بهره‌برداری از فاز اول منطقه ویژه اقتصادی بانه در آبان ماه سالجاری

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ضمن اشاره به اینکه 45 طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان در حال اجراست، بهره‌برداری از فاز اول منطقه ویژه اقتصادی بانه در آبان امسال را خبر داد و گفت: در تلاشیم تا با توسعه شهرک‌های صنعتی، سرانه صنعتی کردستان به 5 مترمربع برسد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، کارشناسان عصر حاضر را عصر توسعه با نقش‌آفرینی صنایع کوچک می‌دانند، صنایعی که با توجه بیشتر به آن می‌توان، نگاه درون‌زا برای تولید کالای ایرانی و تحقق اقتصاد مقاومتی را تقویت کرد.
بخش عمده‌ای از واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنایع کوچک محسوب می‌شوند و در حال حاضر صنایع کوچک و متوسط بیش از 96 درصد صنایع کل کشور و حدود 50 درصد از اشتغال کشور را در این بخش است.
یک چهارم اشتغال کل جهان و یک سوم مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع کوچک است و صنایع کوچک با توجه به سرمایه اولیه پایینی که نیاز دارد، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی‌کند اما در مقابل ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد.
امروز سهم صنایع کوچک در ارزش افزوده ایجاد شده کشور رقمی نزدیک به 17 درصد است و تقریبا 18 درصد از کل صادرات را در اختیار دارد.
مدیران و فعالان صنعتی و اقتصادی عقیده دارند که با حمایت صحیح و حرفه‌ای از بنگاه های کوچک صنعتی، می توان علاوه بر ارتقاء توانمندی صنایع، از بازارهای جهانی نیز سهم گرفت.
بخشی از منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که اصلی‌ترین بخش آن توجه به توانمندی‌های داخلی و دستیابی به اهداف صادراتی است، از رهگذر صنایع کوچک باید محقق شود، صنایعی که اگر چه کوچک هستند اما رونق اقتصادی ایجاد شده توسط آنان بزرگ است.
برای بررسی و اطلاع از وضعیت صنایع کوچک در استان کردستان، با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان به گفت‌وگو نشستیم.
احمد خسروی صحبت را با این خبر آغاز کرد که سنندج به زودی صاحب چهارمین شهرک صنعتی می‌شود.

از فعالیت‌های این شرکت برای حمایت از صنایع کوچک بفرمایید که وضعیت استان هم اکنون چگونه است؟
 شرکت شهرک‌های صنعتی، نهادی توسعه‌ای است که فعالیت آن بر تمرکز صنایع تولیدی در شهرک‌های صنعتی واقع شده تا با ایجاد امکانات زیرساختی و زیربنایی به فعالیت این واحدها کمک کند و با ایجاد بسترهای مناسب و زیرساخت‌های لازم هم اکنون در 30 نقطه از 10 شهرستان استان، این شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند.

ایجاد فضای فعالیت برای تولیدکنندگان به منظور جذب سرمایه‌گذار در استان انجام می‌شود

استقبال سرمایه‌گذاران برای فعالیت در صنایع کردستان چطور هست و چه تمهیداتی برای آنان دارید؟
کردستان در کنار صنعت، بخش اقتصادی مهمی به نام کشاورزی را در کنار خود دارد و برای پیشرفت باید رشد متوازنی بین استعدادهای این استان نظیر گردشگری، معدن و کشاورزی ایجاد کرد، انتظار برای صنعتی شدن استان شاید کمی مناسب نباشد، اما این استان در حال حاضر هم جایگاه صنعتی خوبی را در بین استان های کشور دارد و باید استان صنعتی خوبی هم باشد.
شاید جذب سرمایه‌گذار در کردستان امروز ضعیف باشد اما فردا نیازمند ساختارهایی هستیم که می‌تواند به ورود سرمایه‌گذار کمک کند و به همین دلیل است که در حال تلاش هستیم تا سرانه فضای صنعتی استان رشد مطلوبی داشته باشد.
این امکانات زیرساختی و ایجاد فضای فعالیت برای صنعتگران و تولیدکنندگان از جمله حمایت‌هایی است که به منظور جذب سرمایه‌گذار در استان انجام می‌شود.

سرانه فضای صنعتی در استان چه اندازه هست و برنامه‌ای برای بهتر شدن و ارتقاء این سرانه مدنظر دارید؟
در حال حاضر مساحت کل شهرک‌های صنعتی 19گانه در استان، هزار و 370 هکتار است که 550 هکتار آن زمین خالص صنعتی بوده و سرانه فضای صنعتی در استان، 3.6 مترمربع است، این سرانه در کشور هفت مترمربع را شامل می‌شود.
در تلاشیم تا با توسعه شهرک‌های صنعتی این سرانه به 5 مترمربع برسد تا گله‌مندی سرمایه‌گذاران را کاهش دهیم و به همین منظور شهرک صنعتی شماره 4 سنندج آبان امسال بهره‌برداری می‌شود.
بیشتر متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی مربوط به شهر سنندج است که هم اکنون با کمبود زمین در این زمینه مواجه هستیم و به همین دلیل بیشتر متقاضیان به شهرهای دیگر استان سوق داده می‌شدند که این مشکل با احداث شهرک صنعتی شماره 4 سنندج در زمینی به مساحت 75 هکتار و با ظرفیت ایجاد 300 واحد صنعتی و هزینه 15 میلیارد تومان اعتبارقابل حل شده است.

آیا برای معرفی توانمندی‌های استان در زمینه تولیدات صنایع کوچک اقدامی انجام شده؟
بله. ما اخیراً در نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع کوچک شرکت داشتیم که با حضور نمایندگان هزار و 400 واحد صنعتی کشورمان در تهران برگزار شد و 18 غرفه شاخص این نمایشگاه به استان کردستان اختصاص داشت.
در این نمایشگاه فضایی برای رقابت و بازاریابی فراهم بود که 6- 7 واحد منحصر به فرد استان که حمایت عمومی را دارند، قدرت مانور و معرفی خود را بالا بردند و رقابیشان را شناختند و قراردادهای خوبی هم بسته شد، ضمن اینکه زمینه شناخت بهتر صنایع از خودشان هم فراهم شد.
یکی دیگر از اقداماتی که در آستانه فصل بازگشایی مدارس انجام می‌شود، معرفی واحدهای تولیدی پوشاک مدارس، لوازم‌التحریر و ملزومات مدارس به مدیران آموزشگاه‌هاست.
راه‌اندازی کلنیک عارضه‌یابی واحدهای تولیدی هم از دیگر اقداماتی است که در چند هفته اخیر انجام گرفت و با شناخت مشکلات واحدهای صنعتی، برای آنان نسخه تجویز می‌کند و شرط تاثیرگذاری این نسخه، همراهی و تعامل صنعتگر با مشاورین این کلنیک است و اگر اعتقادی به مشاوره نباشد، قطعا درمانی هم در کار نخواهد بود.

عمده مشکلاتی که بر سرراه واحدهای صنعتی کوچک در استان قرار دارد که منجر به راکد یا نیمه فعال شدن آنان شده، چیست؟
فعالیت به شیوه‌های سنتی و ناکارآمد و بهره نگرفتن از تکنولوژی روز، بدهکاری بانکی، اختلاف بین سهامداران و شرکا و مباحث مالیاتی از عمده‌ترین مشکلات این واحدهاست که بخشی از آن با ورود دولت قابل حل و فصل است و به عنوان نمونه تنها در یک جلسه رایزنی ما با بانک‌ها، 12 واحد صنعتی بدهکار در یک جلسه نجات پیدا کردند.
هدف ما در وهله اول حفظ اشتغال موجود است تا ایجاد شغل جدید؛ بر اساس پایشی که از بهمن سال گذشته تا تیر امسال انجام شد، 60 درصد واحدها فعال و مابقی نیمه‌فعال و راکد هستند و مواردی که اعلام شد، عامل تعطیلی و نیمه فعال بودن 40 درصد بقیه این واحدهاست.

نسخه شما برای فعالیت مجدد واحدهای راکد چیست؟
قبلاً هم به کلنیک عارضه‌یابی صنعتی اشاره کردم که این واحد سالانه 10 تا 15 واحد صنعتی مشکل‌دار را عارضه‌یابی می‌کند و با یک کار جمعی مثل مجموعه‌ای از پزشکان برای بیمار که همان واحد صنعتی، نظر و نسخه می‌دهند.
همه مشکلات این واحدها دولتی نیست و بخش زیادی به خود مالکین بر می‌گردد و برای همین در نظر داریم از 400 واحد صنعتی راکد در استان، 200 واحد را عارضه‌یابی کنیم.
از طرفی 10 تا 15 درصد واحدهای صنعتی ما در شهرک‌های صنعتی، استیجاری است و تلاش ما ورود تعاملی برای معرفی واحدهای راکد به سرمایه‌گذاران جدید است تا هم صنعتگری که واحد تولیدیش غیرفعال است، بیش از این زمین نخورد و هم زمینه استفاده از واحدهای تولیدی برای سرمایه‌گذار جدید با هزینه کمتر فراهم شود.

چه تعداد قرارداد به واحدهای صنعتی برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی منعقد شده و از این تعداد چه میزان فعال است؟ آیا شهرک صنعتی بدون متقاضی در استان داریم و اگر داریم چرا چنین شهرکی از ابتدا راه‌اندازی شده؟
988 قرارداد واگذاری زمین در استان داریم که 670 واحد صنعتی را در خودش جای داده و از این تعداد 440 واحد فعال هست.
بله. در شهرک صنعتی بیلو در مریوان متاسفانه هیچ متقاضی تاکنون نداشتیم و علت آن هم شروع به کار دیر این شهرک بوده چرا که در زمان مناسب به نیاز صنعتگر برای تامین زمین مورد نیاز پاسخ داده نشد و آنها مجبور شدند که در نقاط پراکنده اقدام به راه‌اندازی واحدهای صنعتی خودشان بکنند.
از آنجا که بر اساس درخواست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، هر شهری باید یک شهرک صنعتی داشته باشد، ما در شهرهایی هم که متقاضی زیاد نباشد، یک شهرک داریم چرا که این شهرک‌ها در آینده می‌توانند بستری برای توسعه واحدهای صنعتی کوچک باشند.

تاثیر متقابل حمایت از کالای ایرانی و فعالیت واحدهای صنعتی کوچک رو چطور ارزیابی می‌کنید؟
همه ما سربازان جنگ اقتصادی دشمن هستیم و من عقیده داریم باید تا جایی می شود با گزارش‌های واقعی مانع از تزریق یاس و ناامیدی در جامعه باشیم، گزارش واقعی به مردم به معنای گزارش تبلیغی نیست، اما در کنار نداشته‌ها از داشته‌ها و توانمندی‌ها هم سخن بگوییم، حمایت از کالای ایرانی به عنوان تدبیر ارزنده رهبر معظم انقلاب، چتر حمایتی برای اقتصاد کشورمان بود و باید برای گسترده شدن این چتر همه کمک کنیم.
ما شاهد حمایت از بخش صنایع کوچک در استان هستیم که به عنوان نمونه افزایش 6 برابری اعتبارات این شرکت از 600 میلیون تومان در سال 95 به 13 میلیارد تومان در سال 96 بودیم.
فاز اول منطقه ویژه اقتصادی بانه آبان امسال بهره‌برداری می‌شود و این پاسخ به مطالبات مردم است تا اولین قطعات آن از پاییز در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.
45 طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان در حال اجراست که مواردی از قبیل آسفالت، گازرسانی، روشنایی معابر و ساماندهی پسماندها را شامل می‌شود و این به معنای تلاش برای فراهم کردن زمینه‌های فعالیت بهتر است تا تولیدکننده ما با کمترین دغدغه به رونق چرخ اقتصاد کمک کند.
اینها تنها یک حرف و گزارش نیست و اصحاب رسانه استان می‌توانند در هر زمانی پیگیری کنند و واقعیت این فعالیت‌ها را به مردم گزارش دهند.
از سویی گاهی برخی افراد از خواب رفتن پروژه‌هایی می‌گویند که کلنگ‌زنی شده، اما حقیقت این است که طرح مطالعاتی و زیست محیطی کاری زمان‌بر است و این به معنای در خواب بودن پروژه‌ها نیست.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو