پایش زیستگاه و پلاک گذاری لاک‌پشت‌های دریایی در منطقه آزاد چابهار

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: باهدف پایش و حفاظت از زیستگاه‌های لاک‌پشت‌های دریایی، این‌گونه منحصربه‌فرد دریایی در محدوده سواحل این منطقه پلاک گذاری می‌شوند.

به گزارش فرینا، محمد اکبر چاکرزهی افزود: سواحل استان سیستان و بلوچستان یکی از زیستگاه‌های مهم و عمده تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل دریای عمان محسوب می‌شوند که همه‌ساله تعداد زیادی لاک‌پشت ماده جهت تخم‌گذاری به این سواحل مراجعه می‌کنند.

چاکرزهی گفت: از میان هشت گونه لاک‌پشت‌های دریایی پنج گونه در خلیج‌فارس و دریای عمان حضور دارند که لاک‌پشت سبز (Chelonia Mydus) گونه اصلی و غالب تخم‌گذار در این سواحل به‌حساب می‌آیند.

وی افزود: سواحل ماسه‌ای منطقه آزاد چابهار، سواحل لیپار، رمین، کچو، تنگ، راشدی و خوز میدانی از سواحل اصلی و مناسب تخم‌گذاری به شمار می‌روند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در سال جاری طرح‌های حفاظتی ازاین‌گونه در دستور کار مدیریت محیط‌زیست منطقه آزاد چابهار قرار گرفت که با کمک موسسه مردم‌نهاد "موج و مرجان" از ابتدای تیرماه سال جاری، هم‌زمان با حضور لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری در سواحل است کلید خورده است.

چاکرزهی افزود: با رصد لاک‌پشت‌ها لانه‌های تخم موردحفاظت قرارگرفته و درصورتی‌که مکان لانه مناسب نباشد اقدام به جابجایی تخم‌ها و قرار دادن در جای مناسب می‌گردد و همچنین لاک‌پشت‌ها پلاک گذاری می‌شوند که با این اقدام ضمن ردیابی لاک‌پشت امکان حفاظت از آن میسر می‌گردد.

گفتنی است، از نیروهای بومی و تقویت و توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای حفاظت مشارکتی ازاین‌گونه درخطر انقراض از ویژگی‌های بارز طرح حفاظت از لاک‌پشت‌ها محسوب می‌شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو