“توسعه بوم‌گردی” ماکو در انتظار راه‌اندازی اقامتگاه‌های شهری و روستایی

شهر ماکو با داشتن یک چشم‌انداز بی‌نظیر در میانه دو کوه با صخره‌های سنگی شگفت‌انگیز هر گردشگری را می‌تواند حداقل برای چند روز جذب خود کرده و رونقی به کسب‌وکار در این شهر مرزی بدهد که این مهم با اجرای طرح‌های بوم‌گردی به سرعت قابل تحقق است.

به گزارش فرینا به نقل ازتسنیم، اگر کسی یک بار به شهر ماکو سفر کند در حیرت می‌ماند که چگونه شهری به درازای ۱۷ کیلومتر در دره‌ای بین دو کوه با صخره‌های سفت‌وسخت سنگی در چنین موقعیتی ساخته شده و چه مزیت‌هایی برای انتخاب چنین موقعیتی برای شهرسازی بوده است.

وقتی مسافری برای نخستین بار وارد شهر ماکو می‌شود ابهت کوه‌های اطراف که کل این شهر را زیر سایه خود گرفته را می‌بیند در حیرت می‌ماند که اگر یک تکه سنگی از کوه جدا شد چه سرنوشتی در انتظار اهالی پایین دست خواهد بود.

اما مردمان این شهر در طول قرن‌های متمادی نحوه زندگی را در سایه سار تخته سنگ‌های مهیب و خوفناک آموخته‌اند و اتفاقاً وجود این کوه‌ها و صخره‌ها را مایه امنیت خاطر می‌دانند، قدم زدن در بافت قدیمی شهر ماکو برای هر گردشگری جذاب و خاطره انگیز است.

نکته قابل توجه تر ماجرا در اهمیت بوم گردی در ماکو آنجاست که بدانیم زندگی افزون بر ۶۰ درصد جمعیت این شهرستان و شهرهای کوچک هم‌جوار بر مبنای عشایری است بنابراین ظرفیت بالقوه توسعه گردشگری بر مبنای بوم گردی در این منطقه نهفته است که باید آن را از نو بازشناسی و احیا کرد.

توسعه سبز با محوریت گردشگری و بوم گردی به دلیل طبیعت بکر و شگفت‌انگیز شمال آذربایجان غربی در انتظار اهالی این منطقه است به شرطی که دولت بسترهای لازم برای آن را آماده سازد.

اساساً بوم‌گردی یا اکوتوریسم صنعتی نوپا ولی بسیار زودبازده و اثرگذار است که علاوه بر اشتغال‌زایی و کسب فوری درامد برای فعالان آن منجر به بازآفرینی فرهنگ‌های کهن و ایجاد علقه‌های عمیق فرهنگی بین گردشگران و اهالی منطقه می‌شود و در واقع به احیا فرهنگ اصالت‌دار دوران قدیم منتج می‌شود.

آغاز اجرای سیاست‌های دولت در توسعه بوم گردی شمال آذربایجان غربی

رونق دادن به بوم گردی و گردشگری در ماکو همسو با حفظ محیط‌زیست می‌تواند توسعه شمال آذربایجان غربی را رقم بزند.

در این میان اجرای سیاست‌های دولت در توسعه بوم گردی آغاز شده که از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی پیگیری می‌شود، بنا بر اعلام مدیرکل این اداره افرادی که متقاضی ایجاد واحدهای بوم گردی هستند به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند تا از محل تسهیلات کم‌بهره توسعه اشتغال روستایی وام دریافت کنند.

جلیل جباری گفت: برای توسعه گردشگری روستایی موضوع احداث اقامتگاه بوم‌گردی و اجرای زیرساخت‌های لازم در روستاهای هدف گردشگری در حال انجام است بطوریکه پیش از این برای ایجاد و تبدیل چند اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های ارومیه، پیرانشهر، سردشت و اشنویه تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

جباری افزود: برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در روستاها و مناطق نمونه گردشگری استان، تکمیل کمپینگ‌ها و مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی و پروژه‌های دیگر تعریف و تصویب شده‌اند که در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز عملیاتی می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: زیرسازی، بهسازی و ساماندهی راه‌ها و تأمین روشنایی مسیرهای دسترسی به مناطق نمونه گردشگری از دیگر اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی است که در کنار برنامه توسعه بوم گردی در حال انجام است.

حمایت دولت از واحدهای اقامتی بومگردی در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی نیز با اذعان به وجود ظرفیتهای نهفته در صنعت بوم گردی منطقه می گوید: اگر از این صنعت و سایر ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده شود بدون شک می‌تواند نقشی مهم در پویایی استان داشته باشد.

به گفته محمدمهدی شهریاری هم مرز بودن این استان با ۳ کشور برای آذربایجان غربی یک تهدید نیست بلکه یک فرصت بزرگ است و باید از این مزیت به خوبی در صنعت گردشگری و بوم گردی استفاده شود

استاندار آذربایجان غربی معتقد است: این استان از لحاظ میراث فرهنگی بسیار غنی است و استفاده بهینه از این فرصت می‌تواند در پویایی آذربایجان غربی مفید باشد.

هم‌اینک توسعه بوم گردی در ماکو با ایجاد شتاب در روند شناسایی و اعطا مجوز به متقاضیان واجد شرایط می‌تواند سرعت قابل قبولی به اجرای این سیاست بدهد که این کار اهتمام دولت را می‌طلبد چرا که هنوز بستر کافی برای آشنایی کامل اهالی منطقه با چنین ظرفیتی وجود ندارد و باید در این راستا فعالیت‌های رسانه‌ای ثمربخشی انجام شود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.