نقش کلیدی معابر شهری در عمران منطقه آزاد اروند

معابر شهری و روستایی بخش مهمی از زیرساخت‌ها و جلوه شهری هر شهر یا روستا محسوب می‌شود. در طول تاریخ شهرسازی، همواره معابر شهری از اهمیت ویژه‌ای در شکل‌دهی به ساختار فیزیکی و فضایی شهر برخوردار بوده‌اند به‌طوری‌که شکل شهرها را بر اساس شکل معابر آن طبقه‌بندی می‌کنند.

معابر استاندارد از نیازهای اولیه شهر جهت ارائه خدمات به شهروندان بوده و همچنین تردد در شهرها را تسهیل می‌بخشد و سبب کاهش ترافیک، کاهش خطر تصادفات و منظم‌تر شدن تردد در شهرها می‌شود. زیباتر شدن چهره شهرها نیز دیدگاه شهروندان و سرمایه‌گذارانی که برای سرمایه‌گذاری خود در حوزه عمران به دنبال منطقه‌ای با زیرساخت مناسب می‌گردند را بهبود بخشیده و به‌صورت نامحسوس در جذب گردشگر و رونق کسب‌وکار نقش مهمی ایفا می‌کند. همین عامل سبب شده است که امروز در شهرهای مدرن کشور از جدیدترین فناوری‌ها برای بهسازی معابر شهری استفاده کنند. معابر می‌تواند مسیر مطمئنی برای عبور معلولین، نابینایان، کودکان و دیگر شهروندان باشد.
بنابر یک اصل کلی اگر معابر شهری در تعامل با نیازهای ساکنان و کاربری‌های مجاور آن طراحی و اجرا شوند و کارکرد آن آسایش تمامی گروه‌های بهره‌بردار را در حد بهینه تأمین نماید می‌تواند نقش به سزایی در بهبود سرزندگی و تحرک در فضای شهری ایفا کند. معابر شهری از اصلی‌ترین مؤلفه‌های زیستی در محیط شهری نیز است. استاندارد ملی معابر شهری به همین دلیل و در راستای پاسخ به همین امر تهیه و تدوین گردیده که بر طبق این استاندارد، طبقه‌بندی معابر درون‌شهری به‌منظور مدیریت اصولی به نحوی صورت گرفته که تعارض میان ترافیک و معابر به حداقل ممکن برسد. همچنین ابزارهایی برای شناسایی عملکردهای ترافیکی در نظر گرفته‌شده‌اند تا شناسایی و نحوه استقرار معابر در شبکه، به‌درستی صورت پذیرد. به همین دلیل در علوم شهرسازی معابر جزء عناصر اصلی در طراحی شهر به شمار می‌آیند.
با توجه به میزان محرومیتی که در شهرهای آبادان و خرمشهر و علی‌الخصوص حاشیه شهرها و روستاهای این منطقه وجود داشته، ایجاد معابری استاندار و ترمیم، بهسازی و نوسازی این بخش از المان شهری می‌تواند مزایای گفته‌شده را در منطقه آزاد اروند پررنگ‌تر کرده و قدمی درراه رسیدن به اهداف طرح جامع شهری این منطقه بردارد. به همین دلیل و با همین دیدگاه است که در پروژه‌های انجام‌شده توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد و بهسازی معابر نقش زیادی داشته و در جزئیات طرح‌ها همواره به این موضوع پرداخته می‌شود. جدول کاری، هم‌سطح سازی، پیاده‌روسازی، اجرای آسفالت، زیرسازی و روسازی جزئی از نیازمندی‌های ساخت و بهسازی معابر هستند و این اقدامات در بسیاری از پروژه‌های انجام‌شده توسط معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند دیده می‌شوند.
سیاست عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند بر این اساس است که ابتدا تمام زیر ساخت‌های لازم در هر منطقه ایجاد شده سپس اقدام به آسفالت و نهایی سازی پروژه می‌شود، این سیاست باعث می‌شود سطح معابر یکسان بوده و استاندارد آن به میانگین جهانی نزدیک‌تر شود.
توجه به معابر شهری در منطقه آزاد اروند جزئی از سیاست‌های عمرانی این سازمان است چراکه باید تلاش کنیم تا با استاندارسازی و زیباسازی محیط شهری به بیانی ساده بستر ورود سرمایه به منطقه را فراهم کرده و کاری کنیم که پروژه‌های عمرانی ما عامل درآمدزایی، خرمی و آبادانی منطقه آزاد اروند شوند.

محمد حسینی نصر | مدیر فنی و مهندسی سازمان منطقه آزاد اروند

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو