انجمن همیاران همراز درگهان قشم، تشکلی کوچک با خدماتی بزرگ

پس از عبور از شهر قشم و طی کردن مسیر 25 کیلومتری به شهر درگهان رسیدیم و براساس آدرسی که در اختیارمان بود با گذر از کوچه پس کوچه های این شهر بالاخره به دفتر انجمن همیاران سلامت و روان همراز شهر درگهان، دفتری کوچکتر از عنوانی که یدک می کشد رسیدیم.

به گزارش فرینا، میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل این سازمان در امور بانوان پس از خوش و بش با رئیس هیئت مدیره این انجمن که در گرمای هوا و نبود برق به تنهایی در اتاقی به مساحت 10 تا 12 متر منتظر ما بود، از توانایی، سخت کوشی، مقاومت، امید به آینده و برنامه های پیش روی اعضای انجمن همیاران سلامت و روان همراز شهر درگهان تقدیر و آمادگی سازمان منطقه آزاد قشم را برای کمک به این تشکل مردم نهاد اعلام کرد.
وی با اعلام اینکه کار تشکل های مردم نهاد با توجه به ارتباط نزدیک با جوامع محلی بسیار  اثرگذار است، افزود: کارنامه سمن ها در هر منطقه نشان از موفقیت این تشکل ها در ارائه خدمات با کمک سازمان ها، نهادها و خیرین مناطق مورد نظر دارد.
پس از سخنان کوتاه و ابتدایی مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، از رئیس هیئت مدیره انجمن همیاران سلامت و روان همراز درگهان درخواست کردم پس از معرفی خودش، مختصری از دلایل تشکیل این مجموعه را برایمان بازگو کند. آنچه در پس این گفتار آمده، نتیجه گفت و شنودی است که با وی انجام شده است.
خودش را طاهره دریانورد 44 ساله دارای 4 فرزند (سه پسر و یک دختر ) معرفی کرد و گفت: همه موفقیت هایم در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، خدماتی و ... به مخاطبان این تشکل را مدیون حمایت های پدر و مادر بزرگوار، بویژه همسرم هستم.
کارهای جمعی را از سال 1375 در موسسه های قرآنی شروع کردم و چهار سال بعد در 1379 انجمن همیاران سلامت و روان همراز درگهان را با دریافت مجوز از اداره بهزیستی شهرستان قشم با هدف ارائه خدمات به جوامع محلی به ویژه مردم نیازمند در دستور کار قرار دادم.
طی سه سال اول فعالیتمان شمار اعضای انجمن به 60 نفر رسید و در این مدت رویکرد خدماتی ما با هدف کاهش آسیب های اجتماعی با دور شدن از بررسی مشکلات شهر درگهان به سوی روستاهای جزیره برده شد.

امکان کار و ازدواج برای 200 جوان روستایی جزیره قشم
با لبخندی از روی رضایت می گوید خوشحالم که به یاری خدا و کمک خیرین توانستیم بیش از 200 جوان بیکار روستاهای جزیره که در لبه سقوط به آسیب های اجتماعی قرار داشتند را به سمت و سوی اشغال هدایت کرده و پس از اطمینان از وضعیت درآمدی آنان، شرایط ازدواج این جوانان را هم با کمک خیرین فراهم کردیم.
وی موفقیت در فعالیت های اجتماعی را به کمک سازمان ها، ارگان ها، نهادها و خیرین مرتبط دانست و گفت: علیرغم کاهش 70 درصدی اعضای این انجمن طی مدت فعالیتمان، همچنان با 22 عضو خدمات این تشکل مردم نهاد با قدرت و پشتکار بیشتر ادامه دارد.

تربیت 30 حافظ قرآنی در چهار روستای جزیره
دریانورد از تربیت 30 بانوی روستایی به عنوان حافظ کل قرآن به عنوان یکی از مهمترین اقدامات این انجمن در حوزه فرهنگ اسلامی نام برد و افزود: تجوید قرآن، روان خوانی و حفظ کتاب آسمانی قرآن کریم را در کنار همه فعالیت های انجمن در دستور کار قرار داده ایم.
وی با اعلام اینکه به مدت 10 سال معلم قرآن بوده، گفت: تربیت 30 بانوی حافظ کل قرآن در چهار روستای رمچاه، خالدین، زینبی و جی جیان از بزرگترین افتخاراتم در حوزه فرهنگ اسلامی است.

کشت 6 هزار بوته آلوئه ورا در روستای توریان
خرید شش هزار بوته آلوئه ورا از استان بوشهر و کاشت آن در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع در روستای توریان جزیره قشم یکی دیگر از اقدامات انجمن همیاران سلامت و روان همراز درگهان قشم با هدف کمک به خانواده های بی بضاعت روستایی در جزیره قشم می باشد.
رئیس هیئت مدیره این انجمن می گوید: از دو ماه پیش با حضور 15 بانوی بی سرپرست روستایی و ارائه آموزش های مورد نیاز به آنان، کار کشت 6 هزار بوته آلوئه ورا در روستای توریان را آغاز کردیم و علیرغم هدر رفت 600 بوته به دلیل گرمای زیاد، امیدواریم با اتمام دوره هشت ماهه بتوانیم در دی ماه امسال از هر بوته تا 5 کیلو گیاه آلوئه ورا برداشت کنیم.
او گفت: براساس قراردادی که با شرکت عمل آوری این گیاه در بوشهر داریم، هر کیلو آلوئه ورای تولیدی را به قیمت هفت هزار ریال به آنان می فروشیم.
دریانورد با اعلام اینکه هر بوته آلوئه ورای خوب می تواند 18 پایه جوش تولید کند، افزود: با توجه به نخستین تجربه ما در این فعالیت کشاورزی، اطمینان دارم حداقل از هر بوته 10 پایه جوش حاصل می شود که بخشی از آنها را برای کشت های بعدی و مابقی را به قیمت هر پایه جوش 20 هزار ریال به متقاضیان می فروشیم.

حمایت تحصیلی از 200 دانش آموز بی بضاعت تا مرحله دکترا
طاهره دریانورد گفت یکی دیگر از کارهای ماندگار انجمن همیاران همراز درگهان، حمایت از 200 دانش آموز بی بضاعت روستایی برای ادامه تحصیل می باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از خانواده ها به دلیل تعداد بالای فرزند از عهده هزینه های تحصیل فرزندانشان بر نمی آیند و انجمن همیاران همراز با دریافت کمک از خیرین از سال 79 تاکنون توانسته 200 دانش آموز را در پایه های مختلف تحصیلی حمایت کند به طوری که هم اینک دو تن از دانش آموزان مورد حمایت این تشکل مردم نهاد در مقطع پزشکی دانشگاه اصفهان و بندرعباس مشغول تحصیل هستند.

حمایت سازمان منطقه آزاد و نهادها از انجمن همیاران همراز درگهان   
حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و بعضی از نهادهای شهرستان از جمله اداره بهزیستی، هلال احمر و آموزش و پرورش از فعالیت های انجمن همیاران همراز درگهان هم از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
طاهره دریانورد گفت: سال گذشته با حمایت مالی سازمان منطقه آزاد قشم اردوی تفریحی دور جزیره با حضور 80 بانو و همچنین همایش پیاده روی بانوان در شهر درگهان انجام شد و حمیدرضا مومنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این سازمان همزمان با مراسم کلنگ زنی زمین 800 متری این انجمن که قرار است در سه طبقه با کاربری چند منظوره احداث شود، قول مساعد برای حمایت از این مجموعه را داده است.
وی گفت: با کمک مدیرت امور درگهان سازمان منطقه آزاد قشم از دو سال پیش تا کنون طرح "کاغذ زباله نیست" را در مدارس شهر درگهان و روستاهای جزیره آغاز کرده ایم و در کنار آن کارتن های خالی مجتمع های تجاری شهر درگهان را هم با هدف استفاده بهینه جمع آوری می کنیم.
به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن همیاران همراز درگهان، تفکیک زباله از مبدا با ارائه آموزش های مورد نیاز به مردم هم از دیگر خدمات این تشکل مردم نهاد با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم بشمار می رود.
او با تقدیر از کمک 10 تا 15 میلیون ریالی سالانه اداره بهزیستی شهرستان قشم در حوزه آموزش این تشکل، گفت: با کمک های دریافتی از اداره بهزیستی و مردم خیر هر سال حدود 120 نمونه کار و آموزش را به مردم روستاها ارائه می کنیم.

کسب عنوان برتر زنان کار آفرین
دریانورد که موفق به کسب عنوان بانوی برتر کارآفرین استان هرمزگان شده می گوید؛ قراراست در چندروز آینده به عنوان عضو برتر زنان کارآفرین استان هرمزگان در همایش بانوان برتر کشور با رئیس دولت تدبیر و امید دیدار داشته باشد.
او همچنین از کسب عنوان های اول و دوم این تشکل مردم نهاد در سال های 92 و 93 استان هرمزگان به عنوان یکی از افتخارات این مجموعه نام برد و یادآور شد لوح های تقدیری هم از استاندار هرمزگان و نهادهای استانی همچون ستاد مواد مخدر، حلال احمر، بهزیستی، شبکه بهداشت و آموزش و پرورش دریافت کرده ایم.

خدمات حوزه بهداشت و درمان انجمن
اجرای طرح غربالگری سرطان سینه و رحم مادران با حضور کارشناسان استان هرمزگان در روستاهای جزیره با کمک دهیاران و شوراهای اسلامی هم از دیگر خدماتی است که به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن همیاران سلامت و روان همراز درگهان در سال های فعالیت این تشکل مردم نهاد ارائه شده است.

سنجش بینایی بیش از 6000 کودک
سنجش بینایی بیش از 6000 کودک یک تا 10 سال هم از دیگر موضوعاتی بود که دریانورد درباره آن صحبت کرد و گفت: طرح بینایی سنجی از دیگر اقدامات انجمن در روستاهای جزیره است به طوری که سال گذشته بیش از 6 هزار کودک یکسال تا 10 سال توسط دستگاه بینایی سنجی سیار این انجمن مورد آزمایش قرار گرفتند و به افراد بی بضاعت نیازمند به عینک از طریق اداره بهزیستی شهرستان قشم عینک داده شد.
وی با اعلام اینکه از ابتدای آبان ماه هر سال کودکان یک تا ده سال از طریق سیستم بینایی سنجی این انجمن مورد آزمایش قرار می گیرند، ادامه داد: دستگاه شنوایی سنجی انجمن همیاران همراز درگهان هم با هدف کمک به خدمات بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهر قشم در اختیار این بیمارستان قرار گرفته است.

ارائه 700 بسته لوازم التحریر و یکهزار سبد غذایی به نیازمندان
رئیس هیئت مدیره این انجمن از ارائه 700 بسته لوازم التحریر در ابتدای هر سال به دانش آموزان بی بضاعت در روستاها با کمک خیرین هم به عنوان دیگر اقدامات این تشکل مردم نهاد نام برد.
وی گفت: همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان یکهزار سبد غذایی هم با کمک خیرین در اختیار خانواده های نیازمند قرار داده می شود.
میترا مشرقی مقدم با ابراز تشکر از خدمات اعلام شده انجمن همیاران سلامت روان همراز درگهان، استفاده از نیروهای بومی را مهمترین رمز موفقیت این تشکل دانست و اظهارامیدواری کرد که در سال های آتی شاهد روند بیشتر خدمات این مجموعه موفق در روستاهای جزیره قشم باشیم.
وی بیان داشت: با ارائه گزارش فعالیت های این انجمن به حمیدرضا مومنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، راه های کمک به مردم نیازمند به ویژه با ایجاد فضای کارآفرینی برای جویندگان کار در روستاها را پیگیری خواهیم کرد.
طاهره دریانورد هم با ابراز خرسندی از برنامه های مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و حضور وی در روستاهای مختلف با هدف معرفی زنان فعال جزیره، گفت: بسیاری از بانوان جزیره در حوزه خلق صنایع دستی از هنر خاص برخوردارند و امیدواریم با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم بتوانیم بیش از گذشته آثار هنری آنان را در نمایشگاه های ملی و بین المللی ارائه کنیم.
بنا به این گزارش، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان در هشتمین نشست حمایتی خود با بانوان فعال جزیره، انجمن همیاران سلامت و روان همراز شهر درگهان را به عنوان تشکلی کوچک با خدماتی بزرگ را برای معرفی به جامعه انتخاب کرد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو