لزوم اتصال منطقه اقتصادي سلفچگان به راه آهن سراسری

 استاندار قم با اشاره به اهميت فراوان اتصال منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان قم به راه آهن سراسري گفت: اين طرح قابليت تعريف شدن در قالب طرح هاي اقتصاد مقاومتي را نيز دارد و بايد هرچه زودتر به اتمام برسد.



به گزارش فرینا و به نقل از ايرنا، سيد مهدي صادقي در نشست ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در تالار امام جواد(ع) استانداري قم افزود: منطقه ياد شده به عنوان منطقه حساس و مهم در مرکزيت جغرافيايي کشور مي تواند بندر خشک ايران باشد.
صادقی با بيان اين که منطقه ويژه اقتصادي براي توزيع، جمع آوري و ترانزيت کالا نيز از ظرفيت هاي خوب و مناسب بسياري برخوردار است، گفت: منطقه ويژه اقتصادي يک موضوع ملي است و صرفا بحث قم مطرح نيست‌، از اين رو اجراي طرح مذکور براي راه آهن کشور و استان يک کار بزرگ و سرمايه گذاري خوبي تلقي شود‌.
استاندار قم در واکنش به سخنان مديرکل راه آهن قم مبني بر پيش بيني انتقال سه ميليون تن بار در مرحله نخست اين طرح گفت: ظرفيت انتقال بار خيلي بيشتر از اين است و مي تواند به افرايش حجم انتقال بار در خطوط ريلي کشور کمک زيادي کند.
منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در 50 کيلومتري شهر قم، به عنوان مهمترين و نزديک ترين منطقه ويژه اقتصادي به مرکز سياسي ـ اقتصادي کشور، واقع در مسير جاده ابريشم، راه آهن سراسري و بزرگراه هاي اصلي شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب ايران بوده و جهت برقراري ارتباط با اروپا، کشورهاي آسياي ميانه و خليج فارس به منظور توليد، صادرات و ترانزيت کالا، موقعيتي ممتاز داشته و قادر است نقش تعيين کننده اي در اقتصاد کلان منطقه و کشور ايفا نمايد.
احداث منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در زميني به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصويب هيات وزيران رسيد. موقعيت جغرافيايي منحصر به فرد منطقه در شاهراه ترانزيتي کشور و مجاورت با حدود 60 درصد از صنايع و تراکم جمعيتي و دسترسي آسان به آن و همچنين وجود آب و هواي متعادل، امتيازهاي مضاعفي را جهت منطقه نسبت به جايگاه هاي مشابه ايجاد کرده است. 
هم اکنون سرمايه گذاراني از کشورهاي ايتاليا، چين و هند منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان فعاليت مي کنند و بخشي از قطعات مورد نياز در صنعت نفت به واسطه اين سرمايه گذاري ها در اين منطقه ويژه اقتصادي توليد مي شود.
پروانه بهره برداري براي 117 واحد توليدي در اين منطقه صادر شده است که از اين تعداد بيش از 100 واحد مشغول فعاليت هستند.
مدير منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان نيز با بيان اين که اتصال اين منطقه به راه آهن جزء طرح هاي اقتصاد مقاومتي است که سال گذشته به تصويب رسيد، گفت: اين اراده در استان وجود داشت که از محل اعتبارهاي استاني کارهاي زيرسازي باقي مانده طرح در بيرون از منطقه ويژه را به اتمام برساند، به همين جهت اعتبار نيز براي آن منظور شد.
سيد مهدي طباطبايي افزود: در نهايت سازمان مديريت و برنامه ريزي طي دستورالعملي اين طرح را در رديف طرح هاي ملي قرار داد و بر اساس آن تخصيص هر گونه اعتبار استاني به طرح هاي راه آهن، غير قانوني اعلام شد.
طباطبایی گفت: به همين جهت 50 ميليارد ريال از سرجمع اعتبارهاي ملي کم، و به اعتبارهاي راه آهن اضافه شد، که اين رقم هم اکنون در درون اعتبارهاي راه آهن استان است و علاوه بر آن در سال جاري نيز قرار است 50ميليارد ريال ديگر تزريق شود.
مديرکل راه آهن قم نيز کل رقم پيش بيني شده براي اين طرح را بالغ بر270ميليارد ريال ذکر کرد و گفت: 110ميليارد ريال از اين رقم را براي تهيه ادوات لازم براي روسازي پل هزينه کرديم و 100ميليارد ريال نيز براي عمليات زيرسازي در تعهد منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان است ولي با اين حال ما حاضريم حدود سه کيلومتر را ريل گذاري کنيم.
محسن اعتماد با اشاره به اين که سال گذشته به دليل تصويب مبلغ 50 ميليارد ريال اعتبار از محل اعتبارات استاني در ايام پاياني سال، دريافت آن امکان پذير نبود و در سال جاري نيز با توجه به ابلاغيه ارايه شده بايد از اعتبارهاي ملي جذب شود، افزود: هيات مديره راه آهن کشور پيشنهاد داده که براي تسريع در جذب اين اعتبار، اين موضوع طي نامه اي با امضاي استاندار يا رئيس مجلس شوراي اسلامي به رئيس سازمان برنامه و بودجه ارسال شود.
اعتماد با بيان اين که راه آهن استان در رابطه با اقتصاد مقاومتي چندين طرح به مبلغ يک هزار و 285ميليارد ريال را تعريف کرده است، افزود: تاکنون قرارداد 535ميليارد ريال آن منعقد شده که رقم قابل توجهي است و با توجه به حجم بالاي اين اعتبار بايد همه آنها به عنوان طرح هاي اقتصاد مقاومتي محسوب شوند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو