19 / تبدیل خداآفرین به گلوگاه صادراتی کشور با احداث پل دوستی ایران و آذربایجان

نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه های بخش خداآفرین منطقه آزاد ارس به مناسبت هفته دولت، گفت: احداث پل دوستی ایران و آذربایجان که مورد توافق رؤسای جمهور دو کشور است، می تواند خداآفرین را به گلوگاه صادراتی منطقه آزاد ارس به کشور آذربایجان تبدیل کند.

به گزارش فرینا، قلی اله قلی زاده در این آیین گفت: مطالعات پل دوستی ایران و خداآفرین به پایان رسیده است و بیشتر ثمرات احداث این پل دوستی برای جمهوری اسلامی ایران و زمینه ساز افزایش صادرات به کشور جمهوری آذربایجان خواهد بود. 
وی افزود: این پل به صورت دومنظوره جاده ای و ریلی احداث خواهد شد و این باعث می شود که ایران به صورت ریلی و جاده ای به جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه متصل شود. 
اله قلی زاده با اشاره به برنامه های افتتاحی و کلنگ زنی هفته دولت در خداآفرین، تاکید کرد: افتتاح و کلنگ زنی های صورت گرفته در خداآفرین می تواند برخی از کاستی های زیرساختی این منطقه را کاهش دهد و مردم خداآفرین انتظار دارند که تفاوتی بین زیرساخت های این منطقه با جلفا وجود نداشته باشد. 
نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ظرفیت های کشاورزی این منطقه، خاطرنشان کرد: بیش از 24 هزار هکتار زمین در پایاب سد خداآفرین قرار گرفته است که در فاز اول 16 هزار هکتار از این زمین در دست اجراست و در ماه های آتی شاهد افتتاح پروژه های مختلف در این پایاب خواهیم بود. 
اله قلی زاده با بیان اینکه رویکرد اصلی خداآفرین در زمینه گردشگری است، عنوان کرد: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، به خصوص در نوروز و فصل بهار گردشگران زیادی از سراسر کشور و سایر کشورها به خداآفرین مسافرت می کنند. 
وی افزود: مطالعات احداث پارک 17 هکتاری خداآفرین و تکمیل کمپ تفریحی در ساحل دریاچه سد ارس به انجام رسیده است و با احداث این زیرساخت های گردشگری، ظرفیت خداآفرین در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد. 
اله قلی زاده خاطرنشان کرد: احداث جزیره گردشگری در میان دریاچه سد خداآفرین نیز می تواند زیبایی های خداآفرین را چند برابر کرده و به رشد گردشگری منطقه کمک کند. 
نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مشکلات این منطقه، گفت: از دیگر نیازهای خداآفرین می توان به احداث سالن ورزشی اشاره کرد که خوشبختانه امروز کلنگ این سالن نیز به زمین زده خواهد شد تا این نیاز مردم غیور منطقه نیز مرتفع شود. 
اله قلی زاده تصریح کرد: مستقر شدن بخشی از مدیران سازمان منطقه آزاد ارس در خداآفرین و صدور مجوزهای سرمایه گذاری در این منطقه می تواند رضایت سرمایه گذاران را فراهم آورده و رفت و آمدهای غیرضروری سرمایه گذاران را به جلفا کاهش دهد. 
وی افزود: از زمان حضور آقای نریمان در منطقه آزاد ارس، فعالیت های زیرساختی خداآفرین شتاب بیشتری گرفته است و انتظار می رود که با ادامه این روند در تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی، سرمایه گذاران را به سمت خداآفرین بکشانیم.
اله قلی زاده در پایان گفت: تعطیلی گمرک خداآفرین مشکلات زیادی را در این منطقه ایجاد کرده است و امیدواریم که با مساعدت آقای بانک و کمک دولتمردان، این گمرک دوباره راه اندازی شده و شاهد افزایش صادرات از طریق این گمرک باشیم. 
به مناسبت هفته دولت، 8 پروژه عمرانی و یک پروژه کشاورزی در بخش خداآفرین منطقه آزاد ارس افتتاح و 3 طرح عمرانی و 2 طرح کشاورزی نیز کلنگ زنی شد. این پروژه ها با اعتباری بالغ بر 3712 میلیارد ریال به انجام رسیده و یا کلنگ زنی شده است که در مجموع اشتغالزایی 175 نفری را به دنبال دارد. 
گفتنی است، در آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه های بخش خداآفرین منطقه آزاد ارس علاوه بر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، نماینده مردم کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی، معاونین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد ارس، مسئولین سازمان منطقه آزاد ارس و شهرستان خداآفرین حضور داشتند.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو