نقش روستاییان و عشایر سیستان و بلوچستان در تقویت اقتصاد و توسعه جوامع محلی منطقه آزاد چابهار

جشنواره مونسون و نخستین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر استان سیستان و بلوچستان با محوریت گردشگری، صنایع‌دستی، موسیقی سنتی، غذا و لباس محلی، سوغات و هدایا، شب گذشته با حضور ۱۹ شهرستان استان در منطقه آزاد چابهار آغاز به کارکرد و تا ۲۶ مردادماه جاری به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در آیین گشایش این جشنواره و نمایشگاه که با حضور جمعی از مقامات و شخصیت‌های استانی و محلی برگزار شد، گفت: روستائیان و عشایر سیستان و بلوچستان ثروت و عزت ایران هستند و امروز ما افتخار پیدا کردیم، زمینهٔ حضورشان را فراهم کنیم تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

عبدالرحیم کردی افزود: روستائیان و عشایر استان سرمایه‌های ارزشمند، مرزبانان و نگهبانان ناموس و افتخار ملت ایران هستند.

کردی گفت: روستائیان و عشایر سیستان و بلوچستان می‌توانند در دو راهبرد تقویت اقتصاد و توسعه جوامع محلی از پنج راهبرد اصلی ترسیم‌شده برای منطقه آزاد چابهار، به‌صورت همسو و برنامه‌ریزی‌شده نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه گردشگری با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود یکی از صنایع مهم و منبع درآمد و ثروت استان است، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در منطقه در سال ۹۷ از این صنعت می‌توان در جهت اشتغال‌زایی جوانان بهره‌گیری کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار با تقویت اقتصاد می‌تواند ضمن معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روستاییان و عشایر زمینه‌ساز حضور آنان در بازارهای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در بخش‌های مختلف باشد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار در این مراسم، گفت: سیستان و بلوچستان مدخل تاریخ کشور بوده و افتخارات زیادی داشته است.

غلامرضا مجیدی افزود: تنوع و تکثر همواره یکی از شاخص‌های بسیار ارزشمند و ره‌آورد اقتصاد استان در سطح کشور بوده که مظهر ملیت ما است.

مجیدی گفت: با معرفی صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از بهترین‌های ایران می‌توانیم در عرضه آن در راستای اقتصاد مقاومتی به‌خوبی عمل کنیم.

آرش جمالزهی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان طی سخنانی از بانیان و برگزارکنندگان این جشنواره و نمایشگاه به‌ویژه سازمان منطقه آزاد چابهار، تشکر و قدردانی کرد و افزود: در پایان این نمایشگاه پس از ارزیابی ۱۹ شهرستان طبق شاخص‌های مختلف سه شهرستان استان به نمایشگاه گردشگری در کشور عمان اعزام خواهند شد.

محمد اکبر چاکرزهی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار نیز ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان شمه‌ای از چگونگی روند برگزاری این جشنواره و برپایی نمایشگاه گزارشی مبسوط ارائه نمود.

در نخستین شب از برگزاری جشنواره و نمایشگاه این رویداد مهم فرهنگی، هنری و اجتماعی مورد استقبال چشمگیر شرکت‌کنندگان و شهروندان چابهاری قرار گرفت.

شایان‌ذکر است در طول برگزاری این جشنواره، شب‌های فرهنگی ۱۹ شهرستان استان سیستان و بلوچستان با اجرای موسیقی سنتی و آیین‌های بومی و محلی در حاشیه این نمایشگاه همه‌روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ برگزارمی شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو