منطقه آزاد قصر شیرین به یکی از قطب‌های توسعه ایران تبدیل خواهد شد

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اتحاد و همبستگی مردم در موقعیت‌های حساس و پیچیده گفت: در هنگام حمله منافقین به کشور مردم و مرزداران با اتحاد و همبستگی و بدون در نظر گرفتن اختلافات قومی و مذهبی در برابر دشمن قرار گرفتند تا از مرز‌های کشور حفاظت کنند.

به گزارش فرینا، دكتر اسحاق جهانگيري در مراسم افتتاح پنج هزارمين خانه مسكوني روستايي نوسازي شده در روستاي شيرين آب گفت: اين اتحاد و همبستگي يك بار ديگر در زلزله آبان ماه سال گذشته در منطقه سرپل ذهاب به منصه ظهور نشست. مردم در آن حادثه كه بيش از 620 تن از هموطنان جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نيز مصدوم شدند، به ميدان آمدند و نمايش بزرگي از اتحاد را به دنيا نشان دادند.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: پس از اين حادثه اسف بار از بالاترين سطح نظام از رهبر معظم انقلاب تا رييس جمهوري و همه وزرا و مسئولان در كنار مردم به صحنه آمدند تا اين زخم التيام يابد. مردم نيز طوري در صحنه حاضر شدند كه گويي خانواده خود آنها در اين حادثه آسيب ديده بود. 
وي با اشاره به ايفاي نقش چهره هاي محبوب و سرشناس مردم پس از اين اتفاق گفت: شخصيت هاي محبوب مردم از سرمايه اجتماعي خود استفاده كردند تا همراه مردم و مسئولان به آسيب ديدگان كمك كنند كه بايد از آنها قدرداني شود هر چند گاهي سخناني درباره آنها گفته مي شود كه مايه شرمساري است. 
دكتر جهانگيري ادامه داد: من از استاندار و مسئولان خواسته ام تا از كمك هاي جمع شده توسط اين چهره هاي سرشناس با كمك آنها در جاي مناسب و به نفع مردم استفاده شود. 
معاون اول رييس جمهور با قدرداني از عملكرد نيروهاي مسلح به ويژه ارتش و سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران گفت: دولت نيز تمام مساعي خود را براي تامين منابع و بازسازي مناطق زلزله زده بكار بسته و تلاش دارد تا وضعيت اسكان در شهرها و روستاها به سرعت فراهم شود.
وي با بيان اينكه روند بازسازي در شهر سرپل ذهاب با كندي مواجه شده است از استاندار و مسئولان اين شهر خواست تا هر چه سريعتر در جهت تسريع در روند بازسازي ها به منظور بازگشت مردم به خانه هايشان برنامه ريزي و تلاش كنند.
دكتر جهانگيري همچنين به آسيب هاي وارده به مسكن مهر و اهميت بازسازي سريع اين خانه ها اشاره كرد و گفت: مسكن مهر متعلق به ضعيف ترين اقشار جامعه بوده و ضرورت دارد كه هرچه سريعتر بازسازي شود تا اين اقشار به خانه هاي خود نقل مكان كنند. 
معاون اول رييس جمهور تاكيد كرد : مراكز آموزشي در مناطق زلزله زده بايد تا قبل از شروع سال تحصيلي جديد به بهره برداري برسد و در غير اينصورت با استفاده از ساير مراكز و ساختمانهاي قابل بهره برداري شرايطي فراهم شود كه دانش آموزان براي شروع سال تحصيلي مشكل نداشته باشند. 
وي با بيان اينكه ايران به لحاظ جغرافيايي روي گسل هاي زلزله قرار گرفته و هر از چند گاه شاهد اين واقعه طبيعي در گوشه و كنار كشور هستيم، تصريح كرد: بازسازي و مقاوم سازي خانه ها در كشور وظيفه مهم دولت است. تا كنون بيش از 2 ميليون واحد مسكوني روستايي به همت بنياد مسكن بازسازي شده است و بايد اين روند ادامه يابد. 
دكتر جهانگيري با ابراز خرسندي از موفقيت بنياد مسكن در بازسازي و نوسازي 5 هزار خانه در منطقه مسكوني سرپل ذهاب و قصرشيرين گفت: خواست مردم منطقه افزايش ميزان وام هاي بلاعوض يا كم بهره يا بدون بهره براي جبران تخريب ها است و دولت تلاش كرده در كنار افزايش كمك هاي بلاعوض ميزان وام ها را نيز از 25 به 30 ميليون و سپس 40 ميليون افزايش دهد و اميدوارم بتوانيم در جلسه آتي هيأت دولت اين ميزان را نيز افزايش دهيم. 
معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: اهتمام دولت به ساخت و ساز مسكن روستايي و شهري جدي است و اين گونه نيست كه دولت نقش و نظارتي در اين امور نداشته باشد بلكه با نظارت بر پرداخت تسهيلات اعطايي و عملكرد بنياد مسكن و مردم تلاش مي كند تا مقاوم سازي خانه ها به نحو احسن انجام شود. دولت هيچگاه امور را رها نكرده و اينگونه نيست كه پس از اهداء كمك كنار كشيده و كاري با ساير مسائل و مشكلات مردم نداشته باشد. 
وي با تاكيد بر ضرورت فعاليت بيش از پيش مسئولان براي توسعه كشور گفت: اگر مسئولي انگيزه كار ندارد و يا كاربلد نيست بهتر است كنار بكشد. ما مطمئن هستيم كه با انگيزه و برنامه در ميان مسئولان و با كمك مردم قادر خواهيم بود مشكلات را يكي پس از ديگري پشت سر بگذاريم. 
دكتر جهانگيري از قصر شيرين به عنوان يكي از قطب هاي صنعتي آينده كشور نام برد و گفت: اين منطقه با توجه به همجواري با كشور عراق و ساير زيرساخت ها مي تواند به منطقه اي مهم مبدل شود. 
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به تحريم هاي آمريكا عليه ملت ايران و برنامه هاي اين كشور براي ممانعت از تجارت و داد و ستد مالي توسط جمهوري اسلامي ايران گفت: در شرايط جديد كشورهاي هم مرز و شهرهايي مثل قصر شيرين مي توانند دالان جريان داد و ستد كشور باشند و بايد مسئولان استان در اين رابطه فعال تر عمل كنند. 
معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه استان كرمانشاه براي مردم ايران نماد سلحشوري، از خودگذشتگي و دفاع از كيان ايران در برابر حملات بدخواهان به مرزهاي ايران است، گفت: ما بعنوان خدمتگزاران مردم بر خود فرض مي دانيم آنچه در توان داريم براي خدمت رساني به مردم بكار گيريم.
در اين مراسم استاندار كرمانشاه نيز گزارشي از اقدامات انجام شده براي اسكان دائم زلزله زدگان ارائه كرد و گفت: خوشبختانه پس از وقوع زلزله اجماع و وحدت خوبي براي كمك به زلزله زدگان استان كرمانشاه در سطح كشور شكل گرفت. 
رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي نيز در اين مراسم گزارشي از اقدامات صورت گرفته و روند بازسازي ها ارائه كرد و سپس در خصوص برنامه زمان بندي تكميل واحدهاي مسكوني آسيب ديده به ارائه توضيحاتي پرداخت.

گفتني است معاون اول رييس جمهور پيش از حضور در اين مراسم از واحدهاي مسكوني بازسازي شده در روستاي دستك عليا، شهر سرپل ذهاب و روستاي شيرين آب بازديد و به صورت نمادين كليد يكي از واحدها را به مالك آن اهدا كرد.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو