افتتاح گمرک منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با حضور وزیر صمت/ افتتاح بندر خشک استان سمنان با قابلیت صادرات به چین

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ششمین روز از هفته دولت با سفر به استان سمنان و با حضور در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار گمرک این منطقه را افتتاح کرد.

به گزارش فرینا،آیین افتتاح گمرک منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان اقتصادی و مسئولان استانی برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم پس از استماع گزارش مسئولان مربوطه اشاره کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی گرمسار از موقعیت سوق الجیشی مناسبی برخوردار است و اگر با اتصال به راه آهن اینچه برون اتمام یابد، امکان صادرات تا کشور چین فراهم شده و از سوی دیگر در چهارراه مراکز مواصلاتی نزدیک به پایتخت قرار گرفته است.
شریعتمداری افزود: این منطقه ویژه، امکان این که بتواند به یک بندر خشک و پر رونق تبدیل شود را دارد و امیدوارم در کنار واحدهای تولیدی، وجود گمرک بتواند حداکثر توان را در اختیار تولید قرار دهد و به دور از بروکراسی‌های اداری و به همت تولید کنندگان این رونق شکل خواهد گرفت .
وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با سرمایه گذاری 300 میلیارد ریال راه اندازی شده که این حجم سرمایه گذاری ،علاوه بر منابع داخلی منطقه است .
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به نظریه انقلاب چهارم صنعتی، باید شرایطی را ایجاد کنیم که سازمان‌های توسعه‌ای در وزارت صمت به سمت فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه حرکت کنند و این روند تا کنون در صنعت کشور جاری بوده است.
شریعتمداری گفت: وقتی که انقلاب پیروز شد حداکثر 800 الی 900 واحد صنعتی در کشور وجود داشت اما امروز فقط 800 شهرک صنعتی در کشور داریم که بیش از 5 هزار واحد تولیدی و علاوه بر آن حدود ده ها هزار واحد صنفی فعال در کشور وجود دارد.
وی افزود: براساس گزارش صندوق توسعه ملی، ایران هجدهمین اقتصاد جهان است که با برنامه ریزی و فعالیت‌های مؤثر می‌تواند رتبه بهتری از بازار جهانی را در اختیار بگیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تلاش‌هایی که دشمن علیه کشور انجام می‌دهد مانند یک گلوله برفی است که به سمت ما پرتاب می‌شود و ما نباید به وسیله صحبت‌های مبتنی بر نا امیدی و یا پمپاژ عدم قطعیت، این گلوله برف را تبدیل به بهمن کنیم ، باید با امید راه‌های توسعه ای موجود را ادامه دهیم.
شریعتمداری افزود: امروز 15 همسایه در مجاور ایران قرار دارد که به فرمایش مقام معظم رهبری اگر فقط 10 درصد توان اقتصادی صرف همکاری با این همسایگان شود، کار بزرگی صورت خواهد گرفت.
وی گفت: امروز هرچند محدودیت‌هایی در تولید خصوصا در حوزه مواد اولیه ایجاد شده اما برای مثال در حوزه خودرو با پیگیری‌های سازمان توسعه و نوسازی صنایع کشور بسیاری از قطعاتی که دیگر وارد نمی‌شود، برای تولید در داخل برنامه‌ریزی شده و به زودی خودروسازان نیاز خود را در داخل کشور تأمین خواهند کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: واحدهای تولیدی احتیاج دارند که حتی یک تن از مواد اولیه آنها در گمرک معطل نماند و وزارت صمت برای ترخیص آنها و پرداخت حقوق گمرک از سوی تولیدکننده، حاضر به ضمانت است اما گزارش‌های ما حاکی از آن است که حجم کالاهایی که در گمرک در انتظار ترخیص قرار دارند از حد نرمال بالاتر است و باید نسبت به تسریع در ترخیص آنها اقدام شود.
شریعتمداری در پایان گفت: حجم صادرات ما در کشور 13.7 درصد رشد داشته و در مقابل با کاهش 5 درصدی واردات روبه رو بوده ایم، البته بخشی از واردات با تدبیر جلسه سران سه قوه کشور ممنوع شده که این خود حاکی از استفاده از ظرفیت‌های داخلی است و باعث افزایش اشتغال خواهد شد.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو