نجات "باکلان گلو" سیاه توسط فعالان محیط زیست جزیره قشم

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از نجات و رهاسازی پرنده ای به نام باکلان گلو سیاه از تور صیادی توسط فعالان محیط زیست جزیره قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته با اعلام این خبر افزود: حمید دارا و طیب شریفی راد دو تن از دوست داران و فعالان محیط زیست جزیره قشم، روند بررسی سلامت و رهاسازی این پرنده را با هماهنگی کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم انجام دادند.
داخته گفت: باکلان گلو سیاه از پرنده های بومی خلیج فارس بوده و در برخی از جزایر خلیج فارس زاد و ولد می کند. این پرنده منحصراً دریازی است، گرچه معمولاً زیاد از خشکی دور نمی شود و در جزایر سنگی یا ماسه های روی زمین آشیانه می سازد.
وی افزود:  این پرنده در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو رده های در معرض تهدید قرار دارد و حفاظت از آن ضروری است.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم علت اصلی تهدید این پرندگان را تخریب زیستگاه آنها به علت استخراج نفت، نشت نفت خام به آب دانست و ادامه داد: تور های صیادی رها شده در دریا نیز یکی از بزرگترین مشکلات و عوامل آسیب به پرندگان، موجودات کنار آبزی و موجودات دریایی است.
داخته گفت: این تور ها معمولاً توسط صیادان پس از گیر گردن در صخره ها و یا گم شدن، در دریا رها می شوند و به واسطه وسعت زیادشان باعث به اسارت در آمدن و در نتیجه مرگ بسیاری از موجودات از قبیل لاک پشت های دریایی، خرچنگ ها، پرندگان آبزی و کوسه ماهیان و ماهیان دیگر می شوند.
این باکلان گلو سیاه در تور ماهیگیری که قبلا در طبیعت رها شده بود گرفتار گشته بود که خوشبختانه آقای دارا موفق شد پرنده به دام افتاده را احیا و مجدد به طبیعت بر گردانند.
جزیره قشم بزرگترین جزیره در جنوب کشور است که با داشتن جنگل های حرا، ضخره های مرجانی، سواحل متنوع ماسه ای، صخره ای و گلی و غنی از ذخایر آبزیان، پناهگاهی منحصربفرد برای پرندگان آبزی و دریایی محسوب می شود. پاییز و زمستان معتدل در جنوب کشور باعث شده جزیره قشم به یک میزبان خوب برای این گونه پرندگان تبدیل شود.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.