منطقه آزاد ماکو آماده گسترش تعامل تجاری با مرسین ترکیه است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در راستای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران با ترکیه و موقعیت استراتژیک این منطقه آزاد، بهترین موقعیت برای همکاری های دوجانبه با ترکیه فراهم است و تعامل با منطقه آزاد مرسین نقطه کلیدی تحقق این امر به شمار می رود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در دیدار با استاندار و مدیرعامل منطقه آزاد مرسین در ترکیه با معرفی منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد جهان در همسایگی کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیان کرد: ما از حضور و مشارکت سرمایه گذاران و شرکت های ترکیه ای در روند پیشبرد پروژه های خود استقبال می کنیم.

وی افزود: مزیت های مشترک منطقه آزاد ماکو و ترکیه می تواند مکمل هم و در جهت توسعه هر دو کشور به کار گرفته شود و انرژی، نیروی کار ارزان و دشت های وسیع با منابع طبیعی فراوان در منطقه فرصت خوبی است تا فعالان اقتصادی ترکیه ای از این منابع عظیم استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود جمعیت 300 میلیونی در کشورهای همسایه منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: با توجه به ترانزیت سالانه چهار میلیون تن بار از مرز بازرگان، احداث دهکده لجستیک به وسعت 700 هکتار در دستور کار سازمان منطقه آزادماکو قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به هدف گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو برای چهار سال آینده ادامه داد: با توسعه زیرساخت ها حجم ترانزیت مرز بازرگان در این مدت به 10 میلیون تن افزایش می یابد.

سلیمانی با اشاره به اینکه می توانیم از ظرفیت بندر مرسین برای ایجاد زیرساخت های لجستیک منطقه آزاد ماکو به عنوان بندر خشک استفاده کنیم، گفت: ماکو به عنوان هاب توزیع بار برای ترانزیت کالاهای بندر مرسین به کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه 2 کشور ایران و ترکیه، همکاری های دوجانبه را با اهمیت تر خواند و گفت: در صورت توافق دوجانبه می توان برای تامین مایحتاج و مواد اولیه صنایع تولیدی از بندر مرسین کمک گرفت.

وی به صادرات مواد پتروشیمی و فرآوری های نفتی ایران از طریق منطقه آزاد مرسین اشاره کرد و افزود: ایران می تواند در بانکرینگ کشتی های مرسین همکاری داشته باشد.

استاندار مرسین ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های کشاورزی و صنعتی مرسین به عنوان بزرگترین منطقه آزاد ترکیه گفت: منطقه آزاد مرسین دومین بندر تجاری و توریستی پس از استانبول است که رتبه نخست در تکنولوژی و فعالیت های صنعتی و صادراتی در این کشور را دارد.

علی احسان سو /Ali ihsansu/ با اشاره به اینکه این استان در بحث کشاورزی از مناطق پررونق ترکیه است، افزود: مرسین از جمله شهرهای هدف گردشگری در ترکیه است و می توان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری دوجانبه بهره برد.

وی اضافه کرد: بزرگترین بندر ترکیه در مرسین واقع شده و این شهر تولید کننده عمده روغن پنبه دانه به شمار می رود.

وی با ابراز علاقه مندی به همکاری مشترک با منطقه آزاد ماکو بیان کرد: در زمینه های مختلف بستر همکاری مشترک بین منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد مرسین فراهم است.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.
مرسین نیز شهری بندری در سواحل دریای مدیترانه است و در جنوب ترکیه قرار دارد.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو