چابهار خنکترین بندر ایران؛ "مونسون" چشم‌انتظار گردشگران داخلی و خارجی

فصل مونسون با نسیم‌های بهاری خود چندی است آغاز شده و حالا به بهترین نقطه‌اش رسیده و چابهار را خنک‌ترین بندر ایران کرده است.

به گزارش فرینا، نسیم‌های بهاری مونسون مدتی است سواحل اقیانوسی ایران در سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار دادند و حالا به بهترین ایستگاه رسیده‌اند و چابهار خنک‌ترین بندر ایران از آبادان در شرق تا گواتر در غرب شده است.

دمای هوای چابهار هم‌اکنون در گرم‌ترین حالت 33 درجه است و چابهار درحالی این دما را تجربه می‌کند که دمای هوای پایتخت هم‌اکنون در خوشبیانه‌ترین حالت 37 درجه است.نسیم‌های بهاری مونسون علاوه‌بر خنک کردن هوا در چابهار موجب بارش باران و صد البته ایجاد پدیده‌های منحصر به فرد آبفشان و موج فشان در سواحل صخره‌ای اقیانوسی چابهار می‌شوند.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان می‌گوید: سیستم‌های جوی عمدتاً از غرب به شرق در حرکت‌اند و این درحالی است که در فصل مونسون بادها از شرق به غرب می‌آیند و باعث می‌شوند از سمت دریا باد و نسیم‌های بهاری به سمت خشکی بوزد و هوا را تلطیف کند.

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: مونسون که از واژه عربی موسم به‌معنای فصل گرفته می‌شود از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا نیمه شهریور ادامه می‌یابد؛ بیشترین تاثیر بادهای آن حالاست که دما را بین 30 تا حداکثر 33 درجه می‌برد.

ملاشاهی گفت: علاوه‌بر باد، بارش هم پدیده‌ی غالب در مونسون است؛ مونسون در کشورهای هند،پاکستان و بنگلادش تاثیر بسزایی دارد و موجب بارش‌های شدیدی در آنجا می‌شود به‌طوری که پرباران‌ترین نقطه دنیا را به‌خاطر این فصل در شهر چراپوچی هند داریم.

وی افزود: سواحل اقیانوسی ایران به‌دلیل نزدیکی به اقیانوس هندتحت تاثیر مونسون قرار می‌گیرند و ما در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان هم‌چون سرباز بارش‌هایی را در این فصل تجربه می‌کنیم.

موج‌فشان و آبفشان؛پدیده‌ای خارق‌العاده در مونسون

مونسون علاوه‌بر تلطیف کردن هوا و بارش در فصلی که عمده نقاط ایران با گرمای طاقت‌فرسا دست و پنجه‌ای نرم می‌کنند پدیده‌ای منحصر به فرد در سواحل صخره‌ای اقیانوسی چابهار به‌وجود می‌آورد؛ آبفشان‌ها و موج‌فشان‌ها.

مدیرگردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: فصل مونسون بهترین فصل برای موج‌سواری در سواحل اقیانوسی چابهار است؛ بادهایی که از سمت دریا به خشکی می‌وزند گاها موج‌هایی با طول 4 متر را می‌آورند و به صخره‌های دریا بزرگ چابهار می‌زنند به‌طوری پدیده‌ای منحصر به فرد به‌وجود می‌آید.

طاهره شهرکی افزود: علاوه‌بر موج‌فشان؛ آبفشان هم از دیگر پدیده‌های منحصر به فرد در سواحل اقیانوس چابهار است؛ زمانی که موج‌ها با قدرت به سواحل صخره‌ای می‌زنند به دهانه‌ها و گودال‌های داخل صخره نفوذ می‌کنند و از دهانه‌های روی صخره‌ها با قدرت خارج می‌شوند که پدیده‌ای شگفت‌انگیز آبفشان را به‌وجود می‌آورد.

شهرکی گفت: فصل مونسون یکی‌از بهترین زمان‌ها برای چابهارگردی گردشگران است به‌ویژه برای کسانی است که به‌موج سواری علاقه‌ دارند و این حرفه را به‌صورت ویژه دنبال می‌کنند.

اما برای جذب حداکثری گردشگران و مسافران به تنها بندر اقیانوسی ایران؛ هرسال در بهترین زمان این فصل که حالاست؛ جشنواره مونسون برگزار می‌شود تا با تعریف یک رویداد گردشگری در تقویم گردشگری ایران چابهار را در فصل مونسون میزبان حضور حداکثری گردشگران بکند.

معاون گردشگری منطقه آزاد چابهار که متولی برگزاری جشنواره مونسون است؛ گفت: جشنواره مونسون امسال با تمرکز بر توانمندی‌های روستاییان و عشایر استان سیستان و بلوچستان از 22 تا 26 شهریورماه برگزار می‌شود.

محمداکبر چاکرزهی افزود: روستاییان و عشایر از 19 شهرستان سیستان و بلوچستان امسال به چابهار می‌آیند و توانمندی‌های ویژه خود در اجرای آیین‌ها و رقص‌های محلی،غذاهای محلی و صنایع دستی را هرشب به نمایش می‌گذارند.

چاکرزهی گفت: هرشب غذای محلی،صنایع دستی و آیین‌های محلی روستاییان و عشایر سه شهر سیستان و بلوچستان به نمایش گذاشته می‌شود تا فرصتی باشد برای معرفی توانمندی‌های منحصر به فرد صنایع دستی،سوزن دوزی، آیین‌ها و موسیقی‌های محلی و غذاهای ویژه و خوشمزه محلی روستاها و مناطق عشایر استان پهناور سیستان و بلوچستان.

معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد چابهار افزود: علاوه‌بر جشنواره روستاییان و عشایر،هرشب ما استیج را هم داریم و با دعوت از خوانندگان،طنزپردازان،هنرمندان و مجریان شب‌های به‌یاد ماندنی را برای گردشگران در فصل زیبا و خنک مونسون به ارمغان می‌آوریم.

گالری تصاویر دریابزرگ چابهار - ساحل صخره ای

تنها نوروز فصل چابهارگردی نیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار به گونه‌‌ای در فضای گردشگری کشور جا افتاده که همه سفر به آن را مختص به 6 ماهه دوم سال می‌دانند و اعتقاد دارند آن موقع هوای چابهار خوب است برای چابهارگردی؛ در 6 ماهه دوم سال هم تمام تمرکز سفر را بر نوروز می‌گذارند و نوروز در چابهار جای سوزن انداختن نیست.

عبدالرحیم کردی افزود: ما باید در وهله اول؛ چابهار را معرفی کنیم که مردم بدانند چابهار گردی فقط مختص به نوروز نیست، توزیع نرمال گردش و سفر به چابهار در کل ایام سال اهمیت به‌سزایی دارد.

کردی گفت: همین مونسون و حالا در اواخر مرداد و شهریورماه خیلی فصل خوبی است برای چابهارگردی ولی خب مردم نمی‌دانند، الان نگاه کنید چابهار خلوت است، حالا شاید خیلی بهتر و جذاب‌تر از مثلا نوروز باشد؛ما برای توزیع نرمال سفر برنامه‌ریزی جامعی کردیم.

وی افزود: قصد داریم با تعریف رویدادهای گردشگری،سفر به چابهار را در همه ایام سال توزیع کنیم و به‌ویژه در فصل تابستان، به همین منظور 3 رویداد ملی و بین‌المللی را برای این ایام تعریف کردیم،جشنواره بین‌المللی فیلم چابهار،جشنواره موسیقی و در نهایت برندینگ لباس.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم چابهار با رویکرد،کشورهای آیورا و کشورهای منطقه که با سیستان و بلوچستان و بلوچ‌ها مشترکات فرهنگی و قومیتی دارند یکی از رویدادهایی است که مجوز آن از وزارت ارشاد اخذ شده و ان‌شاالله،اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

کردی افزود: جشنواره موسیقی با تکیه بر موسیقی اصیل و پرآوازه بلوچی و جشنواره برندینگ لباس و نقوش محلی هم درحال تعریف و آماده‌سازی است تا ان‌شاالله در 6 ماهه اول سال برگزار شوند سعی می‌کنیم حداقل دو جشنواره ملی و بین‌المللی از سه جشنواره مذکور در سال آینده برگزار شوند.

وی گفت: هم‌راستا با برگزاری رویدادها، به‌دنبال افزایش ظرفیت‌های اقامتی و تفریحی منطقه نیز هستیم، قراردهای های مختلفی را با سرمایه‌گذاران برای افزایش زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی نظیر هتل،هتل آپارتمان،پارک آبی،پارک ساحلی،بوم گردی،رستوران ... سال گذشته منعقد کردیم که امسال نهایی و اجرایی شده‌اند، با این قراردادها ظرف 2 سال آینده تحولی مهم در زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی منطقه به‌وجود می‌آید.

هر چه باشد، چابهار این‌ روزها برای چابهارگردی یکی‌ از بهترین زمان‌های خود را سپری می‌کند؛ خارج از دیگر جاذبه‌های تفریحی، طبیعی و توریستی چابهار و سواحلش که از 200 مورد بیشترند، تنها همین موج‌فشان و آبفشان‌های مونسونی کافی هستند که هزاران مسافر و گردشگر را از شمال تا جنوب به اینجا در چابهار بیاورند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو