واگذاری امور تصدی گری ژئوسایت ها به جامعه محلی قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم، واگذاری امور تصدی گری ژئوسایت های قشم به جوامع محلی را یکی از عوامل توسعه متوازن در جزیره دانست.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی با اعلام این مطلب گفت: ژئوپارک جهانی قشم با رویکردی جامعه محور، در راستای دستیابی به توسعه متوازن جزیره، ارتقا وضعیت فرهنگ و معیشت جوامع محلی، تلاش می کند تا با واگذاری مسئولیت ژئوسایت های جزیره به مردم، اشتیاق و انگیزه آن ها را برای حفاظت از داشته های ارزشمند این منطقه افزایش دهد.
امری کاظمی افزود: ژئوپارک جهانی قشم به عنوان سرمایه ای ارزشمند، به مردم جزیره تعلق دارد و بهترین گزینه برای پاسداری و حمایت از این گنج طبیعی، جامعه محلی هستند.
وی با اشاره به نقش مهم آموزش در این زمینه گفت: برای آشنایی جامعه محلی با مفاهیمی مانند زمین شناسی، چگونگی بهره برداری پایدار و بهینه از سایت ها، دوره های آموزشی متنوعی در سطوح مختلف سنی در نظر گرفته شده است.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم افزود: این دوره ها که با دعوت از کارشناسان داخلی و بین المللی برگزار می شود برای دانش آموزان، معلمان، فعالان جامعه محلی، همیاران ژئوپارک از جمله تاکسی رانان، راهنمایان تور، رستوران داران و تولید کنندگان صنایع دستی طراحی شده است.
به گفته امری کاظمی، از ابتدای امسال تا کنون چندین دوره آموزشی در همین زمینه برگزار شده و در نیمه دوم سال با شرعت بیشتری  ادامه خواهد داشت.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم از آموزش اصول و مبانی و مفاهیم ژئوپارک ها و ژئوتوریسم، آشنایی مقدماتی با زمین شناسی جزیره قشم و تکامل آن، آشنایی با ویژگی های محیط زیست جزیره و ارتباط با ژئوپارک، آشنایی با فرهنگ، تاریخ و صنایع دستی جزیره و چگونگی ارتباط آن با موضوعات ژئوپارک، آشنایی با مخاطرات طبیعی و نحوه کاهش ریسک و خطر بلایای طبیعی به عنوان سرفصل های آموزشی این دوره ها نام برد.
قلمرو ژئوپارک قشم به وسعت 260 کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام  است که و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.
این ژئوپارک دارای 25 سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان می باشد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو