اشتغال 500 نیروی کار بومی در شرکت های تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند

مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند گفت: میانگین سنی در تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند کمتر از 35 سال است و نیروهای جوانی در این تعاونی مشغول به کار هستند.

شرکت تعاونی سازمان منطقه آزاد اروند یکی از شرکت‌های تعاونی است که به تعدادی از پرسنل بزرگ‌ترین نهاد دولتی در منطقه آزاد اروند خدمات ارائه می‌دهند. به همین دلیل گفت‌وگویی با علی‌خانی مدیرعامل این شرکت انجام دادیم. 

ابتدا کمی درباره پیشینه این شرکت بگویید.

شرکت آفتاب توسعه اروند در سال ۱۳۸۹ با اهداف مختلفی که در اساس‌نامه آن قیدشده بود آغاز به کار کرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ترویج و حکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی، تأمین نیازهای اقتصادی و فرهنگی و کمک به تحقق عدالت اشاره کرد. اشتغال‌زایی، جذب و تأمین نیروی انسانی، انجام فعالیت‌های تجاری و صنعتی و ارائه خدمات حمل‌ونقل نیز ازجمله اهداف تعیین‌شده در اساس‌نامه این شرکت بود. در این اساس‌نامه همچنین به مواردی مانند عمران و ایجاد قطب اقتصادی، رونق بخشی صادرات و واردات، ایجاد امکانات گردشگری، خدمات فنی و زیباسازی مناطق محروم و سایر فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی اشاره‌شده است. با توجه اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی و تصدی‌گری دولتی و در راستای تحقق این بند از قانون، برنامه‌های ما پی‌ریزی شد.

چه شد که تصمیم گرفتید شرکت را تبدیل به تعاونی کنید؟

در سال ۱۳۹۶ و بعد از ۷ سال نگاه سازمان منطقه آزاد اروند به این شرکت جدی‌تر شد و به این نتیجه رسیدکه می‌توان این شرکت را به‌عنوان موتور محرکه داشته باشد و بهره‌وری نیروها در حوزه خدمات را بالا ببرد و به‌طور کل بهره‌وری کار خود را افزایش دهد. ازاین‌رو تغییرات جزئی در اساس‌نامه شرکت ایجاد شد و تبدیل به تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند شد. تعاونی‌ها در کشور یک ظرفیت مناسبی برای افزایش بهره‌وری و اشتغال هستند و می‌توانند در حل بسیاری از مشکلات سهیم باشند. شرکت تعاونی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در همین راستا حرکت کرد و توانست برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

آیا مشاغلی که به‌واسطه این تعاونی ایجادشده است مشاغل پایداری هستند؟

تعاونی ما یک تعاونی پروژه محور بوده و با همین محوریت به کار خود ادامه می‌دهد. ازآنجایی‌که کارهای خدماتی مداوم و مستمر هستند کار تعاونی ما نیز به‌صورت مستمر ادامه پیدا می‌کند، به بیانی مشاغلی که تعاونی ما ایجاد می‌کنند مشاغل پایدار هستند. رویکرد ما بر این اساس است که مشاغلی ایجاد کنیم که علاوه بر پایدار بودن درآمدزا باشد چراکه چنین مشاغلی سبب پیشرفت در کار می‌شوند. قانون بخش تعاون مصوب سال ۱۳۷۰ نیز ۷ بند را به‌عنوان اهداف ذکر می‌کند که یکی از این بندها ایجاد و تأمین شرایط و امکانات برای همه به‌منظور رسیدن به اشتغال کامل است. ما نیز تلاش داریم تا اقداماتمان در همین راستا باشد و اهدافمان در حوزه تعاون محقق شود.

در اقتصاد سه بخش دولتی، تعاون و خصوصی داریم. ازآنجایی‌که افراد زیرمجموعه ما قشری هستند که توان مالی متوسط رو به پایینی دارند تلاش کردیم تا در حوزه رفاهی و بیمه تکمیلی خدمات مناسبی را ارائه دهیم. برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند جشن نیمه شعبان نیز جزئی از برنامه‌های خدماتی ما هستند.

به کیفیت کار و جوان‌گرایی چقدر اهمیت می‌دهید؟

سعی می‌کنیم تا با اعمال دقت لازم در کار بهره‌وری را بالابرده و بازده را افزایش دهیم. میانگین سنی در تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند کمتر از ۳۵ سال است و نیروهای جوانی در این تعاونی مشغول به کار هستند. این موضوع یک شاخص مهم است و تلاش کردیم تا بتوانیم از نیروهای جوان در فرصت‌های شغلی استفاده کنیم. علاوه بر این ۵۰۰ نفری که در تعاونی ما حضور دارند ۱۱۵ خودرو و ماشین‌آلات نیز به کار گرفته‌شده‌اند و ۱۵ پروژه فعال در سطح منطقه آزاد اروند در دست اجرا داریم. از پیشنهادات، انتقادات و هر نظری که سبب بهبود در کار ما شود نیز استقبال می‌کنیم تا بتوانیم در توسعه و رونق در منطقه و کشور نقشی داشته باشیم.

تا چه حد از نیروهای بومی در تعاونی استفاده کرده‌اید؟

۱۰۰ درصد از نیروهایی ما بومی هستند و در هیچ پروژه‌ای نیز فرد اخراجی نداشتیم، در شرایطی هم که فردی در شرف اخراج شدن بوده است تلاش کردیم تا این اتفاق رخ ندهد.

با توجه به اینکه امسال به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است چه اقدامی در این خصوص انجام داده یا می‌دهید؟

در راستای حمایت از تولید داخل از فروردین‌ماه سال جاری استفاده از کالاهای خارجی که مشابه داخلی داشته باشند در تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند ممنوع شد و تلاش کردیم از کالاهایی استفاده کنیم که تولید داخل باشند.

آینده تعاونی سازمان منطقه آزاد اروند را چگونه می‌بینید؟

تصور می‌کنم اگر با همین سرعت پیش برویم می‌توانیم تا یک سال آینده تبدیل به یکی از برترین تعاونی‌ها در کشور شویم.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو