تسهیل و تجاری سازی دالان ترانزیتی چابهار

 در نشست مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با همایون رسا وزیر تجارت و صنعت افغانستان و سیدیحیی اخلاقی رئیس بخش ترانزیت وزارت تجارت و صنعت افغانستان در کابل؛ راهکارهای تسهیل و تجاری‌سازی دالان ترانزیتی چابهار و رونق تجارت از طریق این بندر مطابق با اهداف توافقنامه چابهار در کابل مورد بررسی قرارگرفت.

به گزارش فرینا، در این دیدار بهروز آقایی با تشریح موقعیت چابهار و راه‌های دسترسی به این بندر گفت: بندر چابهار برای کشور دوست و‌ همسایه افغانستان نزدیکترین فاصله به بازارهای هدف و بازارهای بین‌المللی است.

آقایی افزود: با توجه به بهره برداری از فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار حلقه جدیدی از حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالا در دریای عمان شکل گرفته است و امکان انتقال کانتینر به صورت فیدری از سایر بنادر به بندر چابهار و همچنین ترانشیپ کالا از چابهار به سایر بنادر فراهم گردیده است.
وی تاثیر هزینه‌های عمومی شامل «هزینه‌های حمل دریایی، حمل زمینی، هزینه‌های بندری، انبارداری، ترخیص گمرکی» بر قیمت تمام شده کالاهای حمل شده را یکی از مهمترین مولفه‌ها در تعیین کریدورها و مسیرها در حمل و ‌نقل بین‌المللی کالا و مدیریت در کاهش هزینه‌های عمومی از مبادی به مقاصد تجاری دانست و افزود: چابهار در کریدور ترانزیتی حمل و نقل شمال-جنوب و کریدور اوراسیا قرار دارد که کریدور حمل و نقل شمال-جنوب هند را از طریق خلیج فارس و دریای عمان با گذر از ایران و دریای خزر با عبور از روسیه و سن پطرزبورگ به شمال اروپا متصل می‌کند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: موافقت نامه چابهار با اهداف ایجاد دالان حمل و نقل قابل اعتماد به منظور حمل و نقل و گذر روان کالا و مسافر از طریق بندر چابهار، بهینه سازی هزینه‌های حمل و نقل به افغانستان، تسهیل دسترسی به بازارهای بین‌المللی، تامین امنیت و ساده سازی تشریفات حاکم بر حمل و نقل بین‌المللی کالا بین سه کشور امضا شده است.

آقایی با اشاره به اینکه این موافقتنامه برای عضویت هر کشوری مفتوح است گفت: برنامه‌ریزی برای عضویت سایر کشورها از قبیل عمان و کشورهای CIS بستر مناسبی برای همبستگی تجاری کشورهای منطقه از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر خواهد بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: پتانسیل‌های وارداتی و صادراتی بندر چابهار، فرصت مناسب سرمایه‌گذاری مشترک برای تجار سه کشور در زمینه فعالیت‌های حمل و نقلی از قبیل ایجاد شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌های حمل و نقل زمینی مشترک ایجاد کرده است که با تلاش کارگروه پیگیری در زمینه رفع موانع حقوقی و کنسولی و تدوین دستورالعمل‌های مشترک با ایجاد رویه‌های یکسان حمل و نقل ترکیبی اهداف موافقتنامه فیمابین محقق خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو