نخستین شورای اداری منطقه آزاد ماکو برگزار شد

همزمان با هفته دولت نخستین جلسه شورای اداری منطقه آزاد ماکو با حضور مسئولین شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت و شهر بازرگان در سازمان منطقه آزاد برگزار شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه نشست شورای اداری منطقه آزاد ماکو از این پس بصورت فصلی برگزار می شود گفت: فرمانداران به عنوان مسئولین شهرستان ها موظف به پیگیری امورات همسو با سیاست های سازمان هستند.
غلامرضا سلیمانی با اذعان بر اینکه منطقه آزاد ماکو از نظر وسعت متفاوت تر از دیگر مناطق آزاد کشور است افزود: سرمایه گذاری که در مناطق آزاد فعالیت می کند به قانون مناطق اعتماد کرده است و عدم اجرای هر یک از مقررات توسط هردستگاهی چه گمرک و چه ادارات دیگر فعالان اقتصادی را مایوس می کند.
سلیمانی با تاکید بر ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مبنی بر اداره مناطق توسط سازمان مناطق آزاد افزود: سازمان منطقه آزاد تنها به دنبال اجرای قانون است و دنبال بروکراتیک سلیقه ای نیستیم و دستگاه های اجرایی نیز باید طبق قانون همسو و همگام با برنامه های سازمان حرکت کنند.
وی ادامه داد: بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی به مناطق آزاد و نقش آنها در تقویت بنیه اقتصادی کشور با جذب فناوری و سرمایه و تلاش برای صادرات و تولید اختصاص دارد لذا جا دارد دراین برهه حساس کشور که فشارهای اقتصادی دشمنان زیرکانه تحمیل کشور می شود، هوشمندانه و مدبرانه عمل نمود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تدبیر و برنامه محوری را لازمه رونق اقتصادی در منطقه عنوان کرد و افزود: برای جذب سرمایه گذار، تسهیل تجارت و گسترش تولید چاره ای جز هم افزایی و همراهی نداریم و نباید هر وزراتخانه یا دستگاه اجرایی ساز خود را بزند وسلیقه ای رفتار کند.

منطقه آزاد ماکو تا پایان سال ۱۴۰۰ جزو اولین های مناطق آزاد در تولید، ترانزیت و صادرات خواهد بود

سلیمانی با اشاره به اینکه در منطقه آزاد ماکو به عنوان جوانترین منطقه آزاد کشور زیرساخت هایی آماده شده است گفت: بر اساس ۴ شاخص توسعه،  سهم منطقه آزاد ماکو در تولید صادرات فناوری و تامین مالی در بین مناطق ازاد در رتبه خوبی نیست ولی طبق برنامه ریزی انجام شده منطقه آزاد ماکو در افق ۱۴۰۰  جزو اولین های مناطق آزاد می شود.

وی افزود: قطعا منطقه آزاد ماکو در سال ۱۴۰۰ پیشران مناطق آزاد کشور است به شرطی که منیت های قومی، سلیقه ای و دستگاهی را کنار بگذاریم .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به تعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با استاندار آذربایجان غربی گفت: در سایه این تعامل، همکاری دستگاه های اجرایی منطقه نیز باید خوب باشد و ما نیز تمام توان خود را برای استفاده از ظرفیت هایمان در سطح ملی و جذب اعتبارات دولتی بکار خواهیم بست.

 ۵۰۰ میلیون دلار برای صادرات تولیدات منطقه در سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده است

سلیمانی با اشاره به اینکه صادرات تولیدات منطقه در سال  ۹۶ حدود ۸ میلیون دلار بود گفت: در سال جاری این میزان ۵۰ میلیون دلار پیش بینی شده است و در سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ سرمایه گذاری خارجی در منطقه ۲۱ میلیون دلار بوده است افزود: در سال ۹۷ پیش بینی می شود  ۴۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه صورت گیرد و این درحالیست که برای سال ۱۴۰۰ یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هدفگذاری شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نرخ بیکاری در منطقه را ۸/۶ درصد عنوان کرد و افزود: منطقه این قابلیت را دارد که در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری به صفر برسد.

افزیش ۲۷ درصدی گردشگر نسبت به سال گذشته با تولید محتوا در شبکه های مجازی

سلیمانی با اشاره به اینکه با تولید محتوا نتایج خوبی می تواند حاصل شود گفت: با اجرای سفرنگاری ماکوگرام بیش از ۵ هزار تولید محتوا در معرفی منطقه انجام شد که نتیجه آن رشد ۲۷ درصدی گردشگری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی استفاده تمامی کسبه های منطقه از مزایا و مشوق های منطقه آزاد ازجمله معافیت های گمرکی را حق آنان خواند و افزود: باید با نهادینه کردن سیستمی حق استفاده تمام مردم از مزیت های منطقه آزاد را فراهم کرد.

۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ۴ درصدی به گردشگران منطقه آزاد ماکو تخصیص می یابد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی یک ساله با سود ۴ درصد به گردشگران کارمندی که از منطقه آزاد ماکو دیدن می کنند گفت: این تسهیلات به گردشگران و توریست هایی که از منطقه خرید و یا اقامت کنند تعلق می یابد و این اقدام گامی در جهت جذب گردشگران به منطقه است.

سلیمانی همچنین توسعه و راه اندازی بوم گردی را از دیگر راه کارهای برون رفت از رکود اقتصادی دانست و بیان کرد: مردم و دستگاه ها با همدلی و هم افزایی در این خصوص سازمان منطقه آزاد ماکو را یاری کنند.

کشت گلخانه ای نسخه شفابخش کشاورزی منطقه آزاد ماکو 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به بحران کمبود آب درکشور ، لزوم استفاده صحیح از منابع آبی را یادآور شد و گفت:  کمبود منابع آبی یکی از بزرگترین محدودیت های پیش روی کشاورزان ایران در شرایط کنونی است، اما می توان آن را با استفاده از روش های کشت گلخانه ای به عنوان دارویی موثر برطرف کرد.

وی یکی از موثرترین این راه حل ها که نتایج موفقیت آمیز آن در بسیاری از مناطق دنیا تجربه شده، استفاده از کشت های گلخانه ای دانست و افزود: سه شهرک گلخانه ای در شهرهای ماکو، شوط و پلدشت مکان یابی کرده ایم و انشاء الله بزودی در آن محصول مورد نظر با آبیاری محدود و شرایط اقلیمی قابل کنترل، رشد می کند.

مجوز احداث سه مدرسه بین المللی در منطقه آزاد ماکو اخذ شده است

سلیمانی با اشاره به اخذ مجور برای احداث سه مدرسه بین المللی در شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت گفت: برای اینکه سرمایه گذار خارجی در این منطقه سرمایه گذاری کند باید زیرساخت های آموزشی فرزندانشان مبتنی بر استاندارهای جهانی نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: لذا برنامه ریزی های لازم برای احداث این مدارس انجام شده و اتباع خارجی می توانند از این مدارس مطابق با استانداردهای جهانی آموزشی بهره مند شوند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بر لزوم اجرای قانون توسط تمامی ارگان ها اعم از گمرک و دیگر دستگاه های اجرایی را یاد آور شد و افزود: اولویت برای ما اجرای قانون است و بخشنامه های ارسالی از وزارتخانه ها به منزله قانون نیست.

 در پایان این نشست از کارمندان نمونه منطقه آزاد ماکو تجلیل شد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو