خراسان جنوبی؛ خاوران طلایی اقتصاد کشور

خراسان جنوبی معروف به خاوران ایران با توانمندی های گوناگون در زمینه های مختلف از جمله معدن، کشاورزی، صادرات و گردشگری می تواند به دروازه طلایی اقتصاد شرق کشور تبدیل شود.


به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، خراسان جنوبی با وسعتی معادل 150 هزار و 800 کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور حدود 331 کیلومتر، مرز مشترک با افغانستان دارد.
این استان از دیر باز به لحاظ قرار داشتن در مسیر بزرگراه های آسیایی و مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران در مبادله کالا و تجارت از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار بوده و تجار ایرانی همواره کالاهای اساسی همسایگان خود را در نوار مرزی تامین می کرده اند.
یکی از مهمترین مزیت های تجاری خراسان جنوبی نسبت به سایر استان های همجوار، ویژگی خاص ژئوپلیتیکی، بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان و وجود چهار بازارچه مرزی ماهیرود، یزدان، دو کوهانه و بازارچه مرزی گلورده و دو گمرک رسمی و وجود منطقه ویژه اقتصادی، در نزدیکی فرودگاه بین المللی بیرجند است.
البته به لحاظ برخی مشکلات آن هم از سوی کشور همسایه در حال حاضر از بین چهار بازارچه فقط بازارچه مرزی ماهیرود فعال است اما همین یک معبر هم نقش اساسی در بحث ترانزیت مرزی دارد.
عملکرد دولت در تامین زیرساخت های گمرکی، توجه ویژه به این استان مرزی را به عنوان گذرگاه تجارت نشان می دهد.

** ابقای چهار بازارچه مرزی برای خراسان جنوبی
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به وجود زیرساخت های گمرکی استان گفت: از لحاظ زیرساختی، فعالیت گمرکی در منطقه ویژه مرز ماهیرود ، پایانه، بازارچه و منطقه ویژه بیرجند انجام می شود که هر چهار بخش متولیان خاص خودش را دارد.
محمد علی خاشی پیش از این در نشستی، زیرساخت های موجود در منطقه ویژه اقتصادی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: مجموعه تخصصی گمرک مجاور منطقه ویژه بیرجند در 17 هکتار زمین ساخته می شود که تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
خاشی گفت: این پروژه از محل مصوبه سفر آخر دولت دهم، 6 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار دارد که 4.5 میلیارد تومان هزینه شده اما پیش بینی می شود تکمیل این پروژه 8 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
وی افزود: برای زیرساخت های گمرک رسمی ماهیرود که در پایانه مستقر است نیز علاوه بر 25 میلیارد تومانی حوزه حمل و نقل، گمرک نیز هفت تا 10 میلیارد تومان برای تامین زیرساخت ها هزینه کرده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از تکمیل این زیرساخت ها با شروع پروژه دیگر در مرز ماهیرود خبر داد و گفت: امیدواریم پس از تحویل زمین تا پایان شهریورماه امسال عملیات عمرانی آغاز شود.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به نیاز 2 تا 3 میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه اظهار داشت: تاکنون 80 میلیون تومان بابت مشاوره طرح تامین شده است.
وی با بیان اینکه چهار بازارچه مرزی استان با آخرین مصوبه دولت ابقا شده است یادآور شد: اما سه بازارچه با نظر دولت افغانستان فعلا مسدود شده که نیاز به رایزنی برای بازگشایی دارد.
خاشی با اشاره به سفر اخیر والی فراه افغانستان به خراسان جنوبی اظهار داشت: وعده بازگشایی بازارچه یزدان در این سفر از طرف سرکنسول ایران در هرات داده شد.
علاوه بر زیرساخت های گمرکی در استان منطقه ویژه اقتصادی نیز با شرایط ویژه، راه را برای صادرات پیله وران و بازرگانان هموار کرده است.

**منطقه ویژه اقتصادی بازویی برای تجارت بهتر
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یکی از مزیت های این منطقه را ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری برای اتباع خارجی دانست و گفت: همچنین مزیت معافیت های مالیاتی 13 ساله نشان می دهد دولتمردان نگاه خاصی به این استان دارند.
مرتضی صفدری زاده پیش از این در بازدید والی فراه افغانستان و هیات همراه از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: همجواری با کشور افغانستان یک مزیت نسبی برای خراسان جنوبی است که می توان به عنوان یک فرصت از آن استفاده کرد.
صفدری زاده گفت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی علاوه بر فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری با همکاری سازمان صنعتی ایران می تواند خدمات آموزشی و مدیریتی و نکات علمی مورد نیاز سرمایه گذار را برای ایجاد بنگاه اقتصادی تحت برند دانشگاهی فرانسه ارایه دهد.
وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود هم به عنوان یک بندر خشک در ایران نقش ایفا می کند که با وجود آن حجم مبادلات تجاری تاثیر مثبتی داشته و می تواند بازویی برای افغانستان و بندر ابونصر فراهی باشد.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تمام خدمات مورد نیاز سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه ماهیرود فراهم شده یا به زودی تکمیل می شود که نوید خوبی برای تجار است.
صفدری زاده افزود: با توجه به شرایط حاکم در منطقه ویژه اقتصادی و بروکراسی هایی که در خصوص اخذ مجوز فعالیت های اقتصادی، اما در استان این اختیار را داریم تا تمام مراحل اخذ مجوز را در کمتر از 48 ساعت در اختیار تجار یا سرمایه گذار داخلی و خارجی قرار دهیم.

** ویژگی خراسان جنوبی در حراست از سرمایه های خارجی
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز به منظور فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در استان، از طریق کمک به ارضای نیازهای فعالان اقتصادی، برای تحقق هر چه بهتر و سریع تر در راستای اهداف کلان توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با برنامه ریزی و تلاش اقدامات خوبی انجام داده است.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی در خصوص توانمندی های سرمایه گذاری این استان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان در زمینه حفظ و حراست سرمایه خارجی از ویژگی های خوبی برخوردار است.
محسن احتشام افزود: مشوق های سرمایه گذاری، شامل معافیت های مالیاتی، مشوق های گمرکی و همچنین قانون حمایت از سرمایه گذاران خارجی، در مقایسه با سایر کشورها از جمله این ویژگی ها است.
احتشام با اشاره به مهمترین پروژه های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی گفت: فولاد قاینات، طرح توسعه کارخانه کویر تایر، سیمان باقران، سیمان سفید فردوس، کک و سیمان طبس، گندله آهن امید نور، طرح توسعه کارخانه اکسید منیزیم سربیشه و مس ماهور مهمترین پروژه های سرمایه گذاری در استان را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: برخی محصولات کشاورزی و دامی نظیر زعفران، زرشک، عناب، گیاهان دارویی و کرک و پشم، محصولات استراتژیک، منحصربفرد و شناخته شده استان است.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با تاکید بر فرآوری این محصولات با هدف تجاری سازی افزود: کاهش ضایعات حین و بعد از برداشت و ایجاد ارزش افزوده مناسب، از فرصت ها و اولویت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی محسوب می شود.
احتشام با بیان اینکه عمده فعالیت های صنعتی خراسان جنوبی، تولید انواع تایر، لوله های پلی اتیلن، سیمان، کاشی و سرامیک است گفت: چینی بهداشتی، بلوک های سبک گازی، اکسید منیزیم، سولفات سدیم، شمس منیزیم، صنایع سنگ و نساجی، عایق های رطوبتی، صنایع شیر و لبنیات، کنسانتره زرشک و میوه ها، پاک کردن و بسته بندی زرشک، زعفران و خشکبار نیز در صنایع این استان به چشم می خورد.
وی افزود: خراسان جنوبی در زمینه صنعت چاپ و بسته بندی نیز به عنوان یکی از پنج استان دارنده این صنعت مادر، پشتیبان خوبی برای معرفی هر چه بهتر محصولات تولیدکنندگان است.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد؛ با به کار گیری مزیت های نسبی کشاورزی استان و استفاده از دانش بومی و سنتی در بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک، فرش سرخی برای ورود سرمایه هایی تعالی بخش پهن شود.
احتشام قرار گرفتن خراسان جنوبی در حلقه طلایی کریدور بین المللی ترانزیت شمال ـ شرق و جنوب ـ شرق را مورد تاکید قرار داد و گفت: امید است در سایه دولت تدبیر و امید، این استان به عنوان دروازه طلایی شرق ایران به دلیل برخورداری از مزایای ویژه اقتصادی و جغرافیایی، استعدادهای منحصر بفرد، دسترسی به بازارهای بزرگ افغانستان و کشورهای حوزه CIS و ظرفیت های تجاری و اقتصادی فراوان جایگاه متمایزی برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد ملی و بین المللی ایفا کنند.
استاندار خراسان جنوبی نیز با این اعتقاد که یک طرح سرمایه گذار خارجی به اندازه تقریبی اعتبار یک سال استان است گفت: ورود سرمایه گذاران خارجی از اهمیت زیادی برای توسعه اقتصادی برخوردار است لذا نباید برای دریافت مجوز در استان معطل شوند.
محمد مهدی مروج الشریعه چندی پیش در نشست مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان خراسان جنوبی بر اهمیت رعایت آداب رفتار با سرمایه گذار خارجی تاکید کرد و افزود: سرمایه گذاران خارجی انسان هایی شفاف هستند و ما نیز باید اینگونه عمل کنیم.
مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نیز گفت: بیشترین استعداد و تقاضای سرمایه گذاری برای استان در زمینه انرژی های تجدید پذیر و نیروگاه های خورشیدی و بادی است.
عیسی جعفری گیو چندی قبل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت های دیگری همچون صنایع تبدیلی محصولات پر بازده نیز در استان وجود دارد که اگر در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد زنجیره تولید استان کامل می شود.
امید می رود با حمایت های ویژه نماینده عالی دولت در استان از سرمایه گذاران، شاهد رونق اقتصادی و تجارت در این استان مرزی باشیم.
استاندار خراسان جنوبی و والی فراه ابتدای شهریور ماه امسال تفاهم نامه همکاری دو جانبه امضا کردند و در این تفاهم نامه بر گسترش مناسبات اقتصادی و روان سازی تجارت میان دو طرف تاکید شد.
سهولت حمل و نقل کالا، روان سازی های گمرکی، ترانزیتی، تامین زیرساخت های مرزی و استفاده حداکثری از ظرفیت های مرز مشترک میان دو طرف از مهم ترین محورهای تفاهم نامه با والی فراه افغانستان است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.