موج‌های مونسونی مهمان سواحل مکران؛ «چابهار» بهترین نقطه موج‌سواری غرب آسیا

فصل مونسون علاوه‌‌ بر خنک کردن هوا چابهار در گرمترین فصل سال، موج‌هایی را به‌ همراه خود می‌آورد که سواحل مکران را به بهترین نقطه موج‌سواری غرب آسیا تبدیل می‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم از چابهار، این‌ روزها در حالی عمده نقاط ایران موج گرما را تجربه می‌کنند که در سواحل مکران در جنوب شرق ایران فصل مونسون با بادها و بارش‌های بهاری حکم‌فرماست و این سواحل با متوسط دمای 28 تا 30 درجه را به‌یکی از خنک‌ترین نقاط ایران در این فصل تبدیل کرده است.

فصل مونسون که از اوایل خردادماه آغاز می‌شود، در مردادماه به بهترین ایستگاهش می‌رسد و موجب می‌شود ساحلنشینان سواحل مکران از کنارک، چابهار تا گواتر هوای مطبوع و خنکی را تجربه کنند. هم‌اکنون دمای هوای چابهار به عنوان قلب مکران 28 درجه به همراه باد و نسیم است.

مونسون یکی‌از ده‌ها جاذبه‌ی ناشناخته سواحل مکران است، به گواه کارشناسان گردشگری در امتداد سواحل اقیانوسی مکران به‌عنوان یکی بکرترین نقاط ایران حداقل 200 جاذبه طبیعی، تاریخی و جانوری منحصر به فرد ناشناخته شده است که ارزش یکبار دیدن را دارد.

مونسون با آبفشان‌ها، موج‌فشان‌ها و صدالبته بارش‌ها و بادهای بهاری خود تنها یکی‌از ده‌ها جاذبه سواحل مکران است؛ اما یکی‌از جاذبه‌هایی که همین مونسون به اینجاد در سواحل مکران می‌آورد موج‌های شگفت‌انگیزی است که علاوه‌بر خلق جاذبه‌های منحصر به فردی هم‌چون موج‌فشان‌ها و آبفشان‌ها، سواحل مکران را به بهترین نقطه ایران و غرب آسیا برای موج‌سواری حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

رئیس انجمن موج‌سواری ایران گفت: در فصل مونسون که از اواسط اردیبهشت آغاز می‌شود و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد، هرروز در سواحل مکران از جاسک، کنارک، چابهار تا گواتر ما موج‌های عالی برای موج‌سواری حرفه‌ای داریم.

علیرضا رستمی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: موج‌های بلند و منحصر به فرد آن‌هم در سه‌ ماه تا چهار ماه از سال به‌صورت مداوم موجب شده که کارشناسان و مربیان موج‌سواری بین‌المللی، سواحل مکران را نه‌تنها بهترین نقطه ایران بلکه بهترین نقطه غرب آسیا برای موج‌سواری حرفه‌ای تشبیه کنند.

رستمی گفت: موج‌های بلند اصطلاحا مونسونی این اجازه را به آماتورها نمی‌دهد که در اینجا موج‌سواری کنند برای موج‌سواران آموزشی و آماتوری، سواحل مکران برای موج‌سواری خوب نیست و سواحل خزر و خلیج فارس است که برای اینجور افراد مناسب است.

وی افزود: به‌دلیل ظرفیت منحصر به فرد سواحل مکران و به‌ویژه چابهار در موج‌سواری حرفه‌ای از اوایل سال 95 که انجمن موج‌سواری ایران تشکیل شده، سه‌سال به‌صورت مداوم دورهای آموزشی و مسابقات موج‌سواری کشوری را با حضور مدرسان و کارشناسان خارجی و آخرین بارهم زیرنظر کمیته جهانی المپیک در چابهار برگزار کردیم.

رئیس انجمن موج‌سواری ایران گفت: آخرین دوره این مسابقات که انتخابی تیم ملی موج‌سواری برای حضور در رقابت‌های جهانی ژاپن بود اوایل تیرماه سال جاری در بندر رمین چابهار برگزار شد که پس‌از آن دو نفر موفق شدند جواز حضور در تیم ملی موج‌سواری ایران را کسب کنند.

رستمی افزود: تیم ملی موج سواری ایران با ترکیب سالار قیصری از تهران و عبدالرزاق بلوچی موج‌سواری بومی چابهاری در رقابت‌های جهانی موج‌سواری که از 24 تا 31 شهریورماه در شهر تاهارا ژاپن برگزار می‌شود؛ حضور پیدا می‌کند.

وی با تشکر از حمایت منطقه آزاد چابهار برای قبول اسپانسری عبدالرزاق بلوچی ملی‌پوش موج‌سوار چابهاری گفت: سواحل مکران و چابهار در این فصل به‌سبب مونسون بهترین نقطه برای موج‌سواری حرفه‌ای در غرب آسیاست است و در صورت حمایت مداوم می‌توان در این نقطه گردشگری ورزشی در قالب موج‌سواری را توسعه داد.

رمین میزبان تورهای گردشگری موج‌سواری

موج‌های مونسونی همانطور که رئیس انجمن موج‌سواری نیز می‌گوید بهترین ظرفیت برای توسعه گردشگری ورزشی با اعزام تورهای موج‌سواری به اینجاست.

مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: شیب ساحل، کف ساحل، طول موج و...پارامترهایی هستند که سواحل مکرن و به‌ویژه بندر رمین چابهار را بهترین ساحل و نقطه ایران برای موج‌سواری کرده‌اند.

طاهره شهرکی افزود: از دوسال پیش با حمایت منطقه آزاد چابهار دوره‌های آموزشی موج‌سواری هربار با شرکت 40 تا 50 نفر زیرنظر استاتید ملی و بین‌المللی انجمن موج‌سواری ایران در بندر رمین برگزار شده است که آخرین آن اواخر خردادماه و هم‌زمان با برگزاری انتخابی تیم ملی بود.

شهرکی گفت: هم‌چنین برای شناساندن بهتر چابهار در موج‌سواری گردشگری، آژانس‌های گردشگری تاکنون با مجوز انجمن موج‌سواری ایران تورهای موج‌سواری 50 تا 60 نفره به چابهار اعزام کردند؛ از ابتدای تابستان سال جاری نیز این تورها برگزار شده‌اند.

وی افزود: اینجا و به‌ویژه رمین بهترین نقطه موج‌سواری با حداقل آسیب و بیشترین لذت است؛ منطقه آزاد چابهار مصمم به توسعه موج‌سواری چه ورزشی و حرفه‌ای و چه گردشگری در سواحل مکران است و مدیریت گردشگری هم مصمم به اجرای تورهای گردشگری در رمین است.

قطب موج‌سواری ایران برای همیشه امکان موج‌سواری را از دست می‌دهد!

با این حال اما ورزش نوپای موج‌سواری هم‌چون دیگر رشته‌های ورزشی مصون از بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی‌ها نبوده است؛ رئیس انجمن موج‌سواری ایران از بی‌مهری‌ها به ظرفیت منحصر به فرد موج‌سواری در سواحل مکران گلایه می‌کند و می‌گوید: بندر رمین چابهار که هم سبب ماسه‌ای بودنش و هم موج‌های خوبش بهترین نقطه سواحل مکران برای موج‌‌سواری است از سوی انجمن به قطب موج‌سواری ایران نام گرفته، قرار است با نصب قفس‌های طرح ماهی در قفس، امکان موج‌سواری را از دست بدهد.

وی افزود: قاعدتا برای هر موج‌سواری ابتدای امر ایمنی‌اش مهم است تا با کمترین آسیب بیشترین لذت را ببرد؛ با نصب قفس‌های طرح ماهی در قفس امکان موج‌سواری برای همیشه از بندر منحصر به فرد رمین گرفته می‌شود.

رئیس انجمن موج‌سواری ایران گفت: توقعمان این است که با درک به ظرفیت‌های منحصر به فرد سواحل مکران و چابهار؛ مدیران بیشتر پای کار بیایند و بیشتر توجه و حمایت کنند البته از حمایت منطقه آزاد چابهار برای قبول اسپانسری ملی پوش موج‌سواری تشکر می‌کنیم اما به توجه بیشتر نیاز داریم؛ همین رمین می‌تواند مرکز موج‌سواری بین‌المللی شود البته با توجه ویژه‌تر؛ در صورتی که بی‌مهری همین گونه باشد انجمن موج‌سواری ایران عطای چابهار و سواحل مکران در موج‌سواری را به لقایش می‌بخشد و مسابقات و دورهای آموزشی را درجاهای دیگر که بیشتر توجه و بها می‌دهند، می‌برد.

هر چه باشد، موج‌سواری هم همچون صدها و هزاران ظرفیت منحصر به فرد دیگر در سواحل اقیانوسی مکران در سیستان و بلوچستان سال‌هاست ناشناخته شده است و به توجه نیاز دارد؛ توجه‌ای که فعلا در دسترس نیست.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو