نوروز صیاد، روزی نو برای صید و صیاد

نوروز صیاد، روزی نو برای صید و صیادی، آئینی به جا مانده از مردمان سخت کوش جزیره ای به وسعت 22 کشور جهان در جنوب کشور است. روزی که ماهیان بدون نگرانی از دام صیادان، لحظه هایی شادمانه و آزادانه را در دریای بی کران الهی تجربه می کنند.

تقویم سال 97 نیزهمانند سال های گذشته روز به روز ورق خورد تا به آخرین روز تیرماه و نخستین روز از مرداد ماه رسید، روز آزادی برای ماهیان و نوروزی شادمانه برای مردم جزیره قشم به ویژه کودکان و نوجوانان تا با پوشیدن لباس های رنگارنگ و برپایی شور و نشاط، نوروزی خاطره انگیز را در ذهن همگان ثبت کنند.
در این روز نه تنها هیچ یک از آبزیان صید نشدند بلکه مردم جزیره براساس فطرت پاک شان و آنچه از نیاکان خود به یادگار گرفته اند از خوردن هرگونه آبزی هم خودداری کردند.
باورهای زیبای به جامانده در قشم تنها به نوروز صیاد ختم نمی شود، مردم مهربان این منطقه در جنوب کشور، باورهای منحصر بفردی از جاذبه های طبیعی بی نظیر این جزیره همچون دره ستاره ها، چاه های تلای بندر تاریخی لافت، درخت انجیر معابد، دره تندیس ها و ده ها جاذبه دیگر دارند.
تبلیغات تصویری و نوشتاری جشن نوروز صیاد باعث شده همه ساله عده ای از هموطنان مان از نقاط مختلف ایران همزمان با آئین های این روز به منطقه آزاد قشم سفر کنند و به همراه مردم  جزیره، در جشن زیبای نوروز صیاد مشارکت کنند.
مردم قشم معتقدند در نوروز صیاد تمامی چشمه‌ها به دریا می‌ریزند و به همین دلیل این روز را جشن می‌گیرند و تن به آب‌های متلاطم دریا می‌سپارند تا بیماری و بلاها را از تن خود دور كنند.
امسال هم خانواده ها، افراد بیمار و سالمندان را به دریا بردند و با نیت شفا بر سر آنان آب ریختند که تداعی گر آئین قدیمی "آب پاشان" در ذهن هر بینده ای بود.
به آب سپردن لباس‌های كهنه، پوشیدن لباس‌های رنگی و نو، رفتن به دریا، رنگ‌آمیزی درهای چوبی خانه‌ها، رنگ‌آمیزی درختان و احشام با خاك سرخ سواحل هرمز و سردادن دعای "لوبِن" برای سلامت احشام نیز از دیگر رسم‌های این روز به یاد ماندنی بود که با آئین های ویژه در ساحل روستای سلخ جزیره قشم برگزار شد.
صیادان منطقه جنوب كشور نیز مانند سایر اقوام ایرانی دارای تقویم و گاهشمار مخصوص به خود هستند، تقویمی كه آخرین روز از تیر ماه را، آغاز سال نو صیادی می داند. سال صیادا، مانند سال دامداران و كشاورزان چهار فصل داشته و جشن نوروز صیاد در چنین روزی خبر از شروع فصل جدید صید می دهد.
صیادان جزیره قشم بر این باورند که در نوروز صیاد همه ماهی‌ها باید آزاد باشند و با  تکثیر و ازدیاد نسل، زنجیره غذایی و حیات آبزیان دریا را تداوم بخشند.
و بالاخره نوروز صیاد همانند روزهای دیگر سال با همه خوشی هایش به پایان رسید و صیادان جزیره قشم از فردای این روز بار دیگر تورهای خود را برای کسب روزی حلال و امرار معاش برای خانواده به آب های پر تلاطم دریا انداختند.
مردم مهربان و دوست داشتنی روستای سلخ جزیره قشم امسال هم در جشن نوروز صیاد، میزبان مسافرانی از نقاط مختلف ایران بودند. فریدون همتی استاندار هرمزگان و هیئت همراه، جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد و فرماندار شهرستان قشم نیز با شرکت در بزرگداشت آیین های بومی این روز با مردم محلی و گردشگران همراهی کردند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.