"هند و افغانستان" بر اهمیت راهبردی چابهار تاکید کردند

افغانستان و هند بر اهمیت تقویت مناسبات اقتصادی میان خود از طریق توسعه بندر راهبردی چابهار ایران تاکید کردند.

به گزارش فرینا و به نقل از  پژواک افغانستان، شری تی اس تررومورتی، دبیر روابط اقتصادی دولت هند و محمد اسماعیل رحیمی معاون وزیر اقتصاد افغانستان در دومین نشست گروه کاری توسعه همکاری های دو کشور در کابل تاکید کردند که هند و افغانستان برای توسعه مناسبات خود راهی جز تقویت راه ارتباطی دو کشور از طریق بندر چابهار ندارند.

این گروه کاری که تحت هدایت شورای مشارکت های راهبردی هند و افغانستان برای مدیریت روابط راهبردی دو کشور فعالیت می کند در این نشست از روند اجرایی تکمیل چند طرح توسعه ای از جمله سد دوستی هند و افغانستان، پروژه عمرانی مجلس افغانستتان و به ویژه اجرای مرحله اول توسعه بندر چابهار ابراز رضایت کردند و برای تکمیل طرح توسعه این بندر راهبردی صحه گذاشتند.

طرفین مبادله حجم عظیمی از کالا از طریق هند به افغانستان از طریق چابهار را موفقیت آمیز خوانده و این بندر را بهترین گزینه قابل دسترس برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور ارزیابی کردند. اخیراً هند به عنوان یکی از کشورهایی که برای صادرات خود به شدت به بندر چابهار چشم دوخته و حتی صدها میلیون دلار برای توسعه این بندر در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران ابراز نگرانی کرده و درصدد است واشنگتن را متقاعد کند تا مانعی جلوی پای استفاده دهلی‌نو از بندر چابهار برای صادرات محصولات، به ویژه به افغانستان، نگذارد.

نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز دو هفته قبل خبر داد که آمریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن به هند مجوز استفاده از بندر چابهار داده شود. باید منتظر ماند و دید سرنوشت این درخواست هندی‌ها نهایتاً به کجا خواهد کشید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.