صنایع محرک اصلی اشتغال و رونق اقتصادی

رشد اقتصادی با صنایع و رشد صنعت همبستگی نزدیک دارد؛ توجه به اهمیت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی به این رشد کمک می‌کند. سایت‌ها و نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر)، یکی از قطب‌های موفق و مؤثر صنعتی در کشور هستند؛ در این خصوص با مدیر توسعه نواحی صنعتی سازمان منطقه آزاد اروند گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

به گزارش فرینا، رضا صلبوخی درباره‌ تاریخچه فعالیت سازمان منطقه آزاد اروند در بخش صنعت افزود: از آغاز فعالیت منطقه آزاد اروند، یک منطقه ۹۲۰۰ هکتاری در محدوده این منطقه برای بخش صنعت در نظر گرفته شدکه در بخشی از آن شهرک‌های صنعتی نیز در قرار داشتند و قبل از آن هرگز فعالیت چشم‌گیری از خود نشان نداده بودند. با اختصاص اعتباری بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد تومان درطی این سال‌ها و در نظر گرفتن تسهیلات و مزایای جذابی که برای بخش سرمایه‌گذاران واحدهای صنعتی دارند، این بخش شاهد رشد فراوانی شد.به همین منظور منطقه آزاد اروند زیرساخت‌های فیزیکی را برای صنعت فراهم و یا در حال تکمیل و توسعه است  که در کنار بهره‌گیری از معافیت‌ها و امتیازات قانونی جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده. بعد از تاریخ ذکرشده تا به امروز نیز شاهد رشد بخش صنعت نسبت به سال‌های گذشته بوده‌ایم .

صلبوخی عمده اعتبارات هزینه شده از سوی سازمان منطقه آزاد اروند در سایت صنعتی آبادان را احداث و نوسازی در شبکه آب و گاز نام برد و گفت: ایجاد، تعمیر و نگهداری شبکه مخابرات، روشنایی و برق و احداث بخشی خیابان‌سازی از دیگر بخش‌های موردتوجه در این ناحیه صنعتی بوده است؛ بعد از اتمام گازرسانی و اصلاح شبکه آب در تلاشیم تفاهم‌نامه‌ای بین منطقه آزاد اروند و شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان به‌عنوان دستگاه اجرایی یا پیمانکار برای پیاده‌روسازی، آسفالت و بهسازی معابر منعقد شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم با کارشناسان و صنعتگران و جلسات رفع موانع تولید با حضور تمامی مسئولین مرتبط و بررسی و حل مشکلات به‌صورت میدانی از پایان سال ۹۶ تاکنون افزود: در حال حاضر ۱۶۶ واحد صنعتی فعال در کل محدوده منطقه آزاد اروند ، وجود دارد  که واحدهای شاخصی نظیر« فولاد کاوه»،«نیروگاه صبا»،« نساجی بردیا جنوب»،«ارتباطات گویای همراه اروند موبایلGLX»،«وینا نقش»،« قهوه ونیز»،«فخر خرمشهر ـ شاب»، «ساقه زرین اروند ـ ایوان»،«پارس اپال اروند» شرکت فناپ، شرکت کربورسیلیسیوم و بسیاری از واحدهای صنعتی، تولیدی دیگر را شامل می‌شود که از جایگاه بسیار خوبی در بخش صنعت نیز برخوردار هستند و برگزاری این جلسات باهدف  رفع مشکلات و توانمندسازی صنایع و برداشتن موانع برای سرمایه‌گذاران جدید  انجام می‌شود .

مدیر توسعه نواحی صنعتی سازمان منطقه آزاد اروند نوید تبدیل‌شدن منطقه آزاد اروند به یک‌قطب صنعتی بزرگ در کشور را داد و گفت: شهرهای آبادان و خرمشهر با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ذاتی  زیادی ازجمله استقرار گمرک و استفاده کامل از مزایای قانونی مناطق آزاد، وجود امنیت،  وجود نیروگاه برق و تأمین انرژی موردنیاز،  نزدیکی به بنادر و مرز زمینی شلمچه و  پیش‌بینی پروژه‌های مهم ازجمله اتصال به شبکه ریلی کشور که برای رشد صنعتی دارند می‌توان مشاهده نمود.

صلبوخی در پاسخ به این پرسش که آیا اکثریت سرمایه‌گذاران منطقه بومی هستند یا غیربومی افزود: هم سرمایه‌گذار بومی فعالیت می‌کند و هم غیربومی. در کنار آن نیز شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه آزاد اروند هستیم. این افراد عمدتاً از کشورهای عراق، پاکستان، چین، آلمان و ایتالیا ترکیه و آذربایجان و در حوزه‌های صنعتی متنوعی فعالیت دارند.

وی از در نظر گرفتن یک سری مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی جهت ترغیب به حضور در منطقه و ایجاد واحد تولیدی خبر داد و گفت: در این راستا به‌طور خاص در واگذاری زمین به این سرمایه‌گذاران تسهیلاتی در نظر گرفته‌شده به همراه مشوق‌هایی با درصدهای قابل‌قبول و جذاب. این تسهیلات شامل مجوز و تسهیلات بانکی خواهد بود که در قانون برای افراد خارجی پیش‌بینی‌شده است.

صلبوخی بابیان اینکه بیش از ۵ هزار نفر در سایت‌های صنعتی مشغول به کار هستند افزود: اولین دغدغه در سایت‌های صنعتی منطقه آزاد اروند تکمیل زیرساخت‌ها است. در حال حاضر نیز پروژه‌های بسیاری در همین خصوص در این مناطق مشغول به کار هستند. پروژه‌های نظیر گاز کشی، آسفالت و خیابان‌کشی، بهسازی معابر و پیاده‌روسازی و… که با اتمام و تکمیل این پروژه‌ها وعده و نوید داشتن یکی از زیباترین سایت‌های صنعتی و به دنبال آن رشد اشتغال به مردم منطقه داده می‌شود.

مدیر توسعه نواحی صنعتی سازمان منطقه آزاد اروند در پایان به بخشی از هزینه کرد این سازمان برای نگهداری از ۲ تصفیه‌خانه سایت صنعتی آبادان و خرمشهر که شامل اراضی شرکت شهرک‌ها می‌شود اشاره کرد و گفت: علاوه براین در حال تجهیز آزمایشگاهی برای آزمایش  پساب‌های سایت‌های صنعتی و لایروبی شبکه فاضلاب  هستیم که در حوزه محیط‌زیست نیز دچار مشکل نشویم  .

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو