشویم و در تلاش هستیم تا بتوانیم 60 درصد بودجه عمرانی و 40 درصد بودجه جاری در سازمان داشته باشیم.
وی در ادامه در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد ارس اظهار کرد: در حدود 22درصد از سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده، خارجی بوده و در حدود 30 شرکت فعال خارجی در منطقه وجود دارد که فعالیت ‌های بسیار خوبی دارند.
نریمان درباره حوزه‌ های دانشگاهی و پژوهشی در ارس گفت: منطقه آزاد راس را از منظر علمی، دانشگاهی و پژوهشی در حال تبدیل نمودن به قطب دانشگاهی در منطقه هستیم، در منطقه آزاد ارس پردیس دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز حضور دارند، همچنین با دانشگاه ‌های دیگر در حال رایزنی هستیم تا در جلفا دانشجو جذب کنند. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص فعالیت استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های علم و فناوری در ارس بیان کرد: منطقه آزاد ارس در حوزه شرکت‌های دانش بنیان رشد بسیار خوبی داشته و حرکت مثبتی در این بخش در منطقه در جریان است و با توجه به رشدی که ما داشته‌ایم این میزان برای ما اقناع کننده نیست و باید بیشتر در این بخش کار و فعالیت داشته باشیم.
لازم به ذکر است بازدید سردبیران و دبیران اقتصادی رسانه های کشور با هماهنگی و همکاری روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور، شورای اطلاع رسانی دولت و روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ارس در هفته اول مردادماه 97 برگزار شد.
 
گزارش: حسین مرادی
 

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو